Stäm lite mindre!
Postat: ons 18 jan 2012, 19:30
Jo, såhär va...wheelie87 skrev:Ääääääyyy...??? 700 spänn för en stämapparat? Är ni tokiga?
Jag har en gratis-stämmare i mobilen som funkar, visserligen bara en ton i taget och jag måste köra ljudet akustiskt.
Sen har ju effektpedalen med stämmare i. Då kan ja välja om jag vill stämma tyst eller inte.![]()
Sååå... berätta för mig, varför lägger man ut 700 spänn på en stämmare?
Aaaaaah så här e de va. Billiga stämapparater har lite större felmarginal. Vanligtvis +/- 1 cent, alltså en hundradels halvton. Detta innebär att den visar att det är stämt, fast det inte riktigt är det. Sånt blir jag vansinnig på.wheelie87 skrev:Ääääääyyy...??? 700 spänn för en stämapparat? Är ni tokiga?
Jag har en gratis-stämmare i mobilen som funkar, visserligen bara en ton i taget och jag måste köra ljudet akustiskt.
Sen har ju effektpedalen med stämmare i. Då kan ja välja om jag vill stämma tyst eller inte.![]()
Sååå... berätta för mig, varför lägger man ut 700 spänn på en stämmare?
wheelie87 skrev:Ääääääyyy...??? 700 spänn för en stämapparat? Är ni tokiga?
Jag har en gratis-stämmare i mobilen som funkar, visserligen bara en ton i taget och jag måste köra ljudet akustiskt.
Sen har ju effektpedalen med stämmare i. Då kan ja välja om jag vill stämma tyst eller inte.![]()
Sååå... berätta för mig, varför lägger man ut 700 spänn på en stämmare?
Opraktiskt, mycket smidigare med en pedal och den ser inte heller ut att vara av någon vidare kvalitet. Man får vad man betalar för.wheelie87 skrev:Jag har väl haft turen att inte behöva stämma under gig. Om det händer finns det ju de där enkla som kostar en hundralapp.
Visserligen bara en ton i taget, men det funkar ju smidigt till en mkt överkomligare peng. Typ den här http://www.thomann.de/se/thomann_ctm700.htm
Du kommer tänka om när du gjort fler (och längre) gig. Billiga stämapparater kan dessutom döda det mesta av den ton man lagt så mycket tid (och slantar) på att hitta...wheelie87 skrev:Jag har väl haft turen att inte behöva stämma under gig. Om det händer finns det ju de där enkla som kostar en hundralapp.
Visserligen bara en ton i taget, men det funkar ju smidigt till en mkt överkomligare peng. Typ den här http://www.thomann.de/se/thomann_ctm700.htm
Du menar om man kopplar den mellan bas och stärkare och utsignalen ur stämmaren är skit?mikkejohansson skrev:Du kommer tänka om när du gjort fler (och längre) gig. Billiga stämapparater kan dessutom döda det mesta av den ton man lagt så mycket tid (och slantar) på att hitta...wheelie87 skrev:Jag har väl haft turen att inte behöva stämma under gig. Om det händer finns det ju de där enkla som kostar en hundralapp.
Visserligen bara en ton i taget, men det funkar ju smidigt till en mkt överkomligare peng. Typ den här http://www.thomann.de/se/thomann_ctm700.htm
De stämmer. Fyller 25 i höst. Hurså?Nick skrev: wheelie87 - Är du född 87?
Som regel inte, men ibland känns det som att nån sträng surat ur sig och då är det skönt att kolla läget lite snabbt.BB3000S skrev:Helt klart är det bra att ha en noggrann stämpedal, men hur många håller egentligen på och stämmer mellan låtar? Jag har närapå aldrig behövt göra det. Gitarrer däremot, dom verkar ibland uppföra sig som dom vill när dom vill.
Jag med, det är jättesmidigt och enkelt att byta bas under giget också med en stämpedal. Bara att trampa på stämmare, det blir tyst. Byta bas. Trampa på stämmaren igen och du är fit for fight. När du börjar lira i band med högljudda trummisar och gitarrister som räknar in låtarna innan du hinner blinka så är det perfekt med en stämpedal att bara trampa på. Sen ser det jävligt amatörmässigt ut at gå till stärkaren, dra ur sladden. I med stämmare, stämma, ur med sladd i stärken. Mycket snyggare att göra det "on the fly" och diskret så att ingen märker. Ett framförande på scenen är ju minst lika viktigt att det ser bra ut som att det låter bra, om inte viktigare. Ta KISS tillexempelfieldflower skrev:Som regel inte, men ibland känns det som att nån sträng surat ur sig och då är det skönt att kolla läget lite snabbt.BB3000S skrev:Helt klart är det bra att ha en noggrann stämpedal, men hur många håller egentligen på och stämmer mellan låtar? Jag har närapå aldrig behövt göra det. Gitarrer däremot, dom verkar ibland uppföra sig som dom vill när dom vill.
Plus om man klonkat bashuvudet i något/någon och behöver göra damage control.
Jag brukar utnyttja bas-lösa intron till att lite snabbt kolla stämning för att inte störa giget.
Highway to hell ÄR en bra låt.BB3000S skrev:Jag brukar utnyttja bas-lösa intron till att lite snabbt kolla stämning för att inte störa giget.
Aja, det har kanske hänt att man vill kolla, men IME är det oftast bara hjärnspöken, antagligen pga att man har en stämpedal tillgänglig. Ser inte heller så proffsigt ut om man stirrar ner i golvet mellan var och varannan låt.RolleHarris skrev:Jag med, det är jättesmidigt och enkelt att byta bas under giget också med en stämpedal. Bara att trampa på stämmare, det blir tyst. Byta bas. Trampa på stämmaren igen och du är fit for fight. När du börjar lira i band med högljudda trummisar och gitarrister som räknar in låtarna innan du hinner blinka så är det perfekt med en stämpedal att bara trampa på. Sen ser det jävligt amatörmässigt ut at gå till stärkaren, dra ur sladden. I med stämmare, stämma, ur med sladd i stärken. Mycket snyggare att göra det "on the fly" och diskret så att ingen märker. Ett framförande på scenen är ju minst lika viktigt att det ser bra ut som att det låter bra, om inte viktigare. Ta KISS tillexempelfieldflower skrev:Som regel inte, men ibland känns det som att nån sträng surat ur sig och då är det skönt att kolla läget lite snabbt.BB3000S skrev:Helt klart är det bra att ha en noggrann stämpedal, men hur många håller egentligen på och stämmer mellan låtar? Jag har närapå aldrig behövt göra det. Gitarrer däremot, dom verkar ibland uppföra sig som dom vill när dom vill.
Plus om man klonkat bashuvudet i något/någon och behöver göra damage control.
Jag brukar utnyttja bas-lösa intron till att lite snabbt kolla stämning för att inte störa giget.
Är sugen på en att byta min pitchblack mot en Polytune, galet snygg design.Pumpa skrev:Highway to hell ÄR en bra låt.BB3000S skrev:Jag brukar utnyttja bas-lösa intron till att lite snabbt kolla stämning för att inte störa giget.
Förutom att man kan dricka öl under verserna,
så kan man stämma under introt.
Jag har den vanliga Polytunen, och är galet nöjd.
STOR, tydlig, flaxar inte och den är vacker!
Där har vi nog en skillnad som kan ha betydelse, fjösar man som jag med fingrarna händer nog inte lika mkt som om man vevar plektrum med hårt anslag.blackparkas skrev:Beror ju på hur man lirar också och vad det är för miljöer etc.
Oftast så står ju basarna antingen på en scen och kanske inte blir kalla, men inte varma heller, alt. ospelade i en loge etc.
Sedan drar du på dig den och blir svettig och varm. Rumstempererat och någorlunda torrt till varmt och fuktigt. Go figure!
Inte är det mycket jag faktiskt behöver stämma, men de E och A-strängarna som jag spelar hårt och mycket på brukar röra sig.