Tremolo
- BBQV
- Forumvärd
Re: Tremolo
Man kan få till en ganska bra imitation av John Paul Jones basljud i Heartbreaker med ett tremolo. Han använde ett leslie, men en pedal är lite lättare att få ner i gigbagen...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=npoYQMPCOvU[/youtube]
- fieldflower
- Hedersmedlem
Fast då kan man ju skaffa en leslie-pedal istället..BBQV skrev:Man kan få till en ganska bra imitation av John Paul Jones basljud i Heartbreaker med ett tremolo. Han använde ett leslie, men en pedal är lite lättare att få ner i gigbagen...
Boss RT-20:

Medlem i PB50+
- ennam
- Medlem
Att använda tremolo på bas är ju olika beroende på vad du spelar och tycker, tex. så tycker jag det låter bäst när an spelar melodier eller solon.
https://eartheaters.bandcamp.com/
Daion Savage 1982, Aria pro II Magna (Alembic Mickar) -> Pedaler -> Marshall MB450 + Hembyggd Eminence 410
Daion Savage 1982, Aria pro II Magna (Alembic Mickar) -> Pedaler -> Marshall MB450 + Hembyggd Eminence 410
- mikkejohansson
- Medlem++
Jag använder tremolo rätt mycket! Oftast mer som ett chorus än "chopchop", dvs för lite mer "liv och rörelse" på långa toner. T ex i ballader.
Fender - Pedaler - GK - TKS
- Johanivansson
- Medlem+
mikkejohansson skrev:Jag använder tremolo rätt mycket! Oftast mer som ett chorus än "chopchop", dvs för lite mer "liv och rörelse" på långa toner. T ex i ballader.
Det där inlägget känns bekant...

- TDHP
- Forumvärd
Skitcoolt på gitarr, men jag fattar inte riktigt grejen på bas.
Ska vara som Mikke skriver då.
Ska vara som Mikke skriver då.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- mikkejohansson
- Medlem++
Johanivansson skrev:mikkejohansson skrev:Jag använder tremolo rätt mycket! Oftast mer som ett chorus än "chopchop", dvs för lite mer "liv och rörelse" på långa toner. T ex i ballader.
Hahaha! Det är mitt mantra. Jag ska frälsa världen med bastremolo.
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
Ändå säljer du ett? Men du kanske har fler?mikkejohansson skrev:Johanivansson skrev:mikkejohansson skrev:Jag använder tremolo rätt mycket! Oftast mer som ett chorus än "chopchop", dvs för lite mer "liv och rörelse" på långa toner. T ex i ballader.
He gå int föklaar fö en som int begrip.
Tremolo är koolast. På allt. Gitarrer o wurlitzerpianon - naturligtvis! men även på bas, och oo-körer och ...
Det allra viktigaste är att det INTE går i tempo. Då blir det superlökigt.
Tycker jag alltså.
Tremolo är koolast. På allt. Gitarrer o wurlitzerpianon - naturligtvis! men även på bas, och oo-körer och ...
Tycker jag alltså.
- mikkejohansson
- Medlem++
Säljer ett för att köpa det ultimata...har två till hemma medNick skrev:Ändå säljer du ett? Men du kanske har fler?mikkejohansson skrev:Johanivansson skrev:mikkejohansson skrev:Jag använder tremolo rätt mycket! Oftast mer som ett chorus än "chopchop", dvs för lite mer "liv och rörelse" på långa toner. T ex i ballader.

-
- Medlem+
Stenmarks klassiska citat. Odödligt.dereborn skrev:He gå int föklaar fö en som int begrip.
Tycker jag alltså.

Gitarr och wurlitzer förstår jag. Inte i tempo är ett bra tips som jag också köper. Men fortfarande, ingen som har något klingande exempel?
- peter_s
- Medlem++
Kings of Leons "Black Thumbnail" är ett bra exempel:jannej skrev:Men fortfarande, ingen som har något klingande exempel?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dz0_YViIEV8[/youtube]
Även jag hör för övrigt till skaran som gillar tremolo på bas, även om jag sällan använder det.