Pedalordning?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++

Pedalordning?

Inlägg av Zyrran »

Nu är snart nya pedalbordet här, sen ska det mottas för att få plats med en Powerplant och sen tänkte jag en gång för alla sätta pedalerna i rätt ordning om det nu finns någon. :roll:

Jag kör med dessa fem pedaler:

T-Rex Sweeper (Chorus)
T-Rex Squeezer (Kompressor)
T-Rex Bass Juice (Dist)
EBS Octabass
Pitchblack tuner

Vilken ordning är det bäst att placera dem i rent teoretiskt?
Har provat runt lite fram och tillbaka och kan inte märka någon jätteskillnad ljudmässigt. Gemensamma nämnaren är att Squeezern alltid suttit sist.

Någon som har idéer?
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Mitt tips är Bas-->Pitchblack-->Squeezer-->Octabass-->Bass Juice-->Sweeper-->Stärk. Så hade iaf jag gjort. Också det tråkiga standardsvaret; Vad som är bäst är ju helt och hållet individuellt beroende på spelstil, vilket sound man vill ha och vad man själv tycker låter bäst.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

Bassplaya skrev:Mitt tips är Bas-->Pitchblack-->Squeezer-->Octabass-->Bass Juice-->Sweeper-->Stärk. Så hade iaf jag gjort. Också det tråkiga standardsvaret; Vad som är bäst är ju helt och hållet individuellt beroende på spelstil, vilket sound man vill ha och vad man själv tycker låter bäst.
Alternativ:

Bas -> Pitchblack -> Octabass -> Bass Juice -> Squeezer -> Sweeper skulle jag säga, dom två känns väl mest "standard" om man säger så.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+

Inlägg av Tjoffe »

Jag sätter alltid stämdosan först av outgrundlig anledning. Men för att oktavern ska fungera bra så ska den sitta efter kompressorn tidigt i kedjan.

Stäm-komp-oktav-valfritt
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Pra krejjer!

Har just beställt två pedaler och stämmis så jag funderade på denna ordning

Bas -> Stämmis -> Kompressor -> Oktav -> Dist -> Stärk
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Så skulle jag också ha placerat dem.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

Hellish skrev:Pra krejjer!

Har just beställt två pedaler och stämmis så jag funderade på denna ordning

Bas -> Stämmis -> Kompressor -> Oktav -> Dist -> Stärk

+1 på det :wink:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Facit:

Stämmis -> dist -> octaver -> chorus -> kompressor
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Många gitarrister förespråkar kompressorn före disten för att den ska bli jämnare, men jag tycker att dynamiken försvinner då.

+1 på bootsy alltså... :)
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

funkys**t skrev:Många gitarrister förespråkar kompressorn före disten för att den ska bli jämnare, men jag tycker att dynamiken försvinner då.

Just! Jag tycker att kompressorn ger bäst effekt när den får klämma ihop hela paketet.
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

bootsy skrev:
funkys**t skrev:Många gitarrister förespråkar kompressorn före disten för att den ska bli jämnare, men jag tycker att dynamiken försvinner då.

Just! Jag tycker att kompressorn ger bäst effekt när den får klämma ihop hela paketet.
Tack för svaret Kerstin...då börjar vi rita på pedalbordet då....
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Roland skrev:
bootsy skrev:

Tack för svaret Kerstin...då börjar vi rita på pedalbordet då....
Just det!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

+ 1 på bootsys facit. Kolla bara så att octabassen gillar att ha dist framför sig. Vet att min octaver låter HELT annorlunda med dist framför respektive bakom.. jag föredrar att ha disten efter octavern.. prova vad du tycker låter bäst! :)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Liten skrev:+ 1 på bootsys facit. Kolla bara så att octabassen gillar att ha dist framför sig. Vet att min octaver låter HELT annorlunda med dist framför respektive bakom.. jag föredrar att ha disten efter octavern.. prova vad du tycker låter bäst! :)
Ja det är helt sant, det beror verkligen på vilken octaver det är. Jag kör ju faktiskt min sub-blaster först i kedjan (efter pitchblacken då) för att jag gillar hur den låter distad. Så det är lite frågan om tycke och smak. I just det fallet.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Sedär! :tummenupp:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem

Inlägg av Boom »

Det kan vara lite roligt att testa olika varianter med pedalordningen eftersom man kan få olika resultat/ljud ur de små burkarna. En fuzz kan låta ganska annorlunda om den ligger sist i kedjan t.ex (men om man gillar det är en annan fråga). En del pedaler är mer känsliga än andra och behöver ligga först eller tidigt i kedjan. T.ex min AKAI Deep Impact trivs bäst först i kedjan.
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

Boom skrev:Det kan vara lite roligt att testa olika varianter med pedalordningen eftersom man kan få olika resultat/ljud ur de små burkarna. En fuzz kan låta ganska annorlunda om den ligger sist i kedjan t.ex (men om man gillar det är en annan fråga). En del pedaler är mer känsliga än andra och behöver ligga först eller tidigt i kedjan. T.ex min AKAI Deep Impact trivs bäst först i kedjan.
Sanningens ord är skrivna ;-)

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Skriv svar