Senaste pedalköpet

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Groover
Medlem

Senaste pedalköpet

Inlägg av Groover »

Hej Alla basare!

Jag saknar en öppen tråd som den här i ”effekter-sektionen”. Försökte söka runt men hittade inte någon. Jag tänkte att det kunde vara kul med en tråd där man kan skriva lite om sitt senaste pedalköp. Man skriver hur mycket eller lite man vill, eventuellt bara ropa ut vad man skaffat för att det känns bra, men det kan också vara intressant om man skriver lite om intrycket man fått runt pedalen. Meningen är väl inte att det ska bli fullskaliga recensioner. Det kan skapa intressanta diskussioner. Kan bli kul för inspiration eller varningar.
Jag tänkte att tråden ska få vara helt öppen. Själv är jag inte så konsekvent (i perioder) att klarar av att hålla regelbunden koll, så det är bara att ta över och fortsätta för de som känner för det.

-----------------------------------------------

Jag tänkte börja:
Jag har köpt en begagnad Adrenalinn III. Det är en multieffekt med trumbeats och beatsynkade effekter, moduleringar, eko, delay osv. Den har simuleringar av en radda kända förstärkarmodeller varav 4 basriggar bla Ampeg SVT och Acoustic 360. Plus en massa annat. Hörlursutgång eller ut till stärkare/stereo.
Jag kände att jag ville ha något roligare än en metronom att öva till samt att det är kul att utforska olika effekter utan att köpa för många lösa pedaler innan man vet vad man gillar. Jag har aldrig gillat att öva bas med hörlurar tidigare. Med den här pedalen och förstärkarsimuleringen är det riktigt roligt med ett par bra hörlurar. Jag tycker att den har bra väldigt bra ljudkvalitet, mindre digitalt intryck jämfört med min gamla Boss ME20B. Gillar flangern i den. Gillar pedalen generellt.

/Johan
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

jag köpte en EBS Octabass av Geddan senast... Min första oktavpedal. Låter inte riktigt som jag hade tänkt mig, men vi jammade lite ikväll och då kom den verkligen till sin rätta. Jag spelade ganska ljusa saker på basen för att det skulle låta snyggast, det blir lite grötigt när man spelar låga saker tycker jag.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
maxend00d
Medlem+

Inlägg av maxend00d »

jag har precis köpt en catalinbread SFT, hoppas den låter lika gött som den är hypad när den kommer fram ;)
Användarvisningsbild
Bas-guden
Medlem

Inlägg av Bas-guden »

maxend00d skrev:jag har precis köpt en catalinbread SFT, hoppas den låter lika gött som den är hypad när den kommer fram ;)
:thumbsup:
Användarvisningsbild
Groover
Medlem

Inlägg av Groover »

Kul att ni hakar på!

@HirYoshima
Hur tycker du att pedalen triggar? På de få (billiga) oktavpaddor jag hört kunde man höra att oktaven kom med en pytteliten fördröjning just vid anslaget.

@Maxend00d
:) !
Blir kul att höra vad du tycker om den.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Mitt senaste inköp blev en Marshall The Jackhammer.
Metaldist som låter riktigt bra till bas utan att tappa varken botten eller definition. Rätt inställd tränger den utan problem igenom ljudbilden ihop med två gitarrer på HÖG(!) volym.
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem

Inlägg av Poester »

Groover skrev:Kul att ni hakar på!

@HirYoshima
Hur tycker du att pedalen triggar? På de få (billiga) oktavpaddor jag hört kunde man höra att oktaven kom med en pytteliten fördröjning just vid anslaget.

@Maxend00d
Har en octabass och jag har inte upplevt att den skulle va seg...
Sen är den ju inte tänkt att ersätta en femte sträng kanske, men jag gillar den och använder den rätt mycket.
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
hacken
Medlem

Inlägg av hacken »

Jag har en Earthquaker Devices - Monarch på ingående så det är väl senaste köpet. Ska bli spännande med en ny overdrive.
Jensa
Medlem++

Inlägg av Jensa »

En Digitech JamMan.
Tycker den är alldeles underbar till att öva bl.a. timing och harmonier med.
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Poester skrev:
Groover skrev:Kul att ni hakar på!

@HirYoshima

@Maxend00d
Har en octabass och jag har inte upplevt att den skulle va seg...
Sen är den ju inte tänkt att ersätta en femte sträng kanske, men jag gillar den och använder den rätt mycket.
den låter ju inte alls som att du skulle köra oktavsträngat ala mandolin eller Hagström HB-8, men jag tycker inte att jag hör någon fördröjning... kan vara att jag inte lyssnat såå noga heller, har alltid haft andra musiker som spelat samtidigt.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Squeeeeeeezebox
Användarvisningsbild
Bassistance
Medlem

Inlägg av Bassistance »

Ibanez PD7(PHAT-HED) OD och dist, den låter riktigt phett även om jag inte hunnit testa den i en rejäl stärk än.
HPD P/J-bas~Mesa 400+~TKS 212x2
Användarvisningsbild
Groover
Medlem

Polysaturator

Inlägg av Groover »

Har införskaffat en PolySaturator av Pigtronix! OD/Clean boost/3 bands eq.

Jag fick låna hem några pedaler för jämföring: Pigtronix Disnortion, Philosopher´s tone och polysaturator, Way huge Pork Loin samt min egen valvedrive.

Jag fastnade för Polysaturator. Passar Min rigg mycket bra. Tappar ingen botten, faktist tvärtom med min passiva jazz. Stramar upp ljudet, ger bättre tryck och definition i låga basen men samtidigt klarhet över hela registret. EQ´n skär/lägger till lagom och på rätt ställen. OD´n smyger in först som ett skimmer med lätt spräck, kan ökas till kraftig men ganska snäll dist som drar åt övre mellanregistret om man gainar på.

Jag har som sagt synnerligen begränsad erfarenhet av OD, dist, fuzz sedan tidigare och det är många paddor jag skulle behöva få prova, men den här känns bara rätt för mig. Lix!
Användarvisningsbild
guitarowner
Medlem+

Inlägg av guitarowner »

Catalinbread SFT

Bild
-Bop till you drop-
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+

Inlägg av magstorm »

Jag köpte nyligen den här: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=53338
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Henko
Medlem++

Inlägg av Henko »

Senast blev det en EHX Little Big Muff. Superskönt ylande med bra sustain. Ganska mjuk och lite luddig i karaktären, vilket gör den till ett fint komplement till den mer morriga Hjärtmüllern.
P-basar
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++

Inlägg av John_D »

De två senaste paddorna jag har införskaffat är:

Polish Love

Och

El Grande Bass Fuzz
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Har blivit tre nya pedaler sen förra uppdateringen. En basmoddad BOSS SD-1, en Tech21 Bass compactor som testas i kväll och en MXR Phase 90 som bör dyka upp i brevlådan nästa vecka.
Användarvisningsbild
kristofferbas
Medlem
Kontakt:

Inlägg av kristofferbas »

Köpte en Markbass Compressore förra veckan men har inte hunnit testa den något speciellt då förstärkaren står i Örebro. Behöver verkligen skaffa mig en separat live-rigg så att jag kan ha en hemma :) Iallafall blir det en ordentlig utvärdering på lördag innan gig.

Nästa köp får nog faktiskt bli en volympedal, för det har jag haft funderingar på ett tag nu.

/k
EBMM SR/EBMM 20th Anniversary SR5 - Ashdown ABM EVO II - TKS 112 x 2 - A-Designs Audio Reddi
Basist i Radio!
Användarvisningsbild
Hagström
Medlem++

Inlägg av Hagström »

Fick hem en sån här igår...

Bild

Schatz Jazz nr13
Squier JV -83
Ampeg SVT450H
Hagström BT-100
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Har nu köpt på mig ytterligare tre pedaler till som jag väntar på att få hem.
den här gången blev det en Basmoddad DS-1:a, en Morley Power Wah/Volume och ett Boss Bas Chorus CEB-3.
Användarvisningsbild
J-man
Medlem

Inlägg av J-man »

John_D skrev:De två senaste paddorna jag har införskaffat är:

Polish Love

Och

El Grande Bass Fuzz

Köpte en El Grande igår. Den är underbar!
Rekomenderas varmt.
Fender P CSL -58', Fender Jazz RI -62'
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++

Inlägg av John_D »

J-man skrev:
John_D skrev:De två senaste paddorna jag har införskaffat är:

Polish Love

Och

El Grande Bass Fuzz

Köpte en El Grande igår. Den är underbar!
Rekomenderas varmt.
Helt klart!
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
Skriv svar