PoorCadaver skrev:Borde väl vara tip-ring-sleeve (trs eller stereo)?
Aha. Aldrig hört talas om. Teleplugg har jag sagt de sista 35 åren och det säger alla jag känner...
Fast i så fall kan svaret på frågan vara ganska enkelt:
Om en pedal ska kunna styra två utgångar så behöver trådskaparen (antagligen) byta ut potentiometern som sitter i mot en stereopotentiometer och koppla till varsitt telejack. Den ena potentiometern styr volymen och den andra styr hans expressionpedal.
Knepigt blir det i följande fall:
1. Det sitter redan en stereopot i volympedalen eller i expressionpedalen (av dunkla skäl). Det är inte så lätt att hitta tre- och fyrgangade potentiometrar.
2. Det finns ingen potentiometer alls i pedalen/pedalerna utan det är istället en konstruktion med en ljuskänslig komponent, typ optokopplare (för att undvika skrap från potentiometrar med tiden).
3. Expressionpedalen och volympedalen har olika resistans på sina potentiometrar.
Det här är antagligen ganska enkelt (om inte 1, 2 eller 3 ovan gäller). Det är inte ens speciellt svårt, men det tar en massa tid. Det är ju din tid, och inte min, men själv skulle jag aldrig lägga ner allt jobbet, typ 1-2 dagar. Det svåra är inte det elektriska, utan att göra en bra mekanisk konstruktion som funkar. Borra hål. Montera stadigt. Tänka logiskt. Tänka ut hur allt ska få plats i lådan.
Folk har sån konstig respekt för elektronik, samtidigt som många gör så jävla konstiga saker som jag aldrig skulle klara av, typ bygga om gamla bilar eller reparera värmepannan själv.