Bassplaya´s pedaltestarturné.
- Bassplaya
- VIP medlem
Bassplaya´s pedaltestarturné.
Jag var runt i ett par musikaffärer idag och testade lite paddor.
Första stoppet blev Malmö Musikaffär.
Beväpnad med en fiestaröd Squier Classicvibe P och en Ampeg microstack testade jag EHX Bass Bigmuff, Moody´s Hjärt Müller och Ibanez Bass tubescreamer.
Samtliga paddor lät givetvis bra, men den jag fastnade för var den som jag egentligen var mest nyfiken på, nämligen muffen.
Den lät precis som jag förväntade mig, som en LBM med mer botten och mindre spret.
TS:en och Müller:n lät givetvis bra dom också men uppfyllde inte kraven på det jag är ute efter, nämligen något som kan komplettera SD-1:an.
Egentligen vet jag vad jag vill ha för detta ändamål och det är en basmoddad DS-1:a.
Jag ska bara hitta någon som vill sälja en beggad sån till mig.
Passade även på att testa MXR Bass octave deluxe. Triggar förhållandevis bra, förutom på vissa toner, bla G-strängens femte band, men märkte att den trivs bäst om man spelar högre upp på greppbrädan. Av dom oktavpaddor jag testat så är det nog den här som i mina öron låter bäst efter micro POG.en. Återstår att testa några till.
På tal om det så kom Albin från Moody Sounds in i butiken precis när jag var på väg att gå så jag passade på att fråga honom hur det går med Subblaster-klonen. Fick till svar att den är på G och bör vara klar om några veckor.
Nästa stopp blev Sandberg Musik.
Inte så mycket baspaddor att välja på så det blev i stället test av en TurboRat och Parkas nya favorit, MXR Bad Ass ´78 Distortion.
Dessa testades genom en likadan rigg, men basen blev en Squier Vintage Mod 77 Jazz.
MXR:en testades först. Parkas har rätt. Den låter riktigt bra till bas, oavsett hur lite eller hur mycket gain man skruvar fram så låter den bra. Tonkontrollen får man dock vara försiktig med, minsta lilla jag vred diskanten över kl 12 så försvann allt vad botten heter.
Tyvärr var pedalen inte riktigt det jag letar efter, men klart över förväntan.
RAT:en då?
Nja, även om man hade basmoddat den så föredrar jag nog ändå den vanliga modellen.
Detta var vad jag hann med i testväg idag.
Angående basarna så blev jag positivt överraskad av Classicvibe P:n. Minns inte vad dom skulle ha för den men jag fick ganska snabbt intrycket av att det är mycket bang for the buck. Ordentligt justerad var den också.
Jazzen däremot var raka motsatsen. Vassa bandstavar, alldeles för hög stränghöjd och brusande mickar känns inte så lockande. Detta är ju givetvis grejer som går att åtgärda, men det känns inte så inspirerande att spela på ett instrument som inte är ordentligt justerat.
Visserligen hade det inte så stor betydelse idag eftersom det var pedalerna som var det viktiga, men i alla fall.
Ampegriggen finns nu med på min GAS-lista.
Första stoppet blev Malmö Musikaffär.
Beväpnad med en fiestaröd Squier Classicvibe P och en Ampeg microstack testade jag EHX Bass Bigmuff, Moody´s Hjärt Müller och Ibanez Bass tubescreamer.
Samtliga paddor lät givetvis bra, men den jag fastnade för var den som jag egentligen var mest nyfiken på, nämligen muffen.
Den lät precis som jag förväntade mig, som en LBM med mer botten och mindre spret.
TS:en och Müller:n lät givetvis bra dom också men uppfyllde inte kraven på det jag är ute efter, nämligen något som kan komplettera SD-1:an.
Egentligen vet jag vad jag vill ha för detta ändamål och det är en basmoddad DS-1:a.
Jag ska bara hitta någon som vill sälja en beggad sån till mig.
Passade även på att testa MXR Bass octave deluxe. Triggar förhållandevis bra, förutom på vissa toner, bla G-strängens femte band, men märkte att den trivs bäst om man spelar högre upp på greppbrädan. Av dom oktavpaddor jag testat så är det nog den här som i mina öron låter bäst efter micro POG.en. Återstår att testa några till.
På tal om det så kom Albin från Moody Sounds in i butiken precis när jag var på väg att gå så jag passade på att fråga honom hur det går med Subblaster-klonen. Fick till svar att den är på G och bör vara klar om några veckor.
Nästa stopp blev Sandberg Musik.
Inte så mycket baspaddor att välja på så det blev i stället test av en TurboRat och Parkas nya favorit, MXR Bad Ass ´78 Distortion.
Dessa testades genom en likadan rigg, men basen blev en Squier Vintage Mod 77 Jazz.
MXR:en testades först. Parkas har rätt. Den låter riktigt bra till bas, oavsett hur lite eller hur mycket gain man skruvar fram så låter den bra. Tonkontrollen får man dock vara försiktig med, minsta lilla jag vred diskanten över kl 12 så försvann allt vad botten heter.
Tyvärr var pedalen inte riktigt det jag letar efter, men klart över förväntan.
RAT:en då?
Nja, även om man hade basmoddat den så föredrar jag nog ändå den vanliga modellen.
Detta var vad jag hann med i testväg idag.
Angående basarna så blev jag positivt överraskad av Classicvibe P:n. Minns inte vad dom skulle ha för den men jag fick ganska snabbt intrycket av att det är mycket bang for the buck. Ordentligt justerad var den också.
Jazzen däremot var raka motsatsen. Vassa bandstavar, alldeles för hög stränghöjd och brusande mickar känns inte så lockande. Detta är ju givetvis grejer som går att åtgärda, men det känns inte så inspirerande att spela på ett instrument som inte är ordentligt justerat.
Visserligen hade det inte så stor betydelse idag eftersom det var pedalerna som var det viktiga, men i alla fall.
Ampegriggen finns nu med på min GAS-lista.
- Smuttkungen
- Medlem+
Basmoddad DS-1 för 500:- http://pratabas.se/viewtopic.php?t=52102
*Music Man Stingray 5
*GK MB2-500 *PJB 6B
*Eden WT405 *Yamaha BBT110S
*Orange Little Bass Thing
*GK MB2-500 *PJB 6B
*Eden WT405 *Yamaha BBT110S
*Orange Little Bass Thing
- Bassplaya
- VIP medlem
Jo jag vet, jag väntar på svar från RolleSmuttkungen skrev:Basmoddad DS-1 för 500:- http://pratabas.se/viewtopic.php?t=52102

- Bassplaya
- VIP medlem
- Funkfingers
- Medlem+
Stor skillnad på Vintage mod och Classic Vibe.
Classic vibe serien är mycket bättre.
Classic vibe serien är mycket bättre.
G-strings are for strippers!
Det här är jag:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=27347
The Gunners Dream live!
http://www.youtube.com/watch?v=Pw61SHwX1mA
http://www.youtube.com/watch?v=K6eUq7qg ... re=related
Det här är jag:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=27347
The Gunners Dream live!
http://www.youtube.com/watch?v=Pw61SHwX1mA
http://www.youtube.com/watch?v=K6eUq7qg ... re=related
- Bassplaya
- VIP medlem
- Bassplaya
- VIP medlem
- magstorm
- Medlem+
Det där med MXR M288 (oktavpedalen) är intressant. Jag har samma erfarenheter just med 5:e bandet på G-strängen. Jag har provat tre olika basar med samma dåliga resultat just där. Lyssnar man (utan oktavpedal) så ligger den tydligaste dead-spoten på 9:e bandet på båda Jazzbasarna, på Yamahan kommer jag inte ihåg.
Det var nån som hade en teori om att det hade att att göra med att det sitter passiva mickar på Jazzbasarna, men det blir som sagt likadant med Yamahan som har aktiva. Jag har även testat att förstärka signalen före oktavpedalen, men det hjälpte inte.
Ett annat exempel är att den flipprar på lös A-sträng, men inte på E-strängens 5:e band.
Det var nån som hade en teori om att det hade att att göra med att det sitter passiva mickar på Jazzbasarna, men det blir som sagt likadant med Yamahan som har aktiva. Jag har även testat att förstärka signalen före oktavpedalen, men det hjälpte inte.
Ett annat exempel är att den flipprar på lös A-sträng, men inte på E-strängens 5:e band.
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
- Bassplaya
- VIP medlem
Det märkte jag också.magstorm skrev:Det där med MXR M288 (oktavpedalen) är intressant. Jag har samma erfarenheter just med 5:e bandet på G-strängen. Jag har provat tre olika basar med samma dåliga resultat just där. Lyssnar man (utan oktavpedal) så ligger den tydligaste dead-spoten på 9:e bandet på båda Jazzbasarna, på Yamahan kommer jag inte ihåg.
Vad gäller oktavpedal så väntar jag med inköp tills jag testat moody´s subblasterklon. Blir jag inte nöjd med den så tar jag mig en titt på T-rex octavius och passar inte den heller får det bli en microPOG.
- magstorm
- Medlem+
Jag upplever det inte som nåt jätteproblem. Det är mest att det inte ska vara på det viset som irriterar mig än att det är ett egentligt problem när man spelar.Bassplaya skrev:Det märkte jag också.magstorm skrev:Det där med MXR M288 (oktavpedalen) är intressant. Jag har samma erfarenheter just med 5:e bandet på G-strängen. Jag har provat tre olika basar med samma dåliga resultat just där. Lyssnar man (utan oktavpedal) så ligger den tydligaste dead-spoten på 9:e bandet på båda Jazzbasarna, på Yamahan kommer jag inte ihåg.
Vad gäller oktavpedal så väntar jag med inköp tills jag testat moody´s subblasterklon. Blir jag inte nöjd med den så tar jag mig en titt på T-rex octavius och passar inte den heller får det bli en microPOG.
Jag ångrar inte att jag köpte den och tycker att det funkar skitbra med två olika karaktärer på oktaven - vilket var skälet till att jag valde den från första början. Det låter mycket mer naturligt än de pedaler jag har hört med bara en oktavkaraktär; inte så sterilt liksom.
Ett intressant test som jag kom på nu vore att exempelvis stämma ner G-strängen en helton och se vad som händer. Det ska jag testa imorgon.
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.