DOD fx-25 vs. Q-tron

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Liverpool Paul
Medlem

DOD fx-25 vs. Q-tron

Inlägg av Liverpool Paul »

Hej!

Har fått tips om filterpaddan Q-tron. Den verkar nice. Sen har jag läst om DOD fx-25 som ska vara lite liknande. Någon som känner denna pedal väl och kan rekommendera eller såga?

//L.
Ulf"Rockis"Iv
Medlem

Re: DOD fx-25 vs. Q-tron

Inlägg av Ulf"Rockis"Iv »

Liverpool Paul skrev:Hej!

Har fått tips om filterpaddan Q-tron. Den verkar nice. Sen har jag läst om DOD fx-25 som ska vara lite liknande. Någon som känner denna pedal väl och kan rekommendera eller såga?

//L.
Hej!!
Q-tron pedalen (eller pedalerna) och DOD FX 25 är 2 helt olika typer av Envelope filters...Båda låter bra men på olika sätt!!

Q-tron burkarna är i praktiken kopior på den klassiska Mu Tron envelope filter (Som tyvärr kostar typ en halv månadslön om man hittar dom)
Bootsy Collins och Larry Graham har använt denna pedal flitigt..

Q-Tron är jävligt "Rappa" och snabba i soundet ...medans DOD pedalen har en helt annan karaktär..Den är häftig till dubreggae, jävligt subbig och skön...om man spelar löst och låter filtret öppna snabbt så får man ett skönt synthig filter som passar bra till Dub..Lyssna på Bill Laswell...han använder en DOD FX 25 hela tiden!!

Det är bara att testa...DOD burken kan tyckas vara svår att jobba med men när man väl hittar in i den burkens värld så låter den kanon!!
"Nothing is true, Everything is permitted"!!

http://www.ulfrockisivarsson.com
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ja, håller med föregående talare fastän jag inte testat DOD:en speciellt mycket.

Q-tron är en i mitt tycke lite mer "levande" padda.
Kanske lite mer enkelspårig än DOD:en enl mig, men det ljud man får till med Q-tron som passar mig är så vansinnigt bra och spöar skiten ur DOD:en.

Men allt beror ju på vad man vill ha ut av pedalen i fråga.

Som föregående talare sa: Testa!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

Kolla in 3Leaf Groove Regulator också. Verkar riktigt bra! Tycker att den inte låter lika blött som Qtronen, men har ett väldigt gött sound i mitt tycke. Själv har jag dock en Qtron och är jättenöjd. Funkigt värre. Fördelen med 3Leaf Groove Regulator är annars att den tar mindre plats och drivs med 9V och inte 24V som Qtron'en gör. Syftar då på den stora Qtron-pedalen. Dom mindre har jag inte koll på. Men passa på att köpa denna vetja! http://pratabas.se/viewtopic.php?t=25458&highlight=

DOD FX25 har jag inte testat, så kan inte riktigt uttala mig om den. Har i och för sig inte testat Groove Regulator'n heller... men hört!
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Jo, jag har en FX 25:a. Den är grymt go alltså. Jag hade den i många år som förstapedal när jag spelade funk.

Det är inte en pedal man bara pluggar in och kör med utan mycket av vad som händer med effekten ligger i hur du spelar och vilken bas du använder, var den ligger i kedjan o s v. Men den låter ju sketabra liksom, för mig funkade den bäst med en passiv bas. Soundet kan liknas vid ett snärtigt PEOU med lite sub-bas som eftersmak.
Ah, lyssna själv istället, även om han inte har vad jag skulle kalla ett bra utgångssound...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8GvXHQEJ2Sk[/youtube]

Q-tronen har jag aldrig provat, så jag kan inte jämföra dem alls.

Det är tvårattsvarianten som jag har, se bilden.
Och den är nog inte till salu, även om den mest ligger och samlar damm. En Bass Synth Wah ersatt den eftersom den har mer variation av sound.

Bild
Skriv svar