Pedalbord, vad köpa?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Pedalbord, vad köpa?

Inlägg av Svensson »

Jag, som alltid haft endast en kabel mellan basen och förstärkaren har nu diverse preamps och pedaler drällande, alltså läge för pedalbordsinköp. Kan detta vara nåt? http://www.thomann.de/se/gator_gptblpwr ... th_bag.htm
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Vafalls? En påse?
Bild

Då funkar väl en
Bild
lika bra...? :wink:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Mr Spock skrev:Vafalls? En påse?
Bild

Då funkar väl en
Bild
lika bra...? :wink:
Hmm det är ju det jag har nu. :D Har du inte lärt dig att klicka människa?

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ett sån´t där har jag funderingar på, eller troligtvis modellen större trots att det är helt vidunderligt stort...

Ström-dosan som följer med ska tydligen inte likställas med t.ex. en fueltank eller dylikt.
Enl många här på forumet är den där ström-bus:en bara en inbyggd daisychain i princip.
Gillar dock hellre att ha en dosa än skarvat med sladdar.
Finns ju dessutom 18V från den där, synd att det inte fanns 24v bara...

Kan tillägga att jag gillar stuket på Gatorborden, och speciellt till det priset.
Nackdelen är kanske att man inte kan utan modifiering dra kablarna mellan pedalerna under bordet vilket skulle varit nice.
Men man KAN ju borra hål om man vill.

En annan sak som jag gillar är att hela bordet är täckt med velcro/ludd...!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Strömdosa? Fueltank? daisychain? Eliminator som eliminator eller? :hmm:

Valle, den såg onekligen rejälare ut men jag tyckte att det var ett rätt bra pris på den första efetrsom man får elimintaor "på köpet".

Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Svensson skrev:Strömdosa? Fueltank? daisychain? Eliminator som eliminator eller? :hmm:

Valle, den såg onekligen rejälare ut men jag tyckte att det var ett rätt bra pris på den första efetrsom man får elimintaor "på köpet".
Det verkar onekligen praktiskt att få en eliminator på köpet, men själv skulle jag nog satsa på ett bord utan inbyggd sådan. Dels för att inbyggda strömförsörjningar är ökända för att ge ifrån sig jordbrum, och dels för att det blir flexiblare med en extern (en såfan kan flyttas mellan ens olika pedalbord, t.ex.), och så är en extern lättare att byta ut om den skulle sluta fungera.
barium
Medlem+

Inlägg av barium »

Jag skulle nog satsa på ett pedaltrain-bord. Kabeldragningen blir busenkel, och det följer med monteringsprylar så du kan ha strömförsörjning under bordet.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

barium skrev:Jag skulle nog satsa på ett pedaltrain-bord. Kabeldragningen blir busenkel, och det följer med monteringsprylar så du kan ha strömförsörjning under bordet.
Ja, Pedaltrain- och T-Rexs snarlika ToneTrunk-bord är fiffiga på så vis. (T-Rex-varianten är nog lite billigare än Pedaltrain i Sverige, för övrigt.) Är själv väldigt sugen på ett Pedaltrain Mini, eftersom jag sällan använder mer än två-tre pedaler när jag spelar bas i band. Fast på just den modellen finns det inte utrymme för att placera en strömförsörjningdosa undertill.
barium
Medlem+

Inlägg av barium »

peter_s skrev:
barium skrev:Jag skulle nog satsa på ett pedaltrain-bord. Kabeldragningen blir busenkel, och det följer med monteringsprylar så du kan ha strömförsörjning under bordet.
Ja, Pedaltrain- och T-Rexs snarlika ToneTrunk-bord är fiffiga på så vis. (T-Rex-varianten är nog lite billigare än Pedaltrain i Sverige, för övrigt.) Är själv väldigt sugen på ett Pedaltrain Mini, eftersom jag sällan använder mer än två-tre pedaler när jag spelar bas i band. Fast på just den modellen finns det inte utrymme för att placera en strömförsörjningdosa undertill.
Mja, pedaltrain har vissa fördelar mot t-rexen. De har bland annat förborrade hål i fronten för genomförning av nätkabel till strömboxen, och hardcaset är bra mycket bättre än det som kommer med trexen.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

barium skrev: Mja, pedaltrain har vissa fördelar mot t-rexen. De har bland annat förborrade hål i fronten för genomförning av nätkabel till strömboxen, och hardcaset är bra mycket bättre än det som kommer med trexen.
Bra att veta! Jag har själv ett ToneTrunk-bord, men med mjuk väska, och gillar den kombon (fast om jag gigat mycket hade jag lätt satsat på ett bord med hardcase, utan tvekan). Det där med förborrade hål för nätkabeln verkar också vara en praktisk detalj.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

peter_s skrev:
Svensson skrev:Strömdosa? Fueltank? daisychain? Eliminator som eliminator eller? :hmm:

Det verkar onekligen praktiskt att få en eliminator på köpet, men själv skulle jag nog satsa på ett bord utan inbyggd sådan. Dels för att inbyggda strömförsörjningar är ökända för att ge ifrån sig jordbrum...osv
Jag gissar att problemet med brum som många har beror på att man har simpla eliminatorer där all spänning är hopkopplad i en punkt, daisy chaining och allt vad det kallas.

I så fall har alla stompboxar gemensam jord BÅDE genom kablarna som går mellan boxarna OCH genom eliminatorn. (=helfel!). Man får alltså dubbeljordning och det brummar.

Har man ett aggregat som är avsett för flera boxar så har det (ofta, men inte alltid) galvaniskt skilda utgångar. Och då uppstår ingen dubbeljordning. Utgångarna har då alltså INTE gemensam jord. Man kan likna utgångarna vid ett antal batterier som inte har kontakt med varandra men råkar ligga i samma låda.

(Dvs så enkelt som Svensson vill göra det är det inte, om man vill ha tyst. Du behöver ett "jordlyft" även på batterieliminatorn, och det är det man har om man har galvaniskt skilda utgångar).

Jag har inte fältprovat, men det borde vara så här:

BRUMVARNING - dubbeljordning http://www.thomann.de/se/the_sssnake_dc5.htm

SÄKERT - galvaniskt skilda utgångar, dvs ingen risk för dubbeljordning http://www.thomann.de/se/voodoo_labpeda ... 2_plus.htm

Det ska stå något liknande detta om aggregatet ska vara tyst: completely isolated outputs to insure noise free operation osv.

Själv har jag inte hela golvet fullt med pedaler, men jag har byggt mycket elektronik förr om åren, och letat dubbeljordningar till förbannelse. I min värld borde daisy-chaining-kablagen vara en rejäl brumkälla, men jag har som sagt inte provat.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

peter_s skrev:

Det verkar onekligen praktiskt att få en eliminator på köpet, men själv skulle jag nog satsa på ett bord utan inbyggd sådan. Dels för att inbyggda strömförsörjningar är ökända för att ge ifrån sig jordbrum, och dels för att det blir flexiblare med en extern (en såfan kan flyttas mellan ens olika pedalbord, t.ex.), och så är en extern lättare att byta ut om den skulle sluta fungera.

Dosan som följer med Gator-borden är inte inbyggd, det är en separat dosa som iofs kanske sitter monterad på bordet, men den är inte inbyggd som på en del andra bord.
Går att ta bort den och ersätta den med nå´n vettig fueltank om man hellre vill ha det.

När jag hade mitt Stonecastlebord så hade jag en eliminator och en Daisychain för typ 6-7 pedaler.
Kan inte påstå att det var så vansinnigt mycket brum och dylikt, inte så mycket att det störde iaf.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Beggat Warwick Rockcase för några hundra, Harley Benton strömförsörjning för en femhundring. Perfekt!

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Ulfern
Medlem+

Inlägg av Ulfern »

TDHP skrev:Beggat Warwick Rockcase för några hundra, Harley Benton strömförsörjning för en femhundring. Perfekt!

Bild
+1
Billigt och bra!!!

HB strömförsörjningsbox var dock större och tyngre än vad jag föreställt mig. Detta är väl dock inget problem för de läser produktinfon på saker de köper. :wink: Funkar dock kalas och är betydligt billigare än alla andra dosor.
http://digressionassassins.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

TDHP skrev:Beggat Warwick Rockcase för några hundra, Harley Benton strömförsörjning för en femhundring. Perfekt!

Bild
..så vad ska du ha för den? :D

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Svensson skrev:

Bild
..så vad ska du ha för den? :D
Hehe, den blir kvar ett tag!
Men Rockcasen brukar man se beggade rätt ofta, är inte så dyra nya hos Tysken heller. PowerPlanten kostar bara så NY!
TDHP
tc
Medlem

Inlägg av tc »

Bild
Vad är det för mått på ditt pedalbord?
Är det modellen som är 60 x 40 x 10cm?

/TC
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

tc skrev:

Bild
Vad är det för mått på ditt pedalbord?
Är det modellen som är 60 x 40 x 10cm?

/TC
Bytte till mig det beggat, men det låter rimligt, ja!
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Gatorbordet som du funderade på i första länken är ju rätt billigt m tanke på att man får strömlådan med, även om det bara är en förklädd daisychain.

Gitarristen i förra bandet hade precis ett sån´t och det funkade skitbra.

Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

blackparkas skrev:Dosan som följer med Gator-borden är inte inbyggd, det är en separat dosa som iofs kanske sitter monterad på bordet, men den är inte inbyggd som på en del andra bord.
Går att ta bort den och ersätta den med nå´n vettig fueltank om man hellre vill ha det.
Aha, jamen då är det ju bara att köra, om själva bordet nu passar ens behov.
blackparkas skrev:När jag hade mitt Stonecastlebord så hade jag en eliminator och en Daisychain för typ 6-7 pedaler.
Kan inte påstå att det var så vansinnigt mycket brum och dylikt, inte så mycket att det störde iaf.
Jag har heller aldrig störts av brum o.s.v., oavsett om jag använt mig av en daisychain eller min FuelTank som inte har isolerade utgångar. I en livesituation märks det nog inte om det brusar lite, men det kan kanske ställa till besvär vid inspelning.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Ett lättviktsbord till salu här!

http://pratabas.se/viewtopic.php?p=559631#559631
TDHP
Skriv svar