Funderingar över Tubescreamers

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Funderingar över Tubescreamers

Inlägg av Kongo »

Tänkte bygga en basmoddad rörskrikare i framtiden. Vad är egentligen skillnaden mellan de olika varianterna?
Finns kanske någon mer lämpad pedal att kopiera? Det jag är ute efter är lite lite OD, genomskinligt med bara en smula crunch och att få fram plektrumanslaget lite grann, ingen traktordist alltså.
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

TS808 brukar ju vara rätt poppis och TS9 förstås.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

http://www.ibanez.com/news?ceId=2967&cat=4

kan detta smakprov locka ?!? ;-)

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

Det är två motstånd och en tusenlapp mojopengar som skiljer TS-808 och TS-9.

Men du menar kanske skillnaden mellan en Tubescreamer för gitarr och en basmoddad dito.

Tja, det finns olika sätt. Det enklaste är att ringa in skillnaden mellan Fulltone Fulldrive och Bassdrive och sno Fulltones basanpassning av kretsen. Det är två kondensatorer som skiljer vill jag påminna mig.

Fulltone är nästan en Tubescreamer-klon. Det enda som skiljer är att TS har symmetriskt klippning och Fulltone har asymmetriskt sådan, dvs en skillnad på en diod, plus att dom har petat dit en kryptisk extra potentiometer. Men folk tror att den är unik bara för att den har en fräck box och betalar gladeligen massa strålar för det.

Om det är själva konverteringen från gitarr- till baspedal du menar kan jag leta upp schemat och kolla.

Om du bygger från scratch kan du köpa färdigt kort här: http://www.generalguitargadgets.com/. Det blir då en TS med buffrad krets och true bypass, det bästa ur två världar.

I så fall kan du lika gärna löpa linan ut och bygga den med Fulltones dist-optioner. Kostar några spänn extra. I de senare versionerna av Fulltone kan man switcha mellan vanliga dioder och FET-transistorer som kopplas som dioder. Dom kallar det MOSFET-dist vilket låter väldigt mojo. Slugt marknadsföringstrick.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

En bra och billig pedal av TS-typ med separata bas och diskantkontroller är annars Visual Sound Garagetone Drivetrain. Lagom mycket dist och med bibehållen botten. Jag vet inte vad Ibanezen kostar men skulle tro att den i varje fall är 3 ggr så dyr som en Drivetrain.

/Mats D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

MatsD skrev:En bra och billig pedal av TS-typ med separata bas och diskantkontroller är annars Visual Sound Garagetone Drivetrain. Lagom mycket dist och med bibehållen botten. Jag vet inte vad Ibanezen kostar men skulle tro att den i varje fall är 3 ggr så dyr som en Drivetrain.

/Mats D
Hm... Nå´n länk till denna padda och ev. var den finns?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

blackparkas skrev:
MatsD skrev:En bra och billig pedal av TS-typ med separata bas och diskantkontroller är annars Visual Sound Garagetone Drivetrain. Lagom mycket dist och med bibehållen botten. Jag vet inte vad Ibanezen kostar men skulle tro att den i varje fall är 3 ggr så dyr som en Drivetrain.

/Mats D
Hm... Nå´n länk till denna padda och ev. var den finns?
http://www.visualsound.net/index.php/pr ... _overdrive
http://www.thomann.de/se/visual_sound_g ... etrain.htm

Jag har inte sett några ljudexempel med bas, den är ju för gitarr egentligen och det var vad jag köpte den för, men jämfört med de flesta andra TS-pedaler som saknar bas- och diskantkontroller och i bästa fall har en tonkontroll men som ofta inte ger nån extra botten som tvärtom ofta är medvetet högpassfiltrerad så är Drivetrain ändå väldigt bra till bas tycker jag och för de pengarna vet jag inget bättre. Det är ingen doom metal-dist man får men det var det ju inte frågeställaren var ute efter heller och den behåller botten i tonen.

/Mats D
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

Vet inte om du tänker bygga själv för att spara pengar eller för att skaffa tidsfördriv och samtidigt lära dig något.

Om man bygger själv brukar box, omkopplare och kontakter vara det dyra. Vill du komma så billigt undan som möjligt tycker jag att du ska skaffa en beggad Boss SD-1 att använda som utgångsmaterial. En sådan kan man hitta för 300 spänn.

Kretskopplingen som sådan är i princip identisk med Tubescreamer. Det är framför allt komponentvärdena som skiljer. Det är tämligen busenkelt att konvertera en SD-1:a till valfri TS-variant. Komponenter är dessutom billigt. Full fabriksdokumentation för SD-1:an finns lätt åtkomlig på nätet.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=43756

DS-1 visserligen men det funkar ju också för den prismedvetne distpedalsjägaren.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Bassplayer skrev.
Fulltone är nästan en Tubescreamer-klon. Det enda som skiljer är att TS har symmetriskt klippning och Fulltone har asymmetriskt sådan, dvs en skillnad på en diod, plus att dom har petat dit en kryptisk extra potentiometer. Men folk tror att den är unik bara för att den har en fräck box och betalar gladeligen massa strålar för det.

Det där stämmer inte riktigt. Jag har A/B testat en basmoddad TS9a mot en Fulltone bassdrive, nya versionen.
I 9V läget låter dom nästan identiskt. Kör man däremot Fulltonen på 18V händer det grejer. Pedalen blir mer följsam, mer dynamik, headroom. Den du tycker kryptiska extra potentiometern är lysande. En boost som inte boostar nivån utan mängd dist. Du får helt enkelt en kanal till med mer dist. Helt enkelt två pedaler i en. Så lite får man allt för dom extra pengarna.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

kmo skrev:Bassplayer skrev.

Det där stämmer inte riktigt. Jag har A/B testat en basmoddad TS9a mot en Fulltone bassdrive, nya versionen.
I 9V läget låter dom nästan identiskt. Kör man däremot Fulltonen på 18V händer det grejer. Pedalen blir mer följsam, mer dynamik, headroom. Den du tycker kryptiska extra potentiometern är lysande. En boost som inte boostar nivån utan mängd dist. Du får helt enkelt en kanal till med mer dist. Helt enkelt två pedaler i en. Så lite får man allt för dom extra pengarna.
Fulltone är säkert en alldeles utmärkt pedal. Men det finns ingenting av deras förändringar jämfört med TS som motiverar priset. Jag vet precis vad "boosten" gör och hur den är designad. Inget unikt utan bara vanlig kretsstandard. Allt över normalt pedalpris (700-800 spänn?) är överpris.

F ö kan man öppna sin TS och kolla om elektrolytkondingarna är specade till mer än 18 V, vilket är sannolikt. Om så är fallet är det bara att köra med 18 volts-adapter om man vill uppnå de effekterna som du beskriver.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Jo, en beggad TS ligger väl ungefär på en 900 och en beggad Fulltone på c:a 1500. Om det är värt prisskillnaden är väl upp till var och en. Jag har testat en mängd TSvarianter och tycker faktiskt att det är värt dom extra pengarna. Mycket tack vare boostfunktionen. Tycker man den är onödig kan man lika gärna köra på en basmoddad TS9a.
Ljudmässigt ligger ju alla TSvarianter ganska lika.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

kmo skrev:Jo, en beggad TS ligger väl ungefär på en 900 och en beggad Fulltone på c:a 1500. Om det är värt prisskillnaden är väl upp till var och en. Jag har testat en mängd TSvarianter och tycker faktiskt att det är värt dom extra pengarna. Mycket tack vare boostfunktionen. Tycker man den är onödig kan man lika gärna köra på en basmoddad TS9a.
Ljudmässigt ligger ju alla TSvarianter ganska lika.
Fast nu vill ju trådskaparen svänga ihop något på TS-temat på egen hand. Det framgår inte om ekonomi är en parameter i sammanhanget eller om det bara handlar om tidsfördriv och att lära sig något nytt.

Därför har jag föreslagit att han ska skaffa en Boss SD-1 för 300 spänn (lågt andrahandsvärde m a o), köpa komponenter för ytterliggare några tior eller hundring och sedan klona just Fulltone Bassdrive. Den extra potten kan man sätta på sidan eller fronten om man vill ha "boost"-funtionen". Fulldrive är inte unik och omfattas inte av något som helst skydd. Den är i sig en kopia.

Vill trådskaparen köpa något färdigt är det ju bara att gå till "Effekter/strängar/tillbehör till salu", där det f ö finns en Bassdrive just nu.

Självklart är det upp till var och en att lägga sina pengar på det man själv vill, precis som det är upp till var och en att efterfråga information.
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Inlägg av Kongo »

SD-1-moddning låter rätt intressant, förutsatt att det finns en tillgänglig när det blir dags, men dom brukar väl finnas här och där mest hela tiden?
Och jo, jag vill inte köpa en pedal för 800 + spänn, när jag kan trixa ihop något eget för mindre än hälften, och då dessutom göra något som är kul och en smula lärorikt, och få tillfredställelsen av att ha byggt ihop något själv.
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Måste ta och jämföra.... har ju både en Fulltone bass Drive II (som går på 18v) och en ibanez plast-TS som är 808 moddad.
Så får vi se!

En viktig parameter är true bypass. Jag får livsångest om mina pedaler inte har det.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

anli skrev:Måste ta och jämföra.... har ju både en Fulltone bass Drive II (som går på 18v) och en ibanez plast-TS som är 808 moddad.
Så får vi se!

En viktig parameter är true bypass. Jag får livsångest om mina pedaler inte har det.
Går inte att jämföra. Bassdrive är basanpassad, TS-808 inte. En jämförelse mellan Fulldrive och TS-808 är däremot intressant. Kör inte TS-808 på 18 V innan du läst av elektrolytkondingarna och vet att dom pallar det. DET kan ge livsångest!
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Jag har för övrigt en MXR GT OD som ju är en TSklon modell bättre som du kan få köpa billigt och modda loss på.
Den låter redan nu skitbra till bas men kapar lite mycket i det lägre registret.
Hör av dig om det är intressant.
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

Här är en osedvanligt bra artikel om Tubescreamer-anatomin:
http://www.geofex.com/Article_Folders/T ... sxfram.htm
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

kmo skrev:Jag har för övrigt en MXR GT OD som ju är en TSklon modell bättre som du kan få köpa billigt och modda loss på.
Den låter redan nu skitbra till bas men kapar lite mycket i det lägre registret.
Har inte den modellen ytmonterade komponenter? Om så är fallet är den direkt olämplig som moddobjekt.
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

För att fortsätta på TS-temat och moddning:

Här är en intressant sida:
http://www.thefret.net/showthread.php?t=2540

En TS och f ö alla andra OD:s som utgår från Boss OD-1 - det egentliga originalet - har två eller tre dioder i OP-ampens feedbackloop. Om antalet är två eller tre och om det är kisel-, germanium- eller lysdioder (eller en blandning) ger helt olika distkaraktär.

Snubben som länken pekar till har spelat in ljudprov på en DIY-TS där han satt olika dioder i olika konfigurationer. Visserligen lirar han o-bas men med lite fanatsi går det i tanken att översätta till bas.

En diod kostar typ en spänn. Den som har t ex en Moody Hjärt Muller - det finns ju ett gäng sådana här på PB - kan experimentera och hitta sin egen dist. På min egen Hjärt M har jag satt på switchar i fronten. Den ene väljer mellan kisel- och lysdioder, den andra mellan symmetrisk (två lika dioder) och asymmetrisk dist (två olika eller tre lika dioder).
Senast redigerad av bassplayer den tor 27 jan 2011, 10:17, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Inlägg av Kongo »

bassplayer skrev:
kmo skrev:Jag har för övrigt en MXR GT OD som ju är en TSklon modell bättre som du kan få köpa billigt och modda loss på.
Har inte den modellen ytmonterade komponenter? Om så är fallet är den direkt olämplig som moddobjekt.

Bild

Ser ut så va?
<b>Diskant?</b>

Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

bassplayer skrev:Den ene väljer mellan silikon- och lysdioder
Ursäkta mig, men silikon har man i fejkpattar. Hur kramgoa dina dioder än ser ut så är det nog kisel i dom.
Kongo skrev:ytmonterat kretskort
Se det från den ljusa sidan, du slipper lära dig färgkoder iaf.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

Ahab skrev:
bassplayer skrev:Den ene väljer mellan silikon- och lysdioder
Ursäkta mig, men silikon har man i fejkpattar. Hur kramgoa dina dioder än ser ut så är det nog kisel i dom.
Kongo skrev:ytmonterat kretskort
Se det från den ljusa sidan, du slipper lära dig färgkoder iaf.
:oops: :oops:

Så sant. Det blev lite svengelska där (omskrivning för freudiansk felsägning).
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

Kongo skrev:
Ser ut så va?
Ja! Mer eller mindre omoddbar.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Synd, får väl kränga paddan till nån som spelar sexsträngat..
Skriv svar