Jag är väl litet tråkig, men det känns onödigt att läsa litan i "Mesta effekten". Man behöver ju en mycket tjock översättningstabell till vad fabriksbeteckningen står för...
Mer intressant, då: en lista över olika typer av effekter! Med samma utgångspunkt.
Således: vilka typer av effekter använder du?
(Vi skippar "hur ofta" för jag vet inte hur man hanterar tabeller i detta systemet )
(Fast om du vet hur en sådan greja skulle funka, så kör in en!)
Favoritsetupen sen en tid tillbaka är basmartins gamla Xotic TriLogic tillsammans med en Xotic BB Bass och en Xotic X-blender. TriLogicen är nästan magisk på att snygga till grundsignalen, och BB'n kör jag så den distar ganska rejält och blendar in lagom mkt av det i den rena signalen. Supernöjd! Så, jag säger preamp + dist - men disten endast under förutsättning att den får jobba ihop med en blender.
Rena effekter blir det inte så ofta i de band jag spelar med för det mesta, men MXR's oktaver, envelope och delay är inte dumma alls.
Kan vi inte köra samma upplägg som den andra tråden och ha en lista som vi kopierar och så lägger man till man har om man är först om det och ändrar siffran inom parentes om man har nåt som redan finns på listan.
Jag skriver gärna en sån lista. Ge mig 5 minuter bara så fixar jag det.
Klappar på min Yamaha TBRX174 genom Zoom B2 till Yamaha HS5.
Gärna med en kopp kaffe i närheten.
Nästa person kopierar listan, lägger till sin effekt-typ eller ändrar siffran bredvid om ens effekt-typ redan finns på listan.
Dom som inte har ngn siffra har egentligen en etta bredvid sig.
Om nån ser att jag räknat fel så gör det mig inte nånting om man lägger upp listan med rätt siffror.
Klappar på min Yamaha TBRX174 genom Zoom B2 till Yamaha HS5.
Gärna med en kopp kaffe i närheten.
Nästa person kopierar listan, lägger till sin effekt-typ eller ändrar siffran bredvid om ens effekt-typ redan finns på listan.
Dom som inte har ngn siffra har egentligen en etta bredvid sig.
Om nån ser att jag räknat fel så gör det mig inte nånting om man lägger upp listan med rätt siffror.
Tack för hjälpen! Det var precis så jag menade..."max 20% av kommunikation kan ske med ord", stod det i en bok jag läste. Det är nog så...
Tack igen.