Min preamp räcker inte riktigt för att driva mitt slutsteg. Skulle en Valvedrive kunna vara nåt? Tanke:
Bas > Preamp > Valvedrive > Slutsteg
Rörljud på köpet
magstorm skrev:Min preamp räcker inte riktigt för att driva mitt slutsteg. Skulle en Valvedrive kunna vara nåt? Tanke:
Rörljud på köpet
På vilket sätt "räcker inte" din preamp för att driva steget? Är det ljudet du inte är nöjd med eller lämnar preampen fel impedans för steget? Tror det är bra att börja med att reda ut detta....
magstorm skrev:Min preamp räcker inte riktigt för att driva mitt slutsteg. Skulle en Valvedrive kunna vara nåt? Tanke:
Rörljud på köpet
På vilket sätt "räcker inte" din preamp för att driva steget? Är det ljudet du inte är nöjd med eller lämnar preampen fel impedans för steget? Tror det är bra att börja med att reda ut detta....
MVH//Jan
Steget är på 2X400 W i 4 ohm, och nu är det bryggkopplat och anslutet till en låda med 4 ohms impedans, vilket räckte gott och väl med den gamla preampen som pajade för en massa år sen. Nu får jag köra nära nog full kräm i en liten replokal.
Kan kanske vara ett impedansproblem som du säger? Det där kan jag inget om.
Kan man göra nåt åt det i så fall (utöver att byta preamp då förstås)?
Valvedriven är ju en preamp och jag kan köra min direkt i steget om jag vill.
Senaste dryga året har jag kört:
Bas->Valvedrive->Preamp (Ampeg SVT-pro)->Slutsteg
Det funkar ypperligt.
Men jag kan inte vrida på volymen i Valvedriven utan att det blir vansinnigt hög nivå in i ampegen.
Har du transistorpreamp så är nog ditt förslag på koppling bättre eftersom valvedriven troligtvis pallar högre innivå än en transistorpreamp och du kommer troligtvis få en volymhöjning.
Om helvetet var en dålig plats skulle det vara kallt där!
Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
har haft en valvedrive som låter underbart men den räcker inte till att driva ettslutsteg. Koppla en preamp efteråt ex en mxr microamp så skall det nog funka.
Snackade med killarna på EBS och föreslog en version 2 med drivsteg men icke.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!