Tjo!
Jag har en EBS-pedal hemma som jag kör på batteri för jämnan, men nu med flera pedaler har det blivit intressant att köra den med strömsladd.
Men den vill inte funka som den skall...
Med batteri funkar det fint, men så snart jag stoppar i strömsladden lyser dioden med starkt fast sken och pedalen ger inget chorus...
Det är (såklart) inte en EBS-omvandlare, men det är rätt spänning, tillräcklig ström, och polaritet enligt vad som står på pedalen.
Nån annan som haft liknande problem med EBS-pedaler?
(Eller tror ni bara tidigare ägare har skiftat + och - ?)
EBS-pedaler kinkiga med strömförsörjning?
- fieldflower
- Hedersmedlem
EBS-pedaler kinkiga med strömförsörjning?
Medlem i PB50+
- PoorCadaver
- Medlem+
Re: EBS-pedaler kinkiga med strömförsörjning?
Tror inte att det är som du gissar, att någon har kastat om + och -. Det skulle nämligen kräva att man anpassar alla IC-kretsar, vänder på kondensatorer, osv. Har dessutom plockat isär en (gammal) UniChorus idag och om de nya är gjorda på samma sätt så är batteri-jacket fastlött på samma lödöar som DC-jacket och då borde det ju fungera.
Det man ska kolla är det du redan har gjort, alltså spänning, ström och polaritet. Fungerar adaptern till andra pedaler än EBS? Är det en sådan man kan ta loss tippen och vända på så att polariteten ändras? Isf bör man trippelkolla så att den sitter rätt.
Annars vet jag inte på rak arm vad som kan vara fel. Ska bli intressant att se hur detta löses!
Det man ska kolla är det du redan har gjort, alltså spänning, ström och polaritet. Fungerar adaptern till andra pedaler än EBS? Är det en sådan man kan ta loss tippen och vända på så att polariteten ändras? Isf bör man trippelkolla så att den sitter rätt.
Annars vet jag inte på rak arm vad som kan vara fel. Ska bli intressant att se hur detta löses!
- hitman
- Medlem++
Ja, enligt min erfarenhet så är EBS-pedaler lite kinkigare än genomsnittspedalen. Men så låter de bättre också!
Men jag har inte stött på ditt problem. I mitt fall pajade min EBS-batterieliminator och jag tog en ClasOhlsson-inköpt som funkat till andra pedaler. Men i EBS-kompressorn blev det ett rejält brusande, som försvann när jag kopplade in en eliminator av bättre kvalitet.
Men jag har inte stött på ditt problem. I mitt fall pajade min EBS-batterieliminator och jag tog en ClasOhlsson-inköpt som funkat till andra pedaler. Men i EBS-kompressorn blev det ett rejält brusande, som försvann när jag kopplade in en eliminator av bättre kvalitet.
- joachime
- Medlem++
Jag kör min (hitmans gamla) EBS-kompressor på en Visual Spot 1 Spot tillsammans med andra pedaler. Det funkar och brusar inte.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Spelar musik och omusik på fritiden
- fieldflower
- Hedersmedlem
Jag tänkte snarare att någon kunde gjort det för att denne bara hade en dosa med fel polaritet.PoorCadaver skrev:Tror inte att det är som du gissar, att någon har kastat om + och -. Det skulle nämligen kräva att man anpassar alla IC-kretsar, vänder på kondensatorer, osv. Har dessutom plockat isär en (gammal) UniChorus idag och om de nya är gjorda på samma sätt så är batteri-jacket fastlött på samma lödöar som DC-jacket och då borde det ju fungera.
Men visst är det som du säger att uttaget ju är lött på kortet, så den frågan kan jag nog glömma.
Jodå, adaptrarna jag har funkar på andra pedaler så jag fattar inte vad som är knas...
Iom att batterierna håller väldigt länge är detta inte ett enormt problem, men jag börjar närma mig kritisk massa för att behöva pedalbord och då är det ju inte skitkul att behöva dra ut sladdar... (Om man inte löser problemet genom att sätta just denna först i kedjan, så man ändå drar ur sladden...)
Medlem i PB50+