MXR M87 Bass compressor.

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
J-man
Medlem

MXR M87 Bass compressor.

Inlägg av J-man »

Var inne och testade en sån igår.
Lånade med den hem för att testa. Tycker att den var väldigt transparent och gjorde ett bra jobb.
Men jag har inte så stor erfarenhet av kompressorer.
Testa också en MXR vintage comp eller något sånt och upplevde den lite varmare och mer färgande.

Till saken då. Jag spelar utan stärk och med inear. Vill ge basen ett varmare ljud och komprimera såklart.
Tänkte att den ska ligga i ordning TU-3> Comp> octabass> mxr el grande bassfuzz> vt-bass.

Vad tror ni?
Fender P CSL -58', Fender Jazz RI -62'
Användarvisningsbild
Johanivansson
Medlem+

Re: MXR M87 Bass compressor.

Inlägg av Johanivansson »

Låter bra. Personligen tycker jag att man får högre verkningsgrad av att ha kompressor efteråt.
Användarvisningsbild
Zoufbass
Medlem

Inlägg av Zoufbass »

Jag line:ar också nästan alltid, brukade köra FEA dual band kompressorn tillsammans med en vt bass ganska länge, lät asbra å aldrig några problem. Inte haft MXR:en själv men har kört den och hade jag inte köpt FEA:n så hade jag nog plockat den istället!

Mvh
Soffe
Användarvisningsbild
J-man
Medlem

Inlägg av J-man »

Johanivansson skrev:Låter bra. Personligen tycker jag att man får högre verkningsgrad av att ha kompressor efteråt.
Vad menar du?
Jag tänkte att eftersom vt-bassen komprimerar också så ville jag ge den rena en jämnare och komprimerad signal.

Kanske tänker bakvänt?
Zoufbass skrev:Jag line:ar också nästan alltid, brukade köra FEA dual band kompressorn tillsammans med en vt bass ganska länge, lät asbra å aldrig några problem. Inte haft MXR:en själv men har kört den och hade jag inte köpt FEA:n så hade jag nog plockat den istället!

Najs, då ska jag testa den också. Vad kör du på idag? Noterade att du skrev "brukade".

MXR:en för övrigt imponerade. Den märktes knappt tills man ville att den skulle märkas.
Det värsta är att jag inte kan bestämma mig för om jag tyckte att det var bra eller dåligt.
Användarvisningsbild
Zoufbass
Medlem

Inlägg av Zoufbass »

J-man skrev:
Johanivansson skrev:Låter bra. Personligen tycker jag att man får högre verkningsgrad av att ha kompressor efteråt.
Vad menar du?
Jag tänkte att eftersom vt-bassen komprimerar också så ville jag ge den rena en jämnare och komprimerad signal.

Kanske tänker bakvänt?
Zoufbass skrev:Jag line:ar också nästan alltid, brukade köra FEA dual band kompressorn tillsammans med en vt bass ganska länge, lät asbra å aldrig några problem. Inte haft MXR:en själv men har kört den och hade jag inte köpt FEA:n så hade jag nog plockat den istället!

Najs, då ska jag testa den också. Vad kör du på idag? Noterade att du skrev "brukade".

MXR:en för övrigt imponerade. Den märktes knappt tills man ville att den skulle märkas.
Det värsta är att jag inte kan bestämma mig för om jag tyckte att det var bra eller dåligt.
På mitt pedalbord idag sitter FEA dual-band compen och direkt efter den kommer FEA dual-band disten, den är inte alls lika enkel att ha och göra med som VT:n men får till en del balla ljud.
Kommer dock aldrig sälja VT:n och har haft med den på alla inspelningar jag har gjort sen jag först köpte den. Så du kan inte gå fel med en sån :)

Mvh
Soffe
Användarvisningsbild
Johanivansson
Medlem+

Inlägg av Johanivansson »

J-man skrev:
Vad menar du?

Kanske tänker bakvänt?

Eftersom OD:ar mosar ihop ljudet och gör så att man tappar attack brukar jag tycka att det är nice att liksom "masterkomprimera" och addera lite attack med kompressorn. Kanske lite hemsnickrat, men det funkar för mig. Får liksom mycket mer ut av kompressorn.
Användarvisningsbild
J-man
Medlem

Inlägg av J-man »

Johanivansson skrev:

Eftersom OD:ar mosar ihop ljudet och gör så att man tappar attack brukar jag tycka att det är nice att liksom "masterkomprimera" och addera lite attack med kompressorn. Kanske lite hemsnickrat, men det funkar för mig. Får liksom mycket mer ut av kompressorn.
I see. Hmm, det måste testas. Tack för tipset. :tummenupp:
Skriv svar