Oväsen

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Oväsen

Inlägg av xfredrikx »

Jag gillar att föra oväsen och detta är något jag delar med mina bandkompisar..

Vad finns det för pedaler som man kan göra lite "kontrollerat" oväsen med? Tänker statiska ljud, whitenoise etc etc..

Kollat på en del Moog-pedaler, Moogerfooger tex. Nu är det ju ingen som rattar dessa tills oigenkännlighet i demos så är ju svårt att säga..

Så, roliga pedaler som både går att göra oväsen med och ha till någon slags nytta i något slags sammanhang, vad har ni att komma med?
Användarvisningsbild
Zoufbass
Medlem

Re: Oväsen

Inlägg av Zoufbass »

Allt med Iron Ether? om det är den sortens oväsen du söker? mvh soffe
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Nåt slags bitcrusher? Typ WMD Geiger Counter kanske, kombinerat med nån elak fuzz...

ALLT Iron Ether är ju inte oväsen, Cygnet och Nimbus är snälla typer :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Ringmodulator i kombination med en fuzz kan låta jävligt nasty. Brus och dist likaså. Gärna i kombination med något filter. Sen beror det lite på vad man skickar in också. Under mitten av 90-talet mickade jag upp ett modem och spelade in hur det lät när man loggade in på internet. Sen körde jag den signalen genom en ringmodulator, en elak fuzz och sist en väldigt dålig kompressor. Resultatet blev ett av dom mest hemska ljud jag hört i hela mitt liv.
Användarvisningsbild
ennam
Medlem

Inlägg av ennam »

Bild
Borde funka om man kopplar kretsen till en omkopplare och volymratt. Annars brukar fuzzar som tex. big muff med sustain ratten på max och ingen in-signal funka.
https://eartheaters.bandcamp.com/
Daion Savage 1982, Aria pro II Magna (Alembic Mickar) -> Pedaler -> Marshall MB450 + Hembyggd Eminence 410
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Catalinbread Heliotrope är en juste, användbar oljudsgenerator. (om än inte så bra till statiska ljud o.s.v.) Jag har en som är till salu (annonslänk), och om du vill kan du få låna den till ett rep eller så, för att se om den passar dig.

Annars kan man föra mycket härligt oväsen med en feedbackloop-pedal. Och Moodys Baby Box Noise Generator verkar riktigt grym. Mushroom, från samma tillverkare, är också väldigt trevlig, om man gillar lite skruvade delay-effekter.
KNA
Medlem

Inlägg av KNA »

Dwarfcraft - Great Destroyer, Death by Audio - Harmonic Transformer, Mid-Fi electronics - Clari(not) eller Death by Audio - Soundwave Breakdown verkar vara roliga allihopa. Vet inte om det är precis vad du letar efter, men det kanske kan vara något.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

KNA skrev:Dwarfcraft - Great Destroyer
Ja, vad som helst från Dwarfcraft Devices borde passa. Devi Ever har också en del intressanta saker i sortimentet.

Ett hett tips är förresten att kolla in webbutiken Analogue Haven. Det brukade jag göra, då jag letade efter pedaler med en lite galen twist.
Användarvisningsbild
Urban Guerilla
Medlem

Inlägg av Urban Guerilla »

Kolla in Way Huge Ringworm! Den tillsammans med EHX Super Ego och ett analogt delay, så är man verkligen inne på skumma men spelbara ljud.
Rickenbacker 4003 - 84, Lakland Skyline 44-64 Custom - 14, Fender Pawn Shop Bass VI - 13,
Sunn 300T, Sunn 2x15 x2
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem

Inlägg av AlbinH »

Vet någon om man kan styra en Korg Monotron med något? En bas kanske?
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem

Inlägg av Riboe »

Så här lät min Electric Mistress med upptrimmad svepfrekvens när det spelades tvärflöjt genom den.
http://web.comhem.se/tr/media/sonant/e-h_mistress.mp3
(inspelning från replokal)
Användarvisningsbild
epa
Medlem+

Inlägg av epa »

Sherman filterbank är helt otrolig på att föra oväsen, aningens svår-tämjd men väldigt flexibel och välljudande.... iofs ingen pedal men hur bra som hellst.
Fuuzzzz.....
Användarvisningsbild
Tellus
Medlem+

Inlägg av Tellus »

EHX freeze?
Memory man with Hazaraiiiiiiiiiiiiiii! ?
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Inlägg av xfredrikx »

Tack för alla svar! Verkar finnas mycket att leka med.
Användarvisningsbild
ennam
Medlem

Inlägg av ennam »

Om du kör en oc-2:a med ingen dry signal in i en moog ringmod med svep hastighet på 0 och "depth" på max in i ett echo och kör det i parallel med basljudet så får du ett ganska spaceigt Hawkwind ljud.
Daion Savage 1982, Aria pro II Magna (Alembic Mickar) -> Pedaler -> Marshall MB450 + Hembyggd Eminence 410
hacken
Medlem

Inlägg av hacken »

Feedbackloop med fuzz och nån effekt i loopen borde väl göra susen, reverb eller delay efter det för atomsfär.
Jag gillade att köra DBA Fuzz War->phaser->delay ett tag när jag och några kompisar jammade knarkmusik.
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Inlägg av Surfin' »

ennam skrev:Om du kör en oc-2:a med ingen dry signal in i en moog ringmod med svep hastighet på 0 och "depth" på max in i ett echo och kör det i parallel med basljudet så får du ett ganska spaceigt Hawkwind ljud.
Vilket Hawkwind ljud snackar vi om? Ljudexempel? :D
Användarvisningsbild
ennam
Medlem

Inlägg av ennam »

Surfin' skrev:
ennam skrev:Om du kör en oc-2:a med ingen dry signal in i en moog ringmod med svep hastighet på 0 och "depth" på max in i ett echo och kör det i parallel med basljudet så får du ett ganska spaceigt Hawkwind ljud.
Vilket Hawkwind ljud snackar vi om? Ljudexempel? :D
Svepet i Silver mashine
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

http://pedalsandeffects.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Här borde du kunna hitta lite inspiration.
Skriv svar