Sida 1 av 1

Hjälp med fotomkopplare

Postat: fre 16 sep 2011, 17:46
av trestintas
Jag skulle behöva hjälp med en modifiering av en pedal. Behringer BDI 21
Själva lådan är bara plast och inte särskilt tålig (har redan spruckit).
Jag tänkte byta lådan till en rejäl i aluminium, måla den snyggt o byta rattar å sånt. 8)
Nu när jag har öppnat den så inser jag att jag måste byta fotomkopplare, det sitter nån konstig där nu som jag inte tror jag kan flytta över. :roll:
Bild

Bild

Bild

Till frågan då.
Vilken fotomkopplare ska jag ha?
Kan någon vänlig själ hjälpa mig?

Postat: fre 16 sep 2011, 19:38
av inber
Den där är ju solid och välbyggd - antagligen mycket bättre än det du hittar på the average guitar shop IMHO.

Så personligen skulle jag borra ett hål i den nya lådan och sätta fast den gamla där. Du behöver ett par distanser, några muttrar och ett par M3-skruvar för att ansluta själva brytaren.


Ska du byta ut den måste du undersöka vad som egentligen bryter. Det kanske finns andra här i forumet som ser det med blotta ögat, men i min värld kan det vara allt från mikroswitch till hall-element. Man måste klämma och känna för att veta.

Postat: fre 16 sep 2011, 20:10
av trestintas
Jag var inne på en sån lösning själv först men tänkte att det nog skulle vara smidigare att byta omkopplaren bara. Trodde det var en tråd in o en ut bara.

Postat: fre 16 sep 2011, 22:17
av inber
Problemet är att det inte syns vad det är för typ av brytare.

Tryck på "knappen" på det lilla kretskortet. Klickar det? Då är det någon form av mikroswitch, som är lätt att ersätta med en mekanisk brytare.

Men om den är tyst, är det inte för mig självklart hur den funkar. Du kan förvisso mäta på den.

Postat: fre 16 sep 2011, 22:54
av GNUlars
Du kan ju skita i omkopplaren och alltid ha den i på-läge. Då kan du ta en trepolig fotomkopplare och göra en true bypass-koppling med separat lysdiod. Det borde vara enkelt. Det som skulle kunna ställa till det är om originalomkopplaren är av den typen som alltid hamnar i av-läge när man bryter strömmen till pedalen. Det går ju alltid att sätta originalomkopplaren under ett hål i den nya lådan så att det går att peta till den när det behövs.... Men du kan säkert hitta någon som kan koppla bort den helt...
Lars

Postat: fre 16 sep 2011, 23:03
av cub
Eller så räknar du att tid är också pengar och köper en ny? Eller en sansamp? Annars kanske det i praktiken kostar mer än det smakar..?

Postat: lör 17 sep 2011, 01:49
av trestintas
inber skrev:Problemet är att det inte syns vad det är för typ av brytare.

Tryck på "knappen" på det lilla kretskortet. Klickar det? Då är det någon form av mikroswitch, som är lätt att ersätta med en mekanisk brytare.

Men om den är tyst, är det inte för mig självklart hur den funkar. Du kan förvisso mäta på den.
Jo, det klickar. Men vilken sorts mekanisk brytare?
GNUlars skrev:Du kan ju skita i omkopplaren och alltid ha den i på-läge. Då kan du ta en trepolig fotomkopplare och göra en true bypass-koppling med separat lysdiod. Det borde vara enkelt. Det som skulle kunna ställa till det är om originalomkopplaren är av den typen som alltid hamnar i av-läge när man bryter strömmen till pedalen. Det går ju alltid att sätta originalomkopplaren under ett hål i den nya lådan så att det går att peta till den när det behövs.... Men du kan säkert hitta någon som kan koppla bort den helt...
Lars
Det är ju en idé...
cub skrev:Eller så räknar du att tid är också pengar och köper en ny? Eller en sansamp? Annars kanske det i praktiken kostar mer än det smakar..?
Jo, visst. Men nåt måste man pilla med.

Postat: lör 17 sep 2011, 10:46
av inber
trestintas skrev:
inber skrev:Problemet är att det inte syns vad det är för typ av brytare.

Tryck på "knappen" på det lilla kretskortet. Klickar det? Då är det någon form av mikroswitch, som är lätt att ersätta med en mekanisk brytare.

Men om den är tyst, är det inte för mig självklart hur den funkar. Du kan förvisso mäta på den.
Jo, det klickar. Men vilken sorts mekanisk brytare?
GNUlars skrev:Du kan ju skita i omkopplaren och alltid ha den i på-läge. Då kan du ta en trepolig fotomkopplare och göra en true bypass-koppling med separat lysdiod. Det borde vara enkelt. Det som skulle kunna ställa till det är om originalomkopplaren är av den typen som alltid hamnar i av-läge när man bryter strömmen till pedalen. Det går ju alltid att sätta originalomkopplaren under ett hål i den nya lådan så att det går att peta till den när det behövs.... Men du kan säkert hitta någon som kan koppla bort den helt...
Lars
Det är ju en idé...
cub skrev:Eller så räknar du att tid är också pengar och köper en ny? Eller en sansamp? Annars kanske det i praktiken kostar mer än det smakar..?
Jo, visst. Men nåt måste man pilla med.
Det finns en sak som talar för att du ska pilla med det du har istället för att byta ut switchen:

På undersidan av det lilla kretskortet (med brytaren) så ser det ut att sitta ett par ytmonterade komponenter. Själv har jag inte hållt i en lödkolv på många år och blivit både skallig och okunnig med tiden, så tyvärr kan jag inte säga vad det är med blotta ögat. Men det är antingen kondingar eller motstånd. I båda fallen så sitter de nog där för att inte switchen ska ge hörbara knäpp när du trycker på den.

Om du knipsar kablarna och köper en ny switch så behöver du antagligen sätta på motsvarande komponenter (kondingar eller motstånd) för att den ska bli tyst och fin.

Du undrar vilken sorts switch du ska köpa. Enklaste sättet att prova hur det fungerar är att löda loss kablarna - de två som går till kretskortet. Sen lirar du på pedalen och omväxlande sätter samman dem och kopplar löss.

Låter det som det ska? Grattis. Då är bytet till en annan fotkontakt en baggis.

Postat: lör 17 sep 2011, 11:18
av trestintas
Det ska jag testa.

Postat: lör 17 sep 2011, 14:16
av inber
trestintas skrev:Det ska jag testa.
Det finns två tänkbara varianter:

1. Antingen så är den lilla switchen en omkopplare. I så fall är disten på när du för ihop sladdarna och av när du för isär dem...

2. ...eller så sker omkopplingen elektroniskt, inne i enheten. I så fall växlar pedalen mellan på och av varje gång du för samman sladdarna.

Beroende på vilket resultat du får så behöver du olika typer av trampkontakter.

Sen var det det där med kondingarna och motstånden på baksidan, men det löser man inte på distans i ett diskussionsforum....

Postat: lör 17 sep 2011, 20:41
av Riboe
inber skrev:
trestintas skrev:Det ska jag testa.
Sen var det det där med kondingarna och motstånden på baksidan, men det löser man inte på distans i ett diskussionsforum....
Nja, komponentvärdena står till och med tryckta på kretskortet: 100 ohm och 10 nF (nanofarad).

Det handlar troligen om en momentan strömbrytare (mer beskrivande: strömslutare) som återgår till utgångsläget när man släpper den. Minnet är då elektroniskt i stället för mekaniskt (vilket "inber" redan har avhandlat). I detta fall används en tvåpolig brytare, men detta är inte nödvändigt (redundans) .

Det är inte helt lätt att se kopplingen men jag har kommit fram till följande:
motståndet i serie med brytaren, koppla dessa till tamparna. Kondingen tvärs över alltihop dvs direkt till tamparna.

Motståndet reducerar urladdningsströmmen när man håller knappen nedtryckt (det kan finnas fler skäl till att det sitter där). När man släpper knappen laddas kondensatorn relativt långsamt (gissningsvis genom ett motstånd ca 100 kohm på huvudkortet) så att kontaktstudsar inte stör funktionen.

Postat: mån 19 sep 2011, 08:43
av trestintas
inber skrev:
trestintas skrev:Det ska jag testa.
Det finns två tänkbara varianter:

1. Antingen så är den lilla switchen en omkopplare. I så fall är disten på när du för ihop sladdarna och av när du för isär dem...

2. ...eller så sker omkopplingen elektroniskt, inne i enheten. I så fall växlar pedalen mellan på och av varje gång du för samman sladdarna.

Beroende på vilket resultat du får så behöver du olika typer av trampkontakter.

Sen var det det där med kondingarna och motstånden på baksidan, men det löser man inte på distans i ett diskussionsforum....
Nu har jag testat nr:2 var det. Omkoppling sker när sladdarna går ihop. Det mäktes ingen större skillnad med ljudet heller.

Postat: mån 19 sep 2011, 11:30
av inber
trestintas skrev:
inber skrev:
trestintas skrev:Det ska jag testa.
Det finns två tänkbara varianter:

1. Antingen så är den lilla switchen en omkopplare. I så fall är disten på när du för ihop sladdarna och av när du för isär dem...

2. ...eller så sker omkopplingen elektroniskt, inne i enheten. I så fall växlar pedalen mellan på och av varje gång du för samman sladdarna.

Beroende på vilket resultat du får så behöver du olika typer av trampkontakter.

Sen var det det där med kondingarna och motstånden på baksidan, men det löser man inte på distans i ett diskussionsforum....
Nu har jag testat nr:2 var det. Omkoppling sker när sladdarna går ihop. Det mäktes ingen större skillnad med ljudet heller.
OK. Kontrollfråga: Du för ihop dem - disten är PÅ. Du för ihop dem igen - disten är AV.

Om det är rätt uppfattat så behöver du en trampkontakt som fungerar ungefär som knappen på en ringklocka till ytterdörren. När du trycker in den så ringer det (dvs det blir kontakt), sen när du släpper så slutar det ringa.

Sen är det nog bra att du lägger på motståndet och kondingen också, precis som Riboe skriver så är de till för att undvika kontaktstudsar, dvs att switchen slår på och av tiotals gånger på några millisekunder så att brytaren verka fungera helt slumpmässigt.

Postat: mån 19 sep 2011, 12:17
av trestintas
inber skrev:
trestintas skrev:
inber skrev:
trestintas skrev:Det ska jag testa.
Det finns två tänkbara varianter:

1. Antingen så är den lilla switchen en omkopplare. I så fall är disten på när du för ihop sladdarna och av när du för isär dem...

2. ...eller så sker omkopplingen elektroniskt, inne i enheten. I så fall växlar pedalen mellan på och av varje gång du för samman sladdarna.

Beroende på vilket resultat du får så behöver du olika typer av trampkontakter.

Sen var det det där med kondingarna och motstånden på baksidan, men det löser man inte på distans i ett diskussionsforum....
Nu har jag testat nr:2 var det. Omkoppling sker när sladdarna går ihop. Det mäktes ingen större skillnad med ljudet heller.
OK. Kontrollfråga: Du för ihop dem - disten är PÅ. Du för ihop dem igen - disten är AV.

Om det är rätt uppfattat så behöver du en trampkontakt som fungerar ungefär som knappen på en ringklocka till ytterdörren. När du trycker in den så ringer det (dvs det blir kontakt), sen när du släpper så slutar det ringa.

Sen är det nog bra att du lägger på motståndet och kondingen också, precis som Riboe skriver så är de till för att undvika kontaktstudsar, dvs att switchen slår på och av tiotals gånger på några millisekunder så att brytaren verka fungera helt slumpmässigt.
Det låter bra.
Sen är det väl bara att löda bort "knappen" som sitter där???
Bild
Och löda dit trampkontakten på samma plats eller med sladdar emellan???

Har de en motsvarandetrampkontakt på moody sounds?
http://moodysounds.com/index.php?main_p ... th=7_18_22

Postat: mån 19 sep 2011, 13:06
av inber
Med risk för att vara oerhört övertydlig: jo, du ska löda loss den nuvarande och löda på en annan. Men utan motstånd och konding kommer det inte att fungera.

Observera att mekaniska brytare inte intar sina två ändlägen ögonblickligen och kommer att därför få elektroniken i din pedal att inta slumpmässiga lägen. Googla på kontaktstudsar om du inte förstår varför.

Den fula men effektiva metoden är att du låter det lilla kortet sitta kvar och ansluter din nya trampkontakt där den gamla switchens anslutningar sitter. Då slipper du fundera över kontaktstudsarna.

Postat: mån 19 sep 2011, 15:18
av trestintas
inber skrev:Med risk för att vara oerhört övertydlig: jo, du ska löda loss den nuvarande och löda på en annan. Men utan motstånd och konding kommer det inte att fungera.

Observera att mekaniska brytare inte intar sina två ändlägen ögonblickligen och kommer att därför få elektroniken i din pedal att inta slumpmässiga lägen. Googla på kontaktstudsar om du inte förstår varför.

Den fula men effektiva metoden är att du låter det lilla kortet sitta kvar och ansluter din nya trampkontakt där den gamla switchens anslutningar sitter. Då slipper du fundera över kontaktstudsarna.
Japp, det var det jag menade. Sen e det väl bara att hitta rätt trampkontakt.