Moody Sounds Hjärt Müller Bass Drive kit

Prata om effekter och pedaler
Jacke
Medlem

Moody Sounds Hjärt Müller Bass Drive kit

Inlägg av Jacke »

Har lite lösa funderingar på att inhandla ett sådant kit som rubriken antyder, och efterlyser därför åsikter och erfarenheter av denna pedal.

Hur låter den? Har någon här testat att bygga den och i så fall, hur djupa elektronik-kunskaper fodras?

tack på förhand!
Senast redigerad av Jacke den ons 07 okt 2009, 21:08, redigerad totalt 1 gånger.

Fender
Boss
EBS
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Man behöver inte ha några elektronikkunskaper alls, men man behöver vara tålmodig och noggrann.
Jag förordar dessutom att man använder en inte alltför grov lodkolv då det kan vara lite pilliga lödningar här och där.
Jag skaffade en lödstation med ställbar värme från Clahs Olsson och var i efterhand väldigt glad över det.

Hur den låter... Svårt att beskriva dist, men den går från ganska mild (men inte riktigt mild) OD till ganska brötig dist.

Den var kul att bygga och jag får användning för den.
Kanonkul med max dist till "Ace of spades" t.ex.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Jag har haft en sån pedal, dock var det inte jag som lödde ihop den. Bad en kompis som äger en lödkolv och har lite skills att hjälpa mig. Men enligt både Albin på Moody sounds och min polare så är det inte svårt att fixa, bara man kan hantera en lödkolv.

Jag tyckte att pedalen hade lite för mycket gain med distratten på 0. Jag var ute efter något som började med ingen gain alls och arbetade sig uppåt. Men den lät bra. Det är dock lätt att modda själv, det följer med lite extra komponenter för ändamålet och det står beskrivet i manualen hur man moddar den så att man får ett ljud som passar.
/Linus
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Gillar den verkligen! Köpte, eller rättare sagt bytte till mig den färdigmonterad. Och tur var nog det med min :tummenupp: mitt i handen.

Att den har rattarna på sidan så man kan justera dem med foten är ett genidrag!
Enda som är knepigt är väl att rattarna bara har ett streck så det är svårt att se hur de är inställda uppifrån. Men det kan man ju åtgärda med en vit spritpenna eller klisterlappar så det kanske jag rentav skulle få tummen ur och göra...
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Hur den låter skulle man kanske skriva också...
Jag tycker också att det är svårt att beskriva basdist,
men min känsla är att den har stora möjligheter att få lite av varje. Lyssna själv!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=w0C3_6y_uo8[/youtube]

Som Popster skrev får man ju med prylar för att modifiera också, även om jag inte sett behovet.
Jomen. It's the Chriller.
Jacke
Medlem

Inlägg av Jacke »

Bra och snabba svar! Tusen tack!

Blir nog till att köpa ett kit o plocka fram lödkolven...

Fender
Boss
EBS
Användarvisningsbild
Danne Palm
Medlem

Inlägg av Danne Palm »

Du har PM.
Cities of Mars.
https://citiesofmars.bandcamp.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Duesenberg Triton, pedaler, Fender Rumble 500
Jacke
Medlem

Inlägg av Jacke »

Doktor Frankenstyle skrev:Du har PM.
Besvarat!

Fender
Boss
EBS
Markooo
Medlem++

Inlägg av Markooo »

Byggde min för ca 2 veckor sedan. Hade aldrig lödat något tidigare. Enda erfarenheten var ett gammalt kretskort timmen innan man började. Blev väldigt bra är riktigt nöjd! Köp! :D

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Jag har också en Hjärt Müller som jag köpt färdig och jag gillar den för distljud av lite mer vintagekaraktär typ Geezer Butler i Sabbath, tidig Jack Bruce i Cream eller tidig Mel Schacher i Grand Funk. Den släpper igenom botten rätt bra, det blir inte tunt och fattigt, men det kan däremot bli en aning spretigt och styggt men det är just så man vill ha det för den här typen av diständamål. En dist som låter lite slickare på ett modernare heavy metal-sätt är den i MXR D.I.+ Det är ju inte endast en distbox men väl värd att testa om man letar efter en bra dist.

/Mats D
Jacke
Medlem

Inlägg av Jacke »

Idag fann jag detta i postlådan!! :D (Ursäkta den dåliga mobilkamera-bilden..)

Bild

Har bara kollat igenom grejerna som hastigast och det verkar hyfsat enkelt att löda/montera ihop pedalen, mycket tack vare suveräna instruktioner!
Ser verkligen fram emot att höra det färdiga resultatet!

Återkommer med info vad det lider...

Fender
Boss
EBS
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Kul!

Tips: Om du har önskemål om att måla aluboxen, gör det först.
För efter att du gjort klart lödandet vill du bara spela och då blir det aldrig nän färg på den.
Jag talar av erfarenhet...

Har sett att ett av banden i samma repa som vi har en Moodysounds Tremolo, och den är i samma (icke)finish som min.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+

Inlägg av peppe »

Jag valde att bygga OD-varianten som står med i ritningen, tyckte den fräste för mycket redan från början i distversionen. Sen fick jag hjälp med att byta ut några komponenter å ändra värdet på några resistorer så att den blev mera transparent i ljudet, kostnaden för detta var att den förlorade lite volym, men det finns å blir över ändå! Kalaspedal, klart bland top 3 av dom jag testat :)
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Jacke
Medlem

Inlägg av Jacke »

peppe skrev:Jag valde att bygga OD-varianten som står med i ritningen, tyckte den fräste för mycket redan från början i distversionen. Sen fick jag hjälp med att byta ut några komponenter å ändra värdet på några resistorer så att den blev mera transparent i ljudet, kostnaden för detta var att den förlorade lite volym, men det finns å blir över ändå! Kalaspedal, klart bland top 3 av dom jag testat :)
Jag funderar också på OD-varianten, något säger mig att den ligger närmast mitt ljudideal... I morgon ska jag börja löda ihop kretskortet om tiden tillåter :)

Lite bilder från målningen av skalet:

Bild

Hammarlack, både stryktålig och lättarbetad då den inte kräver någon grundfärg...

Bild

Bild

Tyvärr blev dekalen lite bubblig då hammarlacken har en något strukturerad yta, men jag tror inte det syns så mycket på avstånd...

Bild

Fender
Boss
EBS
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Körde med min på kvällens rep (genrep) och fasen vad kul det är!
Brukar inte trassal med pedaler på repen utan bara dra upp disten på förstärkaren på de låtarna, men det blir nåt annat med pedalen...:D
Medlem i PB50+
Jacke
Medlem

Inlägg av Jacke »

Planen för idag var egentligen bara att löda ihop kretskortet, men timmarna rann iväg och helt plötsligt så var hela pedalen färdig! :D

Några mobilbilder tagna under arbetets gång...

Bild
Potar, switch, lysdiodhållare och DC-jack monterat...
Bild
Kretskort fördiglödat...
Bild
Kretskort på plats i skalet och kablage färdigdraget...
Bild
Vanliga möbeltassar får agera halkskydd...
Bild
Pedalen färdig, dags att provspela!!!
Bild
Herrejösses vilken go pedal! Jag byggde den som en overdrive med hjälp av medföljande modifieringskomponenter och blev hur nöjd som helst!!!
Har inte hunnit testa fullt ut ännu, men med P-bas, flats och fingerspel får man en varm och fyllig overdrive med mycket dynamik, och det händer verkligen grejer när man vrider på kontrollerna!! Känns som om variationsmöjligheterna är många...

Fender
Boss
EBS
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Kul! Snygg blev den och att den är bra visste jag förut! :D

Snyggt jobbat!
Alexander
Medlem+

Inlägg av Alexander »

Vad kul att det blivit bra! :)

Jag har en likadan pedal inhandlad av postaren ovanför (200071, alltså) och jag blev positivt överraskad av hur den låter. (Och sen är herr 200071 en väldigt trevlig man att handla med, dessutom! :tummenupp: Men det är ju en helt annan historia...)

För den som inte känner till pedalen kan man säga att den har en (ovanlig) finess som gör den så lättanvänd och flexibel. Den har ett svepbart filter som påverkar ljudkaraktären. Man kan alltså "svepa" över klangregistret från bas långt upp i mellanregistret och välja vilken del av ljudet som skall framhävas.
Vill man bara ha ett försiktigt morrande basbrum hittar man det, och vill man ha elak dist som liknar en skenande Marshall-gitarrstack kan man få det med.
Dessutom riktig by-pass, väldigt lite brus och bra känsla i reglagen. Jag gillar den!

/Alexander
Användarvisningsbild
Mounse
Nykomling

Inlägg av Mounse »

Någon som vet om (och hur) det går att bygga om deras gitarr tremolo pedal till bas?
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+

Inlägg av adde_johansson »

Mounse skrev:Någon som vet om (och hur) det går att bygga om deras gitarr tremolo pedal till bas?
Jag tror inte att den behöver byggas om alls. :D
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Användarvisningsbild
Mounse
Nykomling

Inlägg av Mounse »

adde_johansson skrev:
Mounse skrev:Någon som vet om (och hur) det går att bygga om deras gitarr tremolo pedal till bas?
Säker? Vore tråkigt att spränga den(eller vad man nu gör när man tar i sönder en effekt :roll: ) efter allt jobb med att sätta ihop den :?
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+

Inlägg av adde_johansson »

Mounse skrev:
adde_johansson skrev:
Säker? Vore tråkigt att spränga den(eller vad man nu gör när man tar i sönder en effekt :roll: ) efter allt jobb med att sätta ihop den :?
Jag har än så länge inte varit med om en tremolopedal som skär bas, så jag skulle bli förvånad om så var fallet med den här. Du får väl slänga iväg ett mail till moodysounds och fråga.
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++

Inlägg av Tössberg »

Jag satte idag ihop en Hjärt Müller-pedal på workshopen på musikverksta'n i Göteborg idag.
Fantastisk pedal. Jävlar. Ska köpa fler pedalbyggsatser av Albin (Moody-killen).
Så, i julklapp önskar jag mig ett såntdär Moody-eko, en wah, en choruspadda och en massa spray-färg.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Jag har en som jag inte skruvat ihop själv dock. Gillar den också, men "mild od"-sloten på bordet är fylld av min Rusty Box - Hjärt Müllern funkar dock bra som "benkross"-dist med!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Mounse skrev:
adde_johansson skrev:
Du kan vara lugn. Det är helt riskfritt att koppla in en bas i en pedal som är avsedd för gitarr, om du bara ger den rätt sorts ström. (d.v.s. om du inte kopplar den till en strömförsörjare med annan polaritet än vad pedalen vill ha, för att ta ett exempel)
adde_johansson skrev:Jag har än så länge inte varit med om en tremolopedal som skär bas, så jag skulle bli förvånad om så var fallet med den här. Du får väl slänga iväg ett mail till moodysounds och fråga.
Exakt. Det enda tremolopedaler gör är ju att mixtra med volymen, och det över hela frekvensspektrat. (EBS TremoLo har förvisso en inställning som jobbar annorlunda, men den är ett undantag)

Alltså, tveka inte, gör't! Tremolo är en riktigt juste effekt till bas. :)
Skriv svar