Danelectro Tremolo

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Danelectro Tremolo

Inlägg av Bassplaya »

Vilken av dessa hade ni satsat på?
Prismässigt skiljer det ju inte så mycket, men om man tänker ljudkvalitet/hållbarhet.

http://www.thomann.de/se/danelectro_coo ... remolo.htm

http://www.thomann.de/se/danelectro_dj5 ... remolo.htm

Någon som äger/ägt någon av dom och kan ge en snabb recension?
Eller rekommenderar ni ngt annat?

Anledningen att jag kollat in dessa är just pga det låga priset då jag är ny på tremolo o vill testa om det är något som passar mig.
bassplayer
Medlem+

Re: Danelectro Tremolo

Inlägg av bassplayer »

*Borttaget*
Senast redigerad av bassplayer den lör 10 okt 2009, 15:47, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

bassplayer skrev:
Bassplaya skrev:Vilken av dessa hade ni satsat på?
Prismässigt skiljer det ju inte så mycket, men om man tänker ljudkvalitet/hållbarhet.

Anledningen att jag kollat in dessa är just pga det låga priset då jag är ny på tremolo o vill testa om det är något som passar mig.
Köp Moody Sounds byggsats istället. den är helt transparent. No tone suck!
Har kollat på den, men måste då införskaffa lödkolv och lära mig löda först ;)
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

*Borttaget*
Senast redigerad av bassplayer den lör 10 okt 2009, 15:47, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

bassplayer skrev:
Bassplaya skrev:
bassplayer skrev:
Bassplaya skrev:Vilken av dessa hade ni satsat på?

Köp Moody Sounds byggsats istället. den är helt transparent. No tone suck!
Har kollat på den, men måste då införskaffa lödkolv och lära mig löda först ;)
Fan, har du ingen degopolare som är törstig på bolagets billigaste matlagningsvin :?:
Jo, men ska jag bygga så vill jag göra det själv. En principsak ;)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Tror cool caten är aningens hållbarare...den lilla gula känns plastig. Men låter bra för sin storlek!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

mikkejohansson skrev:Tror cool caten är aningens hållbarare...den lilla gula känns plastig. Men låter bra för sin storlek!
Blir den lilla gula faktiskt.
Dels gillar jag storleken och +att den har fått bra recensoner på Harmony Central, både av basister och gitarrister.

Om jag sen fortsätter med tremolo så blir det säkert någon dyrare padda som håller högre kvalitet. Men det känns som att danelectro öht i förhållande till priset är bra om man vill testa en effekt.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Bassplaya skrev:
mikkejohansson skrev:Tror cool caten är aningens hållbarare...den lilla gula känns plastig. Men låter bra för sin storlek!
Dels gillar jag storleken och +att den har fått bra recensoner på Harmony Central, både av basister och gitarrister.

Om jag sen fortsätter med tremolo så blir det säkert någon dyrare padda som håller högre kvalitet. Men det känns som att danelectro öht i förhållande till priset är bra om man vill testa en effekt.
Nu verkar du redan ha bestämt dig, men jag skulle tro att Cool Cat-pedalen är lite bättre än den andra. Främst för att den är stabilt byggd, i metall (jag har en Cool Cat-vibe, och den är riktigt gedigen), och för att jag därmed tror att den håller längre. Dessutom har den true bypass (för den som vill tro på hajpen ;) ).

Men, det är klart, om du ska köpa en tremolopedal bara för att testa så tror jag att båda funkar ungefär lika bra. Ett annat billigt alternativ är en tremolopedal från Behringer (340 kr. på Musikbörsen). Jag vet åtminstone två gitarrister som använder sådana, och de brukar låta bra när de gör det. Ett annat alternativ är att försöka hitta en begagnad Boss TR-2. De täcker nog de flestas tremolobehov, är sådär überdriftsäkra som Boss-pedaler är, och kan hittas för omkring 500 kr, och säljas för ungefär samma peng. (de andra är garanterat mer svårsålda, om det visar sig att du trots allt inte gillar tremolo.)

Och oavsett vad du väljer till sist, så kan jag bara gratulera. Tremolo är en bra effekt på alla vis. :)
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

peter_s skrev:
Bassplaya skrev:

Nu verkar du redan ha bestämt dig, men jag skulle tro att Cool Cat-pedalen är lite bättre än den andra. Främst för att den är stabilt byggd, i metall (jag har en Cool Cat-vibe, och den är riktigt gedigen), och för att jag därmed tror att den håller längre. Dessutom har den true bypass (för den som vill tro på hajpen ;) ).

Men, det är klart, om du ska köpa en tremolopedal bara för att testa så tror jag att båda funkar ungefär lika bra. Ett annat billigt alternativ är en tremolopedal från Behringer (340 kr. på Musikbörsen). Jag vet åtminstone två gitarrister som använder sådana, och de brukar låta bra när de gör det. Ett annat alternativ är att försöka hitta en begagnad Boss TR-2. De täcker nog de flestas tremolobehov, är sådär überdriftsäkra som Boss-pedaler är, och kan hittas för omkring 500 kr, och säljas för ungefär samma peng. (de andra är garanterat mer svårsålda, om det visar sig att du trots allt inte gillar tremolo.)

Och oavsett vad du väljer till sist, så kan jag bara gratulera. Tremolo är en bra effekt på alla vis. :)
Beställningen är gjord och det blev den lilla gula. :P
Vad gäller andrahandsvärde så har det inte så stor betydelse när det gäller en plasthistoria för 300 spänn. I värsta all får man kasta den, eller varför inte bara ha den i bokhyllan, tycker trots allt att dom e ganska söta dom där små danelectropaddorna :D

Däremot så läste jag recensionerna på harmonycentral och dom små pedalerna verkar faktiskt hållbara för att vara plast. Var någon som efter 4-5 års misshandlande fortfarande hade kvar sin i bra skick.

Var tom någon där som funderade på att bygga in kretsen i en stabilare låda för att han gillade pedalen så pass mycket.
Och det kan ju faktiskt vara ett alternativ, om man nu gillar den ;)

En sak har jag iaf konstaterat när det gäller billiga pedaler.

:louder: ALDRIG MER BEHRINGER!!

Hade deras kompressor i en månad innan den helt plötsligt sprack när jag trampade på den :? . Dessutom var den väldigt brusig.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Hehe, jag som tänkte tipsa om Behringers Tremolo!
Funkar finfint till gitarr iaf!
Men som sagt, mest till hemmabruk, som är ju inte så hållbara!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Bassplaya skrev:Beställningen är gjord och det blev den lilla gula. :P
Vad gäller andrahandsvärde så har det inte så stor betydelse när det gäller en plasthistoria för 300 spänn. I värsta all får man kasta den, eller varför inte bara ha den i bokhyllan, tycker trots allt att dom e ganska söta dom där små danelectropaddorna :D

Däremot så läste jag recensionerna på harmonycentral och dom små pedalerna verkar faktiskt hållbara för att vara plast. Var någon som efter 4-5 års misshandlande fortfarande hade kvar sin i bra skick.

Var tom någon där som funderade på att bygga in kretsen i en stabilare låda för att han gillade pedalen så pass mycket.

Hade deras kompressor i en månad innan den helt plötsligt sprack när jag trampade på den :? . Dessutom var den väldigt brusig.
Du har många bra poänger där. Hoppas att du får Danelectro-pedalen snabbt, och att du kommer gilla den. :)
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

peter_s skrev:
Bassplaya skrev:Beställningen är gjord och det blev den lilla gula. :P

Du har många bra poänger där. Hoppas att du får Danelectro-pedalen snabbt, och att du kommer gilla den. :)
Fick bekräftelse från tüsken för nån timme sen om att varorna är skickade så dom bör dyka upp på måndag.
Skriv svar