Går detta sound att få till på en elbas?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Går detta sound att få till på en elbas?

Inlägg av Noelredding »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WSeNSzJ2-Jw[/youtube]

vid 0:41.

Wobble bass á la dubstep är så jäkla nice... Är det möjligt att få till något liknande på elbas?
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Boom har haft med sig någon pedal på ett par träffar och den hade något liknande sound. Vet dock inte vad det var.

På basmartins senaste Confusion-CD hörs också något liknande men jag tror att det är gitarr som spelas då, eller så dubblar han med rent ljud.
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Cuba skrev:Boom har haft med sig någon pedal på ett par träffar och den hade något liknande sound. Vet dock inte vad det var.

På basmartins senaste Confusion-CD hörs också något liknande men jag tror att det är gitarr som spelas då, eller så dubblar han med rent ljud.
Oj, låter intressant! :) Trodde ärligt talat inte att det gick med elbas, men tänkte att det var lika bra att rådgöra med de bättre vetande. Får hoppas att någon av dom kan ge lite mer insikt i det.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Användarvisningsbild
maxend00d
Medlem+

Inlägg av maxend00d »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QMbP3Yr2nmk[/youtube]

1:12

Inte riktigt rätt, tyvärr, men ganska dubstep-igt och rätt tufft :)
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

maxend00d skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QMbP3Yr2nmk[/youtube]

1:12

Inte riktigt rätt, tyvärr, men ganska dubstep-igt och rätt tufft :)
Wow!! fet! Måste inte låta exakt som i klippet, var bara ute efter ett tufft och syntigt basljud. Sån ska jag ha!! :D
Användarvisningsbild
maxend00d
Medlem+

Inlägg av maxend00d »

Japp den är cool! Finns en i musikaffärn i stan, är sugen, men har inte testat, och har inte plats på bordet heller. Helt klart häftig pedal dock! :)
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

ca 2000 :- för boss:en plus den där expressionpedalen från tüsken... Det svider alltså :(
Användarvisningsbild
maxend00d
Medlem+

Inlägg av maxend00d »

Ah... Visste inte att man skulle ha nån expressionpedal till, surt att det var så dyrt!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Googla lite på "Iron Ether Bubble Chamber" - en pedal som inte "finns på riktigt" än men som ska ge det rätta soundet...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

mikkejohansson skrev:Googla lite på "Iron Ether Bubble Chamber" - en pedal som inte "finns på riktigt" än men som ska ge det rätta soundet...

Den verkar ju onekligen nice. Men antagligen lär den bli svindyr?

"-multiplier: this is where the dubstep happens. This expression control lets you sweep through multipliers, just like the multiplier knob, except when you're doing it with your foot, it lets you change divisions of the beat while you're playing. It's like a speed control, except whether you speed up or slow down you stay locked in tempo. This works whether you set the speed with the speed knob or the tap switch"

det betyder väl att man även till denna behöver en extern expressionpedal?
Användarvisningsbild
Peppar
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av Peppar »

Jag tog upp precis det här för ett tag sen. Har senare funderat på en bygga en riktigt fet wobblepedal.
Tripod skrev:Ha, vilken sjuk miljö för den musiken. Dödsmetall eller vad det är ute i granskogen.

Som en vän mö i folkdräkt som sjunger en vallvisa, placerad på en lastbilsparkering.
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Peppar skrev:Jag tog upp precis det här för ett tag sen. Har senare funderat på en bygga en riktigt fet wobblepedal.
oj, den tråden missade jag! En wobblepedal vore så jäkla fett
Användarvisningsbild
Mr_Moore
Medlem

Inlägg av Mr_Moore »

Ett billigare alternativ än Boss är Behringers BSY 600 eller Ibanez SB7.
Använder mig själv av både en behringer och en ibanez synth pedal för att kunna få ett riktigt skruvat ljud.
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+

Inlägg av JohannesH »

Användarvisningsbild
SUBurban
Medlem+

Inlägg av SUBurban »

Marcbass syntpedall lät litet likt...en som hade en med till Glanshammar, kommer inte ihåg hans nick... Dessutom kan man skruva på den tills man tappar sans och vett. Helt.
Basslab-representant - www.suburban.se
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Ljudet i första klippet låter lite som en distad bas och en talkbox. Alternativt vocoder.
tronque
Nykomling

Re: Går detta sound att få till på en elbas?

Inlägg av tronque »

med en Industrial Radio midi bass .
http://www.youtube.com/watch?v=5jeP2SnK ... SU1sIQM7fw" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bassmayhem
Kontot är inaktiverat

Inlägg av bassmayhem »

Bandlös bas med octaver, chorus och en knivsudd dist av hög kvalitet, eventuellt med lite autowah, kan emulera Minimoog-basslingor tämligen bra. Testa med lite olika pedalordning...
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

http://www.youtube.com/watch?v=c1Ghwc3oPDY#t=21" onclick="window.open(this.href);return false;
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Tolkemolkemoli
VIP medlem

Inlägg av Tolkemolkemoli »

Det är det här du är ute efter tror jag: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZuunY8BTqNs[/youtube]
Hot hand tror jag grejen basisten har på handen heter.
Streets behind.
Medlemspresentation!
Användarvisningsbild
leo
Medlem

Inlägg av leo »

Tolkemolkemoli skrev:Det är det här du är ute efter tror jag: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZuunY8BTqNs[/youtube]
Hot hand tror jag grejen basisten har på handen heter.
COOOOOL :tummenupp:
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

Jaaa, där satt den, en hot hand och två effektboxar...
http://www.youtube.com/watch?v=wUpGfj9ZJMA" onclick="window.open(this.href);return false;
Kompressor, det är livet!
GurraAnimal51
Medlem

Inlägg av GurraAnimal51 »

Som ovanstående säger så tror jag att du ska göra precis som basisten Nathan Navarro gör där! Om du vill så kan du ju söka på hans namn på youtube, han har en hel del klipp där han demonstrerar sina pedaler och framför allt sin Hot Hand. Jag ägde en Hot Hand förut som är en Source Audio produkt, den tidigare versionen som jag ägde gick endast att plugga in till Source Audios egna pedaler men jag tror att deras nya funkar med alla som har expression-uttag. Hur som helst så tror jag att en Soundblox® Pro Bass Envelope Filter pedal är nödvändig och jag vet att Nathan Navarro använder en sån när han spelar Dubstep på sin elbas. Vill inte försöka låta som en expert för det är jag verkligen inte men jag hoppas att det hjälpte något!
Hånken
Medlem+

Inlägg av Hånken »

Senaste demon av Nathan Navarro och Hot Hand med en drös pedaler. Kolla in sweepet i mitten av klippet. Första gången jag sett en basist göra "sweep picking"... men men, nu vart det inte det. Ljudet och hur man får dubstep ljud på bas...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-a3WMEzQUDY[/youtube]

Det visar sig inte korrekt tydligen i posten, man får ingen direktlänk till Youtube videon.
Här kör Nathan Navarro en demonstration...kolla in ungefär 1:30 in i videon då han kör ... unplugged... :shock: !

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=NZDtX7nziRY[/youtube]
Skriv svar