Ibanez VS Epiphone

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Areoxy
Nykomling

Ibanez VS Epiphone

Inlägg av Areoxy »

Jag är helt förstörd!! Vilken ska jag köpa, för vissa är detta kanske ett lätt val inte för mig....

Ibanez ICB300EX. 4-string E-Bass, Mahogany Body, Maple Neck, Rosewood Fretboard, 22 Frets, Black Pearl Rectangle Inlays, B100 Bridge, black Hardware, white Neck- and Bodybinding, 2 Humbuckers, 2-Band EQ active.

Epiphone Nikki Sixx Blackbird. signature model, mahogany body, bolt-on maple neck, rosewood fingerboard, iron cross inlays, Deep Sixx pick-ups.

Hittade inte så mycke info "/ Vad skulle ni valt? Om nån känner till några för och nack-delar skriva gärna det!
Ibanez Iceman.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ett förslag är att du lägger en sådan här tråd under kategorin "basar" istället... :D

Nackdelen med Blackbirden är ju att du har en volymratt enbart väl?
Fördel enl somliga som kör med båda mickarna på fullt sprut ändå, nackdel för många som (liksom jag) gärna drar av lite på stallmicken.

Varför inte en vanlig thunderbird? De är ju asbilliga hos Tysken!

Icemanbasen är ju störtcool, men kvalitétsmässigt tycker jag Epiphone känns stabilare.
Ljudmässigt så är Ibanezen lite tunnare i soundet vill jag minnas, men samtidigt också klarare och mindre "muddig" som man kanske kan uppleva Thunderbirden ibland.

Näeh.
Jag skulle valt Thunderbird faktiskt tror jag.
Icemanyxorna är störtcoola men för min del faller det på halsen som i mina händer är mycket skönare på en Epi Thunderbird än på en Iceman som känns som många andra Ibanez-yxor, lite trista på nå´t vis.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Adam035
Nykomling

Inlägg av Adam035 »

Har en Ibanez "erodyne" EDC700 till salu
intresserad ?
Användarvisningsbild
martin_finspång
Medlem+

Inlägg av martin_finspång »

Varför inte köpa Thunderbird Goth istället för Nikki varianten?

Den är mkt snyggare utan alla järnkors och sen har den ju ton och 2 volym kontroller istället för bara killswitch som Blackbirden har.

Sen ser ju huvudet på blackbirden helt fel och fult ut enligt mig, jag har iofs bara sett epiphones egna bilder och thomanns.
Batterist i: http://myspace.com/skraeckoedlan
Batterist i: http://myspace.com/thunderincarolina
Bassist i sovrummet.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jo, Goth:en är ju lämpligare egentligen m tanke på att den har samma features som en vanlig Thunderbird.

Adam035: Inte för att vara gnällig men en Ergodyne känns inte riktigt som samma sorts bas som man kanske räknas Iceman och Thunderbird till....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+

Inlägg av b_luthman »

i motsats till parkas så tycke rja gnog att Ibanezen känns mer välbyggd än Epiphonen, iaf de ex jag har klämt på. Epiphone känns plastigare och mer som en "kopia" än vad Ibanez gör som faktiskt är ett "orginal" om man kan säga så. Menmen smaken är som röven, snårig och olika hos de flesta.

Sen är väl Iceman'en aktiv om jag inte minns fel, alltså större variationsmöjligheter i pre-ampen än med en Thunderbird som ju är passiv(förutom de nya PRo-varianterna, men det var ju inte en sån det handlade om).
Personligen tycker jag att Ibanezen låter renare och klarare än Thunderbirden. Thunderbirden blir som parkas sa lite muddig ibland, något jag själv inte tycker om. Så mitt val skulle falla på Ibanezen, den är ju dessutom spelbar utan att man sätter om skruven till axelsnöreshängesknappen där fram.
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+

Inlägg av b_luthman »

doppelflosk
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

b_luthman skrev:Så mitt val skulle falla på Ibanezen, den är ju dessutom spelbar utan att man sätter om skruven till axelsnöreshängesknappen där fram.

Jahapp.
Så Thunderbirdar går alltså inte att spela på annars?
Bra att veta, jag måste göra nå´t fel jag då eftersom det går alldeles ypperligt utan att flytta axelbandsknoppen.
Måste vara nå´t fel på min teknik....

Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+

Inlägg av b_luthman »

blackparkas skrev:
b_luthman skrev:Så mitt val skulle falla på Ibanezen, den är ju dessutom spelbar utan att man sätter om skruven till axelsnöreshängesknappen där fram.

Jahapp.
Bra att veta, jag måste göra nå´t fel jag då eftersom det går alldeles ypperligt utan att flytta axelbandsknoppen.
Jaja, en lätt överdrift från min sida.
Men jag kan då inte spela på dem live eller knappt på repningar heller, så fort jag släpper halsen så sitter huvudet(basens, inte mitt) som ett betongfundament i golvet.
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+

Inlägg av b_luthman »

blackparkas skrev:

Jahapp.
Jaja, en lätt överdrift från min sida.
Men jag kan då inte spela på dem live eller knappt på repningar heller, så fort jag släpper halsen så sitter huvudet(basens, inte mitt) som ett betongfundament i golvet.
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Användarvisningsbild
Hatt_Johan
Medlem+

Inlägg av Hatt_Johan »

blackparkas skrev:Jo, Goth:en är ju lämpligare egentligen m tanke på att den har samma features som en vanlig Thunderbird.

Adam035: Inte för att vara gnällig men en Ergodyne känns inte riktigt som samma sorts bas som man kanske räknas Iceman och Thunderbird till....
Jag måste varna för gothen. Har bara dåliga erfarenheter av den. Lacken är smäst och den är ganska svårrattad. Men det är bara min erfarenhet! (Den är JÄVLIGT snygg för övrigt ;) )

Hur mkt pengar rör du dig med? Thunderbird pro?
Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+

Inlägg av johnne »

jag har en epi t bird och jag har aldrig fattat vad folk menar med att deras dyker i golvet.. är ni 130cm långa eller nått? jag tycker dom e kanon o spela på..har aldrig upplevt dom som speciellt tunga
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
Areoxy
Nykomling

Inlägg av Areoxy »

Jag är så ledsen över att inlägget kom på effekter istället för elbasar. Tack för alla tips!!
Ibanez Iceman.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

johnne skrev:jag har en epi t bird och jag har aldrig fattat vad folk menar med att deras dyker i golvet.. är ni 130cm långa eller nått? jag tycker dom e kanon o spela på..har aldrig upplevt dom som speciellt tunga

Jag tror att problemet ligger i att de spelar på sådana där härliga nylonaxelband som är typ 5 cm breda och glattiga som en negligé...

Har man en riktig axelrem så är detta inget problem.
Då dyker inte ens basen kan jag säga.
I should know, jag har ju en T-bird för bövelen.
Inte en Epiphone förvisso men Gibson.

Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+

Inlägg av b_luthman »

blackparkas skrev:
johnne skrev:jag har en epi t bird och jag har aldrig fattat vad folk menar med att deras dyker i golvet.. är ni 130cm långa eller nått? jag tycker dom e kanon o spela på..har aldrig upplevt dom som speciellt tunga

Jag tror att problemet ligger i att de spelar på sådana där härliga nylonaxelband som är typ 5 cm breda och glattiga som en negligé...

Har man en riktig axelrem så är detta inget problem.
Då dyker inte ens basen kan jag säga.
I should know, jag har ju en T-bird för bövelen.
Inte en Epiphone förvisso men Gibson.
Det är exakt ett sånt axelband jag har. Det enda som funkar eftersom det är det enda som glider även om det blir svettigt. När jag spelar live så står jag inte med basen i samma position hela tiden, jag står heller inte speciellt still. Därför vill jag kunna dra halsen upp och ner utan att axelbandet hidnrar mig, men när aj gsläpper halsen vill jag ändå att den ska hänga där jag släppte den, med andra ord så krävs bra balans i instrumentet. Thunderbirds funkar helt enkelt inte.
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Skriv svar