Krånglande T-Rex Bass Juice

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Dusty_Hill
Medlem

Krånglande T-Rex Bass Juice

Inlägg av Dusty_Hill »

Tjena alla! Ska börja med å säga att jag inte är riktigt säker på att jag har lagt denna tråd i rätt kategori men kör ändå.

Har som sagt en T-Rex pedal som har börjat kärva. Jag tror det är ganska enkelt, så fort ja slår på den så brummar det och så fort jag håller handen på själva pedalen eller på pedalbordet självt så slutar det, så antar att det är något slags jordfel? Någon som vet?

Tack på förhand för hjälpen!
Mvh
Dusty
Senast redigerad av Dusty_Hill den tor 19 jan 2012, 11:47, redigerad totalt 1 gånger.
Fender P-bas Mexico -05
Duesenberg Starplayer -09
Gibson The Ripper -76
Ibanez Silver Cadet
EBS classic line 810
Trace Elliot V-type
Korg PitchBlack T-Rex Bass Juice, Boss Hi-Band Flanger
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Kanske en jord-kabel som lossnat i pedalen, har du öppnat och kikat i den?
Användarvisningsbild
Dusty_Hill
Medlem

Inlägg av Dusty_Hill »

cub skrev:Kanske en jord-kabel som lossnat i pedalen, har du öppnat och kikat i den?
Nej det var inte så enkelt tyvärr :( Öppnade pedalen igår innan jag gjorde inlägget å kollade igenom den.. Jag felsökte även alla kablar, det är en utav dem som skulle må bätre av att lödas om kanske. Men ja tycker det är konstigt att inte det problemet märks även om T-Rex:en inte är påslagen.. kan det vara så att det "förstärks" av effekten???
Fender P-bas Mexico -05
Gibson The Ripper -76
Ibanez Silver Cadet
EBS classic line 810
Trace Elliot V-type
Användarvisningsbild
Dusty_Hill
Medlem

Inlägg av Dusty_Hill »

Bild

Inte en jättebra bild kanske men... jaja. jag öppnade den nu igen. kom ju på att ja ser ju fan ingen jordlabel nånstans! vart sitter den? Jag har även lossat på hela kortet och kollat på undersidan, nada jordkabel där heller![/img]
Fender P-bas Mexico -05
Gibson The Ripper -76
Ibanez Silver Cadet
EBS classic line 810
Trace Elliot V-type
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem

Re: Krånglande T-Rex Bass Juice

Inlägg av Riboe »

Dusty_Hill skrev:... så fort ja slår på den så brummar det och så fort jag håller handen på själva pedalen eller på pedalbordet självt så slutar det ...
Men bara om du håller andra handen på strängarna samtidigt, eller hur?

Jag tror att kortets "komponentjord" inte är ansluten till pedalens hölje. Bilden är väldigt otydlig, men är det inte en skruv som fattas uppe till höger?
Användarvisningsbild
Dusty_Hill
Medlem

Re: Krånglande T-Rex Bass Juice

Inlägg av Dusty_Hill »

Riboe skrev:
Dusty_Hill skrev:... så fort ja slår på den så brummar det och så fort jag håller handen på själva pedalen eller på pedalbordet självt så slutar det ...
Men bara om du håller andra handen på strängarna samtidigt, eller hur?

Jag tror att kortets "komponentjord" inte är ansluten till pedalens hölje. Bilden är väldigt otydlig, men är det inte en skruv som fattas uppe till höger?
hmm nej bara om ja håller i själva pedalen eller någon annan stans i kedjan, på en sladd eller på en annan pedal.

hehe ah den är ju det,, man ligger ju inte inne med den senaste androiden direkt :P
Jag har tänkt på det du sa också, det du ser uppe i högra hörnet är en lödning, och det konstiga är att det finns inte ett spår av någon komponentjord som ska fästas i chassit heller :(
Fender P-bas Mexico -05
Gibson The Ripper -76
Ibanez Silver Cadet
EBS classic line 810
Trace Elliot V-type
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Dum fråga kanske, men har du kolalt att det inte är nån patchkabel eller någon av dom andra pedalerna som spökar?

Hur får Bassjuicen ström? Batteri eller adapter?

Om adapter, har du kollat att den har rätt polaritet och ger tillräckligt med ström?
Användarvisningsbild
Dusty_Hill
Medlem

Inlägg av Dusty_Hill »

Bassplaya skrev:Dum fråga kanske, men har du kolalt att det inte är nån patchkabel eller någon av dom andra pedalerna som spökar?

Hur får Bassjuicen ström? Batteri eller adapter?

Om adapter, har du kollat att den har rätt polaritet och ger tillräckligt med ström?
Finns inga dumma frågor ;) Yes jag har kollat alla patchkablar, och alla ser bra ut förutom den som kommer från basen och går in i stämmaren, den kanske skulle behöva en omlödning. Men det som fortfarande förvånar mig är att det inte brummar när ja testar alla kablarna i kedjan utan disten.

För mig står det klart att det är något fel på pedalen, men jag är ingen klippa på detta heller, ska testa att löda om kabeln senare idag och se ifall det hjälper,, men det känns konstigt att det bara spökar så fort Bass juicen är igång.

Den har strömförsörjning, en Double Jack:
http://www.deluxeguitars.com.au/images/ ... PSU_DJ.jpg
Fender P-bas Mexico -05
Gibson The Ripper -76
Ibanez Silver Cadet
EBS classic line 810
Trace Elliot V-type
Skriv svar