Dist/od i stärkens effektloop?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Dist/od i stärkens effektloop?

Inlägg av Bassplaya »

Någon som kör så?

Låter det bättre/sämre?

Jag har alltid kört alla pedaler mellan bas och stärk, då jag tyckt att det låtit tillräckligt bra, men har samtidigt alltid varit nyfiken på hur det kan låta att köra effekter via effektloop. Har dock aldrig blivit av att jag testat när jag haft möjlighet till det.

Ska införskaffa en sansamp RBI (rackversion av BDDI) som har effektloop. Så jag tänkte testa att koppla distpedalen via effektloopen istället för att höra hur det låter.

Har för mig att jag hört/läst någonstans att just distar inte gör sig bra i effektloop, men det gäller kanske bara om man spelar obas?
Användarvisningsbild
Magnolium
Medlem

Inlägg av Magnolium »

Hmmm... Det är ju mer av en smaksak egentligen. Jag föredrar själv att ha mina pedaler i bas -> stärkare-kedjan. Även om jag hört (precis som du) att od's och dist inte gör sig bättre i effektloopen bör du ändå testa för att höra själv. Enligt vissa bör man har typ delay, reverb etc. i effektloopen.

En kompis till mig testar alltid sina pedaler i bägge positionerna, spelar in samma riff och jämför när klippen ligger direkt efter varandra.
Då ska det tydligen vara väldigt lätt att höra vad man föredrar.
http://shrineofficial.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Orange Bass Terror, Ampeg svt410HE, Esp Ltd B-55
EBS Dynaverb, Digitech Bad Monkey, Boss DD-3
Användarvisningsbild
matt_deluxe
Medlem+

Inlägg av matt_deluxe »

Jag brukar göra det, köra overdrive i loop. Jag tycker det filar bort den, enligt mig, fula brusfrasiga topp som liksom bara ligger ovanpå det riktiga ljudet utan någon egentlig ton. Grejen är ju att du får mera signal in i pedalen. Jag tycker det låter bättre och mera kraftfullt, för rock. Lite som Jimmy Bain på de tidiga Dio plattorna. Smaksak, men testa.
Spector NS2a
Fender Precision Special (MIM) -01
Squier Classic Vibe Jazzbass
Trace Elliot V-type
Laney 410
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

matt_deluxe skrev:Jag brukar göra det, köra overdrive i loop. Jag tycker det filar bort den, enligt mig, fula brusfrasiga topp som liksom bara ligger ovanpå det riktiga ljudet utan någon egentlig ton. Grejen är ju att du får mera signal in i pedalen. Jag tycker det låter bättre och mera kraftfullt, för rock. Lite som Jimmy Bain på de tidiga Dio plattorna. Smaksak, men testa.
Pedalen det gäller är en Marshall the Jackhammer som jag kör i distläge. Karaktären är en rätt så kompakt dist med distinkt ljud. Om jag inte minns fel så är pedalen baserad på distkretsen i en JCM 2000.

Effektloopen i RBI:n har en knapp som heter 50/50 som när den är aktiverad blandar signalen mellan effekt och preamp. Blendnivån styrs sedan med pedalens volymratt. Alltså ett alternativ till att ha en blendpedal.

Vet inte om alla toppar/preamps med effektloop har den funktionen, men jag har tidigare funderat på att skaffa en blendpedal till disten. Inte för att jag tappar botten med jackhammern utan snarare för att skära bort vissa biljud som disten ger.

Får helt enkelt testa när RBI:n är inkopplad.
Skriv svar