Sida 1 av 1

Hur lång kabel kan man ha mellan pedalbord och mixer

Postat: mån 14 jan 2008, 16:46
av busse
Så kort som möjligt är väl optimalt för signalen, men då vi håller på att med att göra våra grejer så snabb roddade som möjligt har vi skaffat oss två stageboxar som vi kopplar in så mycket som möjligt i, sång mickar, mickar till gitarrstärkare mm för att slippa en massa kablar kors och tvärs på scen. Kabeln mellan boxen och mixern är 15 m, är det möjligt att koppla ett pedalbord som skall direkt till mixern via en ca 18-20 m lång kabel vilket det blir med en kabel mellan bordet och boxen och kabeln mellan box och mixer? Hur funkar det om man sätter en, stämpedal Korg DT10, en SansAmp bassdriver och en EBS multicomp kompressorpedal (funderar på att köpa en sån) och tar ut signalen via teleutgången på kompressorpedalen? SansAmpen har ju XLR ut och då borde det ju funka bra med långa kablar men då man man ju inte ha kompressorn sist? Är dte möjligt att skicka signalen ca 20 meter utan allt för stora förluster i signalen?

Postat: tis 15 jan 2008, 01:02
av basmartin
Tror inte det blir så bra att skicka iväg en obalanserad signal i en sådan lång kabel. Om du absolut måste ha kompressorn efter sansampen, så blir väl det bästa alternativet att ha en annan linebox efter kompressorn.

Postat: tis 15 jan 2008, 06:43
av busse
Tror inte det blir så bra att skicka iväg en obalanserad signal i en sådan lång kabel. Om du absolut måste ha kompressorn efter sansampen, så blir väl det bästa alternativet att ha en annan linebox efter kompressorn.
Alternativt att sätta kompressorn i insertjacket på mixern, men det vete ju sjutton hur det funkar med en vanlig pedal. Känns ju lite onödigt att ha en linbox till då man redan har en i SansAmpen.

Postat: tis 15 jan 2008, 12:18
av Jan Hellman
Vet inte om jag fattar riktigt hur du tänkt dig egentligen.... Lite kryptiskt. Tänker du skicka en obalanserad signal från ditt pedalbord som du har på scen till mix-plats ca 20 meter bort via en multikabel och sen koppla en line-box innan mixern samt en kompressor i insert-jacket?

Om det är vad du funderar över skulle jag nog hellre rekommendera att koppla en line-box efter pedalbordet så att du får en balanserad signal igenom multi´n. Du får mycket större signalförluster på en obalanserad signal igenom en så pass lång kabel och kopplar du en kompressor i insert-jacket så kommer kompressorn förstärka den sämre, och med all säkerhet betydligt brusigare, signalen. Kör balanserat.

Men det kan vara så att jag inte fattar rätt.....

Men grundregeln är att köra så mycket balanserat som möjligt.

//Jan

Postat: tis 15 jan 2008, 14:00
av busse
Vet inte om jag fattar riktigt hur du tänkt dig egentligen.... Lite kryptiskt. Tänker du skicka en obalanserad signal från ditt pedalbord som du har på scen till mix-plats ca 20 meter bort via en multikabel och sen koppla en line-box innan mixern samt en kompressor i insert-jacket?
Altrenativ 1: Koppla SansAmp-pedalen till EBS mulitcomp-pedal via teleutgången på SansAmpen, sen skicka siganlen obalanserad ut från kompressorpedalen via mulitkabeln som har ett par telekontakter till mixern. Där av frågan om hur långt man kan skicka obalanserad linesignal

Alternativ 2: Skicka siganlen via balanserad XLR utgång som finns på SansAmp-pedalen via mulitkabel ca 20 m till mixern och i mixerns insert jack på ingångskanalen koppla in en kompressorpedal EBS mulitcomp. Där av frånan om det går att koppla in en vanlig "effektpedal" i insertjacket in ingångskanalen på mixern, mixern är en Yamaha 01V96?

Hoppas det klarnar lite.

Postat: tis 15 jan 2008, 15:01
av Jan Hellman
Jag skulle rekommendera alternativ 2,5.

Alternativ 1 är dumt. För långt för en obalanserad signal.

Alternativ 2 är mycket bättre men kanske inte helt optimalt då jag TROR att det är fel impedans på insert-jacket i förhållande till EBS trampan. Vet dock inte detta säkert.

Alternativ 2,5: Jag skulle ju koppla SansAmp:en in i EBS kompressorn och därefter till en linebox vidare till stage boxen. Det skulle jag göra i det här fallet. Då får du samma komprimerade signal till din förstärkare (om du nu använder nå´n förstärkare) som till mixern. Detta kan vara en fördel ibland. Men inte alltid. Om ni har en ljudtekniker kan det finnas fördelar att koppla en kompressor på insert-jacket på bordet men då bör det nog vara en lite bättre rack kompressor. En DBX 163:a t.ex.

http://www.yamahaproaudio.com/products/ ... tions.html
http://www.ebs.bass.se/2007/multicomp.htm

Hittade precis specarna på både bordet och trampan. Inget bra att koppla den på ett insert-jack så gör inte det...

//Jan

Postat: tis 15 jan 2008, 16:58
av busse
Alternativ 2,5: Jag skulle ju koppla SansAmp:en in i EBS kompressorn och därefter till en linebox vidare till stage boxen. Det skulle jag göra i det här fallet. Då får du samma komprimerade signal till din förstärkare (om du nu använder nå´n förstärkare) som till mixern. Detta kan vara en fördel ibland. Men inte alltid. Om ni har en ljudtekniker kan det finnas fördelar att koppla en kompressor på insert-jacket på bordet men då bör det nog vara en lite bättre rack kompressor. En DBX 163:a t.ex.
Detta alternativ låter ju ut som det bästa och billigaste. En Dbx 163 i inserten, då gäller det ju bara att hitta en sån beggad nånstans.

Postat: tis 15 jan 2008, 17:02
av basmartin
busse skrev:
Alternativ 2,5: Jag skulle ju koppla SansAmp:en in i EBS kompressorn och därefter till en linebox vidare till stage boxen. Det skulle jag göra i det här fallet. Då får du samma komprimerade signal till din förstärkare (om du nu använder nå´n förstärkare) som till mixern. Detta kan vara en fördel ibland. Men inte alltid. Om ni har en ljudtekniker kan det finnas fördelar att koppla en kompressor på insert-jacket på bordet men då bör det nog vara en lite bättre rack kompressor. En DBX 163:a t.ex.
Detta alternativ låter ju ut som det bästa och billigaste. En Dbx 163 i inserten, då gäller det ju bara att hitta en sån beggad nånstans.
Kör på! De dyker upp titt som tätt.

Postat: tis 15 jan 2008, 19:30
av Basstore
Hur långa MULTIKABLAR finns de?

Postat: tis 15 jan 2008, 19:52
av Jan Hellman
marcbass skrev:Hur långa MULTIKABLAR finns de?
Hur snygg är jag? :shock: En annan fråga som det är rejält svårt att svara på.

Det finns LÅÅÅÅNNNGGGAAA multikablar. Arena gig. Wembley och sådana ställen... Kan vara 100 meter till mixplats om man räknar med lite omvägar för att dra kabeln en vettig väg. Den längsta som jag själv har varit med och dragit var 75 meter lång och det var här i Sverige. Finns definitivt större ställen...... Nu vill man ju inte ha mixplats på tok för långt bort på någon konsert/festival men det kan bli långt.....

//Jan

Postat: tis 15 jan 2008, 20:00
av Gäst
Undrar hur lång multi de hade på Novalucols konsert i Liftarens guide till galaxen.

Postat: tis 15 jan 2008, 20:12
av busse
Hur snygg är jag? En annan fråga som det är rejält svårt att svara på.

Det finns LÅÅÅÅNNNGGGAAA multikablar. Arena gig. Wembley och sådana ställen... Kan vara 100 meter till mixplats om man räknar med lite omvägar för att dra kabeln en vettig väg. Den längsta som jag själv har varit med och dragit var 75 meter lång och det var här i Sverige. Finns definitivt större ställen...... Nu vill man ju inte ha mixplats på tok för långt bort på någon konsert/festival men det kan bli långt.....
Funkar det att bara "koppla in" en mick i ena änden och mixern i andra änden på en 75 meter lång kabel då man kör balanserat, eller måste man ha nåt som förstärker signalen eller nåt annat?

Postat: tis 15 jan 2008, 20:26
av Klopper
GrafZeppelin skrev:Undrar hur lång multi de hade på Novalucols konsert i Liftarens guide till galaxen.
Var det genom den som basdetonatorn kopplades? :wink:

Postat: tis 15 jan 2008, 20:33
av Jan Hellman
busse skrev: Funkar det att bara "koppla in" en mick i ena änden och mixern i andra änden på en 75 meter lång kabel då man kör balanserat, eller måste man ha nåt som förstärker signalen eller nåt annat?
Det finns ju multikablar med inbyggd signalförstärkare men jag vet inte hur vanliga dom är eller hur/om dom används på större gig. Det troliga är väl att det kanske är så. Jag har ju gjort några lite större spelningar men det är ju inte direkt det första man frågar teknikern: "Ursäkta, använder ni signalförstärkare....". Jag har även jobbat som tekniker och framförallt monitor tekniker på några lite större festivaler också men då har det INTE använts signalförstärkare mig veterligen. Och definitivt inte till monitorbordet. Det var ganska länge sedan jag lämnade live/PA ljudteknikervärlden nu också så jag har inte 100% på hur det funkar. Finns säkert fler här som är mer uppdaterade än vad jag är.

//Jan

Postat: ons 16 jan 2008, 16:51
av busse
Alternativ 2,5: Jag skulle ju koppla SansAmp:en in i EBS kompressorn och därefter till en linebox vidare till stage boxen. Det skulle jag göra i det här fallet. Då får du samma komprimerade signal till din förstärkare (om du nu använder nå´n förstärkare) som till mixern. Detta kan vara en fördel ibland. Men inte alltid. Om ni har en ljudtekniker kan det finnas fördelar att koppla en kompressor på insert-jacket på bordet men då bör det nog vara en lite bättre rack kompressor. En DBX 163:a t.ex.
Nu tror jag att detta alternativ är på gång att bli verklighet, tror jag har hittat en Dbx 163 xt.

Postat: ons 16 jan 2008, 17:57
av bootsy
Hellboy skrev:
Hur snygg är jag? :shock:
//Jan
Oemotståndlig.

Postat: ons 16 jan 2008, 18:13
av Jan Hellman
bootsy skrev:
Hellboy skrev:
Hur snygg är jag? :shock:
//Jan
Oemotståndlig.
Oj. Jag som trodde att det där var en av dom frågorna som var helt omöjliga att svara på.... Tänk så fel man kan ha ibland- :? :roll: :shock:

//Jan

Postat: ons 16 jan 2008, 18:39
av bootsy
Hellboy skrev:
bootsy skrev:
Hellboy skrev:
Hur snygg är jag? :shock:
//Jan
Oemotståndlig.
Oj. Jag som trodde att det där var en av dom frågorna som var helt omöjliga att svara på.... Tänk så fel man kan ha ibland- :? :roll: :shock:

//Jan
Där hade du fel!

Postat: ons 16 jan 2008, 18:56
av Jan Hellman
bootsy skrev:
Hellboy skrev:
bootsy skrev:
Hellboy skrev:
Hur snygg är jag? :shock:
//Jan
Oemotståndlig.
Oj. Jag som trodde att det där var en av dom frågorna som var helt omöjliga att svara på.... Tänk så fel man kan ha ibland- :? :roll: :shock:

//Jan
Där hade du fel!
Ja, oj i min lilla låda vad jag hade fel!! :roll:

//bin Hellboy

Postat: lör 26 jan 2008, 01:25
av GNUlars
Det måste väl vara enklast att koppla som du tänkt från början (kompressorn sist) om du nu vill ha det så. Lineboxar är ju billiga så sätt bara en sådan sist så är du ju hemma.....
Lars

Postat: lör 26 jan 2008, 07:54
av busse
Det måste väl vara enklast att koppla som du tänkt från början (kompressorn sist) om du nu vill ha det så. Lineboxar är ju billiga så sätt bara en sådan sist så är du ju hemma.....
Lars
Jag har löst problemet genom att sätta en Dbx 163X kompressor i insertjacket på mixern och då kan jag koppla SansAmpen direkt i multikabeln då vi spelar live. Lite mer kopplande då man tar med sig grejerna mellan mixern jag har hemma och då man skall på spelningar, fast jag överlever ju att koppla in en strömkabel och två telesladdar till som det blir då jag har kompressorn vid mixern live. Tycker att Dbx 163X verkar vara en hyfsad kopressor den är ju på min "nivå", en regel och en ratt, det är nog för mig att skruva på.