Trs-kontrollerad volymkontroll :)

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+

Trs-kontrollerad volymkontroll :)

Inlägg av JohannesH »

Funderar på att strömlinjeforma pedalbordet, så att jag bara använder en gaspedal för volym och expression.

Så jag fick en idé i att det borde finnas (eller finnas någon som kan bygga en) "pedal" med in, ut, tuner ut och istället för gaspedal ett trs-jack så att man kan kontrollera både volym och expression med en typ Mission sp2 eller expressionator :)

Känner ni till någon som gör sådana eller som kan bygga en?

Min dunlop är för tung för att ha på bordet.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Re: Trs-kontrollerad volymkontroll :)

Inlägg av strummer »

Poor cadaver kanske?
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Medlem+

Inlägg av PoorCadaver »

Möjligtvis, men jag förstår tyvärr inte riktigt vad det är du vill ha :?
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Vad är ett trs-jack?
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Medlem+

Inlägg av PoorCadaver »

Borde väl vara tip-ring-sleeve (trs eller stereo)?
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

PoorCadaver skrev:Borde väl vara tip-ring-sleeve (trs eller stereo)?
Aha. Aldrig hört talas om. Teleplugg har jag sagt de sista 35 åren och det säger alla jag känner...

Fast i så fall kan svaret på frågan vara ganska enkelt:

Om en pedal ska kunna styra två utgångar så behöver trådskaparen (antagligen) byta ut potentiometern som sitter i mot en stereopotentiometer och koppla till varsitt telejack. Den ena potentiometern styr volymen och den andra styr hans expressionpedal.

Knepigt blir det i följande fall:

1. Det sitter redan en stereopot i volympedalen eller i expressionpedalen (av dunkla skäl). Det är inte så lätt att hitta tre- och fyrgangade potentiometrar.

2. Det finns ingen potentiometer alls i pedalen/pedalerna utan det är istället en konstruktion med en ljuskänslig komponent, typ optokopplare (för att undvika skrap från potentiometrar med tiden).

3. Expressionpedalen och volympedalen har olika resistans på sina potentiometrar.

Det här är antagligen ganska enkelt (om inte 1, 2 eller 3 ovan gäller). Det är inte ens speciellt svårt, men det tar en massa tid. Det är ju din tid, och inte min, men själv skulle jag aldrig lägga ner allt jobbet, typ 1-2 dagar. Det svåra är inte det elektriska, utan att göra en bra mekanisk konstruktion som funkar. Borra hål. Montera stadigt. Tänka logiskt. Tänka ut hur allt ska få plats i lådan.

Folk har sån konstig respekt för elektronik, samtidigt som många gör så jävla konstiga saker som jag aldrig skulle klara av, typ bygga om gamla bilar eller reparera värmepannan själv. :roll:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Medlem+

Inlägg av PoorCadaver »

Jag har heller aldrig hört det uttrycket. Googlade och då kom det upp. :)

Känner också att det här är ett ganska stort projekt att ta sig ann. Det är svårt att veta hur allt kommer få plats osv. Måste nog hoppa över denna pga tidsbrist. Men hör gärna av dig i framtiden om det fortfarande är aktuellt.
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+

Inlägg av JohannesH »

Trs=expressionpedal i min värld :)
Det är heller inte aktuellt för mig just nu i stunden då ekonomin int tillåter ytterligare jobb med riggen än på ett tag.

Det bästa vore ju om någon hade denna i sin reguljära arsenal..

Det var inte min åsikt att agera "respektlöst" mot elektroniken/elektrikern, eller hur du nu menar (för jag antar att du menade mig med "folk"?) jag har sett hur folk häver in expressionjack (trs) för att hantera diverse parametrar på olika pedaler, hur de gör på insidan har jag ingen aning om då jag bara sätter mig in i hur en pedal fungerar rent ljudmässigt :) jag ber hur som helst om ursäkt om jag trampade någon på tårna med min fråga..

Jag har också förstått att det finns något som heter CC som är en annan form av expressionkontroll.

Tack för svaren! :)
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

JohannesH skrev:Trs=expressionpedal i min värld :)
Det är heller inte aktuellt för mig just nu i stunden då ekonomin int tillåter ytterligare jobb med riggen än på ett tag.

Det bästa vore ju om någon hade denna i sin reguljära arsenal..

Det var inte min åsikt att agera "respektlöst" mot elektroniken/elektrikern, eller hur du nu menar (för jag antar att du menade mig med "folk"?) jag har sett hur folk häver in expressionjack (trs) för att hantera diverse parametrar på olika pedaler, hur de gör på insidan har jag ingen aning om då jag bara sätter mig in i hur en pedal fungerar rent ljudmässigt :) jag ber hur som helst om ursäkt om jag trampade någon på tårna med min fråga.
Jag har också förstått att det finns något som heter CC som är en annan form av expressionkontroll.

Tack för svaren! :)
Nej, du missförstår mig fullständigt. Det var inte riktat mot dig, eller ens illa menat. Jag tycker tvärtom det är synd att så många tror att elektronik är eländigt svårt och komplicerat, samtidigt som man ger sig på betydligt svårare saker på andra områden.

Att byta lite potentiometrar och sätta in ett extra telejack är i första hand ett mekaniskt och logiskt pyssel, inte ett ursvårt problem som kräver att man är civilingenjör och dessutom vuxit upp med en lödkolv i handen (vilket jag förvisso har). Förutsatt nu att den pedal som du vill "bygga" bara är en simpel potentiometer och inte i sig innehåller en massa kretsar, det får du kolla.

Jag googlade lite för att se vad en expressionpedal kan tänkas innehålla ("googla DIY expression pedal") och hittade bl a detta. Ursimpelt:

http://www.strymon.net/tag/expression-pedal/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Medlem+

Inlägg av PoorCadaver »

Jag tror att du blandar ihop några termer...

Trs-jack verkar vara ett helt vanligt stereo-telejack och det stämmer mycket riktigt att det är det som brukar krävas av expressionpedaler för att kunna styra det de ska styra, men det är felaktigt att kalla dem för expressionjack. Möjligtvis en småsak att påpeka, men i folkmun heter det stereojack.

Det som du kallar CC är control change och är ett MIDI-meddelande. Det är inget som bara är att häva in i en pedal, det är byggt från början och är såklart digitalt. Det finns såklart till effektpedaler, men jag tror att det är mest vanligt förekommande till keyboards, digitala multieffekter eller rackenheter som kan styra mha en MIDI-pedal.
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+

Inlägg av JohannesH »

Dåså :)

Stereojack får mig att tänka att jag ska skicka in ljud i hålet :) exp. Är vad det brukar stå på pedaler och i manualer, och i de jacken ska en trs-kabel (stereotele), jag vill på peka att jag inte har någon annan kompetens på området än att jag använder pedalerna/utrustningen för att skapa musik :)

Jag håller fullständigt med dig i vad CC är, jag skrev fel :) CV var det jag menade :)
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+

Inlägg av JohannesH »

Men för att inte fastna i termer osv. Har ni stött på en sådan här manick där man kan kontrollera volymen, ljudstyrkan ;),med en stereokabel?
Eller någon som bygger en?

Tack för era svar :)
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Jag läste nog slarvigt, jag fick intrycket att du ville bygga om din pedal. Sorry, my bad.

Det kanske finns något färdigt, vad vet jag. Men om du ska få någon annan att göra det, så kan ju en kalkyl vara användbar.

Så här kan man räkna: det tar 1-2 dagar att göra det där jobbet, om man inte gjort exakt samma sak tidigare. Om du lägger ut det på någon så får du betala, säg 10 tim x 400 spänn i timmen. Sen lite komponenter för en hundring eller två. Totalt 4 200 spänn. Rätt mycket pengar för att spara en dm på pedalbordet IMHO.

Allt detta förutsatt att det inte är Midi Control Change du vill skicka. Det är något helt annat, precis som PoorCadaver skriver.

Men om du följer länken jag skickade så får du ju en fullständig lösning på hur du gör en expression pedal av din volympedal. Idiotenkelt och till en kostnad av en hundring ungefär. Du kan ju börja där.
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Medlem+

Inlägg av PoorCadaver »

Det är möjligt att det finns färdiga lösningar redan. Jag har själv en Mister Crybaby Super som när den är på är en wah-wah och när den är av en volympedal.
Skriv svar