EBS MicroBass II som preamp, fx-loop m.m.

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Berntsson
Medlem+

EBS MicroBass II som preamp, fx-loop m.m.

Inlägg av Berntsson »

Egentligen skulle den här delvis kunna hamna i Förstärkare-avdelningen, men det ska nog bli bra här med.

Jag hade ett gig igår, där jag använde min hopplock-rigg, bestående av toppen från en gitarrcombo och en 15" PA-bashögtalare.

Gitarrcombon glappar som fan, och slutade funka under en låt igår, så den får nog försvinna ur riggen rätt omgående. Gillar ljudet från lådan som fan dock, så den behåller jag.

Så nu har jag kollat lite på EBS MicroBass II, och den verkar intressant på många sätt! Kombinerar liksom många olika grejer jag är på jakt efter. Och vinner funktionsmässigt över Sansampen för att den har två kanaler och effektloop med blend.

Så nu är min tanke att köpa en MicroBass, använda den som DI-box (när det behövs), som blendpedal för mina distpedaler, och som preamp i kombination med ett slutsteg (och lådan givetvis).

Disten är förövrigt inte intressant, i första fall.

Vad tror ni om det?
Fender Custom Classic Jazz V
Squier Vintage Modified Jazz

When the circus came to town
Painted Oceans
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Det låter väl alldeles utmärkt!

Tycker du att SansAmp låter bättre, så finns ju även Deluxe-varianterna (både BDDI och VT Bass), de har två ingångar och effekt-loop. Dessutom sex inställningsbara presets. De har ju ingen blend däremot för effekt-loopen, så det kanske faller på det. Ett tips i alla fall om du gillar hur de låter =)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++

Inlägg av Daionsavage »

Det är ungefär så jag använder min. Det fungerar bra, men jag upplever att distkanalen snöper lite av toppen på ljudet emellanåt, även om man rattat in ett distfritt ljud. Det är ingen biggie, men det kan vara bra att veta.
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Borde funka alldeles utmärkt. Microbassen är väldigt solid och har de flesta funktioner man kan önska.
Användarvisningsbild
Berntsson
Medlem+

Inlägg av Berntsson »

Tack för råden allihopa!

Indigo, precis. Blendfunktionen är nog den viktigaste delen av valet av MicroBass, så det är inte så lätt att förhandla bort.

Så det som fattas är då ett slutsteg. Högtalaren är på 250W @ 8 ohm. Och anledningen till att jag vill köra separat preamp och slutsteg på det här viset är för att det ska vara billigt.

(Nu är iofs inte MicroBassen billig, men den kommer jag ha användning för långt efter jag uppgraderat mig också)

Så ett billigt slutsteg som funkar med en 250W @ 8 ohm-högtalare? :)
Fender Custom Classic Jazz V
Squier Vintage Modified Jazz

When the circus came to town
Painted Oceans
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Kan tipsa om att jag har en till salu:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=52619&highlight=
Stallet liknar mest ett veteflak.
Skriv svar