Finns det någon multieffekt som låter riktigt bra.
- Cliffy
- Medlem++
Finns det någon multieffekt som låter riktigt bra.
Fan mitt pedalbord börjar bli invecklat så jag har börjat snegla på multieffekter. Har i princip varit allergisk mot multieffekter sen jag hade någon billig zoom trampa men konceptet är ju lockande. Min gitarrist har en större pod modell som lät bra till hans gura i alla fall så jag vet ju att det finns till gura men...
Är det någon som vet någon multieffekt som funkar klockrent?
Det viktigaste är att det finns några bra grundljud eller egentligen nöjer jag mig med ett grundljud om det är så. Jag kör ju med en aguilar tonehammer och den är i princip inställd på ett ljud och sen lägger jag på effekter.
Så en bra preamp är viktigt och sen skulle jag vilja ha med ett big muff liknande ljud i alla fall och att det är balanserad DI så den kan gå rakt till mixerbord är viktigt med.
Någon som vet någon eller är det bara att fortsätta med patchkablar och sladdar överallt?
Är det någon som vet någon multieffekt som funkar klockrent?
Det viktigaste är att det finns några bra grundljud eller egentligen nöjer jag mig med ett grundljud om det är så. Jag kör ju med en aguilar tonehammer och den är i princip inställd på ett ljud och sen lägger jag på effekter.
Så en bra preamp är viktigt och sen skulle jag vilja ha med ett big muff liknande ljud i alla fall och att det är balanserad DI så den kan gå rakt till mixerbord är viktigt med.
Någon som vet någon eller är det bara att fortsätta med patchkablar och sladdar överallt?
- peter_s
- Medlem++
Om man ska tro hajpen på Talkbass, så är Line6 M13 och M9 väldigt bra och välljudande. Men, de är just multieffekter, och saknar således både en renodlad preamp (och förstärkaremulering - vill du ha det, tillsammans med några effekter, så är det en Pod du vill ha) och DI. Men du kan ju alltid kombinera den multieffekt du väljer, med din Tone Hammer, så får du det bästa av två världar.
Annars har även Boss multieffekter gott rykte. Här finns en till salu: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=44529&highlight=
Annars har även Boss multieffekter gott rykte. Här finns en till salu: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=44529&highlight=
- mikkejohansson
- Medlem++
- Cliffy
- Medlem++
Jag har hört en hel del dåligt om boss stärkarsimuleringar och det gillar jag inte. Har du någon annan erfarenhet? Line6 ska tydligen göra bra simuleringar och det finns den gamla x3 live eller något men jag har läst lite blandat om den med.
M13 och 9 har jag också läst bra om och funderar därför på nya POD HD 300 som har de effekter jag är ute efter men den är ju anpassad till gitarr. Har inte läst om många som provat den till bas men några hade lyckats. Borde ju gå att använda typ bassman eller hiwatt simuleringarna tycker jag om det inte är så att det är något inbyggt som kapar bas.
Annars är det en bra ide med en m13 eller m9 före tonehammern men det vore så gött med en "grej" bara. En grej är att POD HD 300 är billigare än m9 och jag tror de har samma effekter plus att HD:n har stärkarsimuleringar också. Lite skumt tycker jag.
Tror jag ska köpa en HD på öppet köp på thomann ock prova men jag tänkte kolla lite här först om jag missat någon.
M13 och 9 har jag också läst bra om och funderar därför på nya POD HD 300 som har de effekter jag är ute efter men den är ju anpassad till gitarr. Har inte läst om många som provat den till bas men några hade lyckats. Borde ju gå att använda typ bassman eller hiwatt simuleringarna tycker jag om det inte är så att det är något inbyggt som kapar bas.
Annars är det en bra ide med en m13 eller m9 före tonehammern men det vore så gött med en "grej" bara. En grej är att POD HD 300 är billigare än m9 och jag tror de har samma effekter plus att HD:n har stärkarsimuleringar också. Lite skumt tycker jag.
Tror jag ska köpa en HD på öppet köp på thomann ock prova men jag tänkte kolla lite här först om jag missat någon.
- peter_s
- Medlem++
- Cliffy
- Medlem++
Ska ske.peter_s skrev:Har nu kollat in HD:n, och tycker att din idé låter bra. Och som du säger verkar det lite konstigt att HD:n är billigare än M-grejerna... I vilket fall, återkom gärna med en rapport!Cliffy skrev:Tror jag ska köpa en HD på öppet köp på thomann [...]

En aning dyr men tack för tipset. Upp till 5000 är absolut max men då ska det vara något speciellt.Ale skrev:VB-99.
- Lowlife
- Medlem+
Presethelvetet.
De multieffekter jag provat (Boss och Zoom) har gått att få välljudande om man snarast skiter i tillverkarnas idiotiska kalle-anka-presets och börjar från noll och tar med bara det man VERKLIGEN behöver. När fabrikanternas programonanister är färdiga så är ju allt inklusive köksspisen med i signallinan.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
- Doningen
- Medlem+
Re: Presethelvetet.
Hahahaha! (Och +1) .Lowlife skrev:De multieffekter jag provat (Boss och Zoom) har gått att få välljudande om man snarast skiter i tillverkarnas idiotiska kalle-anka-presets och börjar från noll och tar med bara det man VERKLIGEN behöver. När fabrikanternas programonanister är färdiga så är ju allt inklusive köksspisen med i signallinan.
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
- Cliffy
- Medlem++
Re: Presethelvetet.
Det har jag förstått med. Men det är ju samma sak som att man inte kör en analog pedal som den kommer från fabrik egentligen.Lowlife skrev:De multieffekter jag provat (Boss och Zoom) har gått att få välljudande om man snarast skiter i tillverkarnas idiotiska kalle-anka-presets och börjar från noll och tar med bara det man VERKLIGEN behöver. När fabrikanternas programonanister är färdiga så är ju allt inklusive köksspisen med i signallinan.