Problem med min Korg PX5D

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem

Problem med min Korg PX5D

Inlägg av DrJKO »

Jag har haft min Korg PX5D http://www.korg.com/px5d i lite mer än ett år nu men har egentligen aldrig riktigt tagit tid till att utforska den förräns på senare tid. Problemet jag har är att när jag har in den inkopplad till datorn och spelar med i den i det programmet som följer med (Ableton) så lyckas jag inte att få ljud ut ur mina högtalare utan måste lyssna genom hörlurar.

Har någon en px5d själv som vet hur man kan lösa problemet?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Re: Problem med min Korg PX5D

Inlägg av Jan Hellman »

DrJKO skrev:Jag har haft min Korg PX5D http://www.korg.com/px5d i lite mer än ett år nu men har egentligen aldrig riktigt tagit tid till att utforska den förräns på senare tid. Problemet jag har är att när jag har in den inkopplad till datorn och spelar med i den i det programmet som följer med (Ableton) så lyckas jag inte att få ljud ut ur mina högtalare utan måste lyssna genom hörlurar.

Några följdfrågor.

* Hur kopplar du in Pandoran till datorn? Via USB eller analogt via Pandoran´s utgångar?

* Har du ett externt ljudkort till datorn eller kör du på datorns interna ljudkort?

* Hur är högtalarna kopplade till datorn?

* Hur har du kopplat in hörlurarna? Lyssnar du via datorn, ett ljudkort eller Pandoran´s hörlursuttag?

* Mac eller PC?

Det troliga är att lyssningen är fel konfigurerad i datorn/Ableton. Att du lyssnar analogt men kopplat upp Pandoran via USB eller tvärt om.

//J
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem

Inlägg av DrJKO »

Jan Hellman skrev:
DrJKO skrev:Jag har haft min Korg PX5D http://www.korg.com/px5d i lite mer än ett år nu men har egentligen aldrig riktigt tagit tid till att utforska den förräns på senare tid. Problemet jag har är att när jag har in den inkopplad till datorn och spelar med i den i det programmet som följer med (Ableton) så lyckas jag inte att få ljud ut ur mina högtalare utan måste lyssna genom hörlurar.

Några följdfrågor.

* Hur kopplar du in Pandoran till datorn? Via USB eller analogt via Pandoran´s utgångar?

* Har du ett externt ljudkort till datorn eller kör du på datorns interna ljudkort?

* Hur har du kopplat in hörlurarna? Lyssnar du via datorn, ett ljudkort eller Pandoran´s hörlursuttag?

* Mac eller PC?

Det troliga är att lyssningen är fel konfigurerad i datorn/Ableton. Att du lyssnar analogt men kopplat upp Pandoran via USB eller tvärt om.

//J
Svar på fråga 1. - Via USB

Svar på fråga 2. - Jag kör på datorns interna ljudkort antar jag :), jag har ingenting kopplat till datorn som har med ljudet att göra förutom högtalarna och PX5D'n.

Svar på fråga 3. - Högtalarna är kopplade via en "grön" kabel, den är alltså grön på spetsen där kabeln kopplas in till datorn. Jag kör alltså inte min USB.

Svar på fråga 4. - När jag väl har lyssnat med mina hörlurar och det har fungerat så har det varit att jag har kopplat in dom i PX5D'n.

Svar på fråga 5. - PC
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

DrJKO skrev:
Jan Hellman skrev:

Några följdfrågor.

* Mac eller PC?

//J
Svar på fråga 1. - Via USB

Svar på fråga 2. - Jag kör på datorns interna ljudkort antar jag :), jag har ingenting kopplat till datorn som har med ljudet att göra förutom högtalarna och PX5D'n.

Svar på fråga 3. - Högtalarna är kopplade via en "grön" kabel, den är alltså grön på spetsen där kabeln kopplas in till datorn. Jag kör alltså inte min USB.

Svar på fråga 4. - När jag väl har lyssnat med mina hörlurar och det har fungerat så har det varit att jag har kopplat in dom i PX5D'n.

Svar på fråga 5. - PC
Oki. Jag är ju ingen PC-gubbe längre och har glömt bort det mesta men.....

Jag tar för givet att det låter ur högtalarna när du spelar musik på datorn. Vilket egentligen utesluter allt förutom själva kopplingen mellan datorn/PC´n och drivrutiner/val av ingång i Ableton. Jag kan egentligen tyvärr inte hjälpa till så himla mycket mer men det du ska kolla är att drivrutinen till Pandora´n är installerad och fungerande och att Pandora´n är vald som ingång i datorn/Ableton. Jag kan inte tänka mig att det är någonting annat än dessa två saker att lösa. HUR du ska göra det är jag tyvärr inte rätt person för. Men kolla drivrutin och att inte datorns analoga ingång är vald som ingång..... Ableton/datorn ska "lyssna" via USB/Pandora och spela upp genom högtalarna. Det sistnämnda bör inte vara problemet om högtalarna låter när du spelar upp musik i Ableton/PC´n.

Några små tankar i ärendet..... :)

Allt gott.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem

Inlägg av DrJKO »

Jo det låter ur högtalarna när jag spelar musik på datorn :). Jag har uppdaterat drivrutinerna för px5d'n men det hjälpte inte tillräckligt. Vad menar du med att Pandoran ska vara vald som "ingång" i datorn/Ableton, att den är aktiverad som inspelningshårdvara?

Jag är ingen hejare på det här med ljud på datorer haha så du får ursäkta att jag frågar men hur kollar jag kjag att datorns analoga ingång är vald som ingång?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

DrJKO skrev:Jo det låter ur högtalarna när jag spelar musik på datorn :). Jag har uppdaterat drivrutinerna för px5d'n men det hjälpte inte tillräckligt. Vad menar du med att Pandoran ska vara vald som "ingång" i datorn/Ableton, att den är aktiverad som inspelningshårdvara?

Jag är ingen hejare på det här med ljud på datorer haha så du får ursäkta att jag frågar men hur kollar jag kjag att datorns analoga ingång är vald som ingång?
Ja i stort så blir Pandoran ljudkort i din setup. På en Mac kan man ställa vilken in-/utgång man vill använda och det går på en PC också. Jag kommer bara inte ihåg hur man gör. Det var några år sedan nu då jag rotade i PC-datorer senast. Så här ser det ut i systeminställningarna på en Mac:

Bild

Om man har externa ljudkort inkopplade kommer dessa upp i listan också. Sen kan man göra liknande inställningar i ljudprogrammet. Nu har jag inte Logic eller Protools på den dator jag sitter vid precis nu men så här ser det ut i GarageBand:

Bild

Du bör kunna göra liknande inställningar på PC´n/Ableton också.

Allt gott.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem

Inlägg av DrJKO »

Ok! ska kolla upp det sen så får jag se ifall jag blir klokare ;)!
Skriv svar