Envelope Filter

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
SenseiZytus
Medlem

Envelope Filter

Inlägg av SenseiZytus »

Är på väg att köpa ett Envelope Filter

Har kollat på MXR Elvelope Filter, Electro Harmonix Q-Tron och Electro Harmonix Q-Balls.

Alla verkar väldigt bra. Men har någon av er erfarenhet av någon av dessa pedaler? Hörde att Electro Harmonix Micro Q-tron inte har en volymkontroll och har svårt att rätta sig efter aktiva mickar (jag kör på en Music Man Sterling).

Någon som vet om dem andra Electro Harmonix har samma nackdelar eller liknande?
- Fender AM Standard J-bas OWT
- J&D P-bas
Användarvisningsbild
M i Gbg
Medlem

Inlägg av M i Gbg »

Om du är intresserad av ett modulärt effektsystem kan jag rekommendera Moogerfooger Lowpass Filter.
MusicMan Sabre -79, Hagström Swede -74, Moogerfoogers (MF-101, MF-103, MF-105 & MF-107)
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Envelope Filter

Inlägg av Tarzan08 »

SenseiZytus skrev:Är på väg att köpa ett Envelope Filter

Har kollat på MXR Elvelope Filter
En sån har jag och är mycket nöjd. Hittar fler och fler låtar och partier att plutta in den på också.

Tycker att du verkligen ska överväga att köpa just en MXR!
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Groovymoodys mutronklon är för jävla bra.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Tarzan08 skrev:

En sån har jag och är mycket nöjd. Hittar fler och fler låtar och partier att plutta in den på också.

+1
Mycket nöjd med min MXR, förutom soundet (grymt bra med blend så man kan välja hur mycket effekt vs ren signal man vill ha) är formatet litet och trevligt. Emellertid är jag van EHX Q-tron sen länge och den är för mig ändå The Shit. Sen är det rätt coolt att köra MXR'en och Q-tron'en båda sammtidigt! Q Balls har jag aldrig testat, men EHX Bass Balls är en perfekt kompis till ett bra envelopefilter.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

SenseiZytus
Medlem

Inlägg av SenseiZytus »

BB3000S skrev:
Tarzan08 skrev:

+1
Mycket nöjd med min MXR, förutom soundet (grymt bra med blend så man kan välja hur mycket effekt vs ren signal man vill ha) är formatet litet och trevligt. Emellertid är jag van EHX Q-tron sen länge och den är för mig ändå The Shit. Sen är det rätt coolt att köra MXR'en och Q-tron'en båda sammtidigt! Q Balls har jag aldrig testat, men EHX Bass Balls är en perfekt kompis till ett bra envelopefilter.
Funderade på en Q-tron också. Men hur upplever du volymstyrkan? Det finns ju ingen volymknapp att justera volymen med och enligt en demo på Micro Q-tron på youtube ska den vara knepig med just både volymstyrkan och just till aktiva mickar. Är det något du upplever på din Q-tron?
Senast redigerad av SenseiZytus den ons 28 dec 2011, 01:26, redigerad totalt 1 gånger.
- J&D P-bas
SenseiZytus
Medlem

Inlägg av SenseiZytus »

BB3000S skrev:
Tarzan08 skrev:

+1
Funderade på en Q-tron+ också. Men hur upplever du volymstyrkan? Det finns ju ingen volymknapp att justera volymen med och enligt en som demo på youtube ska den vara knepig med just både volym och just till aktiva mickar. Är det något du kan bekräfta, eller vad är din erfarenhet?
- J&D P-bas
Användarvisningsbild
dolmlund
Medlem

Inlägg av dolmlund »

M i Gbg skrev:Om du är intresserad av ett modulärt effektsystem kan jag rekommendera Moogerfooger Lowpass Filter.
Den här är jag lite nyfiken på, är det fler som kör med den?
SenseiZytus
Medlem

Inlägg av SenseiZytus »

M i Gbg skrev:Om du är intresserad av ett modulärt effektsystem kan jag rekommendera Moogerfooger Lowpass Filter.
Har sökt runt lite på nätet och hittar få som använder denna leksak. Inte heller verkar dem finnas att prova någonstans :/
Men hur upplever du den i livesammanhang? Problem med ljudvolymen eller den fungerar bra?
Kan man ratta in ett riktigt bubbligt ljud som på låten "Sir Psycho Sexy"? :)
- J&D P-bas
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Ett tips är att Jam säljer EHX Q-tron väldigt billigt. Och den är riktigt blöt o go. Baserad på Mutron. Andra filter jag testat låter bara kvack-kvack och går bort i min bok.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

SenseiZytus skrev:
BB3000S skrev:
Tarzan08 skrev:

+1
Funderade på en Q-tron+ också. Men hur upplever du volymstyrkan? Det finns ju ingen volymknapp att justera volymen med och enligt en som demo på youtube ska den vara knepig med just både volym och just till aktiva mickar. Är det något du kan bekräfta, eller vad är din erfarenhet?
Min ökar volymen lite när man trampar in den, men det har jag överseende med så bra som den låter! ;) Har iofs kört den i en loop tillsammans med en clean preamp när jag velat ha mer eller mindre exakt samma volym med som utan.

SenseiZytus
Medlem

Inlägg av SenseiZytus »

kmo skrev:Ett tips är att Jam säljer EHX Q-tron väldigt billigt. Och den är riktigt blöt o go. Baserad på Mutron. Andra filter jag testat låter bara kvack-kvack och går bort i min bok.
Jäklar vad billigt! Mycket billigare än Thomann (konstigt nog). Ska lätt överväga att köpa den i så fall (fick precis reda på att Flea också kör på en Q-tron live).
Tack så mycket!
- J&D P-bas
SenseiZytus
Medlem

Inlägg av SenseiZytus »

Min ökar volymen lite när man trampar in den, men det har jag överseende med så bra som den låter! ;) Har iofs kört den i en loop tillsammans med en clean preamp när jag velat ha mer eller mindre exakt samma volym med som utan.
Aha, men det var ju mer positivt. Tänkte att den kanske minskade i volym. Om den ökar så var det ju en mycket positiv överraskning ;) Då ska jag nog fan ta och köpa mig en Q-Tron!
Tack så mycket för all hjälp!
- J&D P-bas
SenseiZytus
Medlem

Inlägg av SenseiZytus »

Tack alla så mycket för hjälpen!
- J&D P-bas
Användarvisningsbild
M i Gbg
Medlem

Inlägg av M i Gbg »

SenseiZytus skrev:
Har sökt runt lite på nätet och hittar få som använder denna leksak. Inte heller verkar dem finnas att prova någonstans :/
Men hur upplever du den i livesammanhang? Problem med ljudvolymen eller den fungerar bra?
Kan man ratta in ett riktigt bubbligt ljud som på låten "Sir Psycho Sexy"? :)
Roligt att du frågar om just den låten, den plattan kom när jag började spelade bas och jag ÄLSKADE det bas-soundet. Har försökt hitta det sedan dess och med en Moogerfooger Lowpass Filter och en FreqBox tycker jag mig hittat rätt. Köpte en bok med gitarr- och bas-tabulatur då det begav sig och där stod det att effekten var en phaser, så det tog bra många år innan jag fattade att det var en envelope-följare jag var ute efter. Detta var på den gamla onda tiden när man inte kunde googla ;)

Hoppas du blir nöjd med din Q-Tron. Jag kommer aldrig släppa mina Moogerfoogers.
MusicMan Sabre -79, Hagström Swede -74, Moogerfoogers (MF-101, MF-103, MF-105 & MF-107)
SenseiZytus
Medlem

Inlägg av SenseiZytus »

Roligt att du frågar om just den låten, den plattan kom när jag började spelade bas och jag ÄLSKADE det bas-soundet. Har försökt hitta det sedan dess och med en Moogerfooger Lowpass Filter och en FreqBox tycker jag mig hittat rätt. Köpte en bok med gitarr- och bas-tabulatur då det begav sig och där stod det att effekten var en phaser, så det tog bra många år innan jag fattade att det var en envelope-följare jag var ute efter. Detta var på den gamla onda tiden när man inte kunde googla ;)

Hoppas du blir nöjd med din Q-Tron. Jag kommer aldrig släppa mina Moogerfoogers.
Samma här! Riktigt skönt bas-sound. Det lyfter verkligen groovet i låten!
Hihi, internet är allt fantastiskt ;)
Ska i så fall försöka leta runt lite mer och se om jag hittar fler videos. Svår att hitta på nätet :/
Tack så mycket för hjälpen. Kul också med ett Blood Sugar Sex-fan! ;D
- J&D P-bas
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

SenseiZytus skrev:

Samma här! Riktigt skönt bas-sound. Det lyfter verkligen groovet i låten!
Hihi, internet är allt fantastiskt ;)
Ska i så fall försöka leta runt lite mer och se om jag hittar fler videos. Svår att hitta på nätet :/
Tack så mycket för hjälpen. Kul också med ett Blood Sugar Sex-fan! ;D
EHX Bass Balls kör jag på Sir Psycho, ibland Q-tron + Bass Balls. Ett liknande sound går också att få med en lagom spretig dist in i tex Q-tron. Älskar också RHCP, BSSM-skivan i synnerhet!

SenseiZytus
Medlem

Inlägg av SenseiZytus »

EHX Bass Balls kör jag på Sir Psycho, ibland Q-tron + Bass Balls. Ett liknande sound går också att få med en lagom spretig dist in i tex Q-tron. Älskar också RHCP, BSSM-skivan i synnerhet!
Oh fan. Då kanske jag ska överväga att köpa en EHX Enigma Q Balls i alla fall. Den verkar ju ha båda funktionerna från Q-Tron och Bass Balls.
Ja verkligen. BSSM är guld. Tycker inte det finns en enda dålig låt på den skivan.
- J&D P-bas
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Låten spelades tydligen in med en mutron som hade taskigt batteri. Därav den lite uppbrutna tonen i bubblet.

Gott nytt år!

// Glad q-tron-användare.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
SenseiZytus
Medlem

Inlägg av SenseiZytus »

En snabb fråga till er som använder Q-Tron:
Upplever ni att effekten/pedalen snor någon botten?
- J&D P-bas
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+

Inlägg av Simon »

3Leaf Audio Groove Regulator.
Användarvisningsbild
pnts
Medlem

Inlägg av pnts »

bootsy skrev:Groovymoodys mutronklon är för jävla bra.
+1! Se till att få med en "stor ratt" till sidan så kan man styra effekten med foten..

-----
Funk is its own reward..
SenseiZytus
Medlem

Inlägg av SenseiZytus »

I have got meself an oldschool Q-Tron!

Tack alla så mycket för hjälpen. Hittade en beggad, äldre version av Q-Tron i musikaffären och blev såld på en gång.
- J&D P-bas
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

SenseiZytus skrev:I have got meself an oldschool Q-Tron!

Tack alla så mycket för hjälpen. Hittade en beggad, äldre version av Q-Tron i musikaffären och blev såld på en gång.
:tummenupp: :tummenupp:

Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Q-tron är den mest levande, mest bubbliga, mest dramatiska och mest kaxiga envelope-pedalen jag testat. Många andra låter bra, men Q-tron sticker ut mer än de flesta. Jag vill ha en sådan... (tyvärr har jag aldrig behövt en live, annars hade jag köpt en för länge sedan...) Måste börja tjata mig till Bootsy Collins-låtar på repertoaren...
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Skriv svar