Sida 1 av 1

Förklara lite för mig! (eller, vad letar jag efter)

Postat: tis 07 dec 2010, 01:34
av xfredrikx
Hej!

Vill ha en pedal eller liknande som jag kan tweaka ljudet ur, gärna dista lite osv osv, som sedan skickar ut det ljudet i PA't. Men, UTAN att påverka ljudet som kommer ur lådan.. Tycker det är synd att ändra på det ljudet som kommer ur min Orange. Det är ju i princip det perfekta ljudet...

Kan en Rusty Box göra det?? http://tronographic.com/

Kan en MXR di-box göra det?

Kan en EBS MicroBass II göra det??

Vill inte ha en redbox så strunta i att nämna dom.. ;)

Postat: tis 07 dec 2010, 01:52
av xfredrikx
Eller bara strunta i att någonsin i mitt liv lajna basen igen. Våga vägra line. Verkar lättare och jag får pengar över till roligare pedaler

Postat: tis 07 dec 2010, 02:24
av MatsD
Om det är rejäla doser dist du är ute efter i en sån typ av burk så är du rätt på med en MXR DI+. Om det däremot är ett mer allround färgat basljud med bara en aning skitighet så är nog en Tech21 SansAmp BDDI ett bättre val.

/Mats D

Postat: tis 07 dec 2010, 03:16
av mikkejohansson
RB har ingen "clean out" eller "through" som i alla fall Sansamp har. Och ingen av dem låter direkt som Orange...

Re: Förklara lite för mig! (eller, vad letar jag efter)

Postat: tis 07 dec 2010, 10:43
av Riskera
xfredrikx skrev:Hej!

Vill ha en pedal eller liknande som jag kan tweaka ljudet ur, gärna dista lite osv osv, som sedan skickar ut det ljudet i PA't. Men, UTAN att påverka ljudet som kommer ur lådan.. Tycker det är synd att ändra på det ljudet som kommer ur min Orange. Det är ju i princip det perfekta ljudet...

Kan en MXR di-box göra det?
Svar; Ja!

In med basen i Input. Ut till PA:t från Direct Output (Färgad, XLR) och ut till Orangen från Parallel Output (Ofärgad, Tele).
Då har du även vanliga Outputhålet ledigt om du vill ha det färgade ljudet via tele till, öh, ja vad du vill :lol:

Om jag inte minns helt fel så är Parallel Output alltså HELT opåverkad av alla knappar och rattar på hela pedalen.
Personligen brukar jag i min bantade live-setup köra bas in i Input, stämapparat i Parallel Output, fxreturn på byggets stärkare från Output och eventuellt PA:t från Direct Output.

Postat: tis 07 dec 2010, 10:47
av dereborn
Jag ska ändå nämna redboxen.

Har du testat att line:a via högtalarkabeln? Man sätter redboxen mellan topp och låda, och får därmed hela toppens fina ljud, både för- och slutstegsrörens karaktär. Påverkar inte ditt ljud alls, men låter alla i publiken höra hur fint orangen låter. Funkar grymt bra!

Låter lite underligt att du vill skicka ett ljud till teknikern och ha ett annat på scen?

Postat: tis 07 dec 2010, 10:57
av TDHP
dereborn skrev:Jag ska ändå nämna redboxen.

Har du testat att line:a via högtalarkabeln? Man sätter redboxen mellan topp och låda, och får därmed hela toppens fina ljud, både för- och slutstegsrörens karaktär. Påverkar inte ditt ljud alls, men låter alla i publiken höra hur fint orangen låter. Funkar grymt bra!

Låter lite underligt att du vill skicka ett ljud till teknikern och ha ett annat på scen?
Fast det inträffar ibland faktiskt!
Det ljud jag hör på scen kan ju låta asbra där jag står men pannkaka ut i PA:t.
Det händer rätt ofta att jag har framför allt mer mid än vad som bör gå ut i mixen.
Blandat med stärkarljudet blir det rätt bra dock!
Har man bara en tekniker som är lite vaken på hur det "bör" låta så är tanken användbar ibland!

Postat: tis 07 dec 2010, 18:57
av peter_s
dereborn skrev:Har du testat att line:a via högtalarkabeln? Man sätter redboxen mellan topp och låda, och får därmed hela toppens fina ljud, både för- och slutstegsrörens karaktär. Påverkar inte ditt ljud alls, men låter alla i publiken höra hur fint orangen låter. Funkar grymt bra!
Jag tycker att det verkar vara den ideala lösningen i det här fallet.

Men, skaffa en Rusty Box ändå. Den låter väldigt bra rent, med lite överstyrning, och har det kanske snyggaste distljudet som jag hört.