Basistens hemliga vapen (buffer, hembygge)

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+

Basistens hemliga vapen (buffer, hembygge)

Inlägg av Fredde79 »

Hej,

Har ofta haft behov av en enkel buffer, och i går fick jag äntligen ändan ur vagnen och lödde ihop en. Detta är ett enkelt och användbart projekt, så jag tänkte lägga upp det här om någon skulle vilja bygga en liknande. Den är liten och behändig så man kan alltid ha den i gigbagen och ta fram vid behov.

Vad är en buffer? En förstärkare som inte förstärker signalen, men sänker utgångsimpedansen. Signalen orkar alltså driva en tyngre belastning.

Vad behöver man den till då? Till exempel:
- Använda långa kablar
- Plugga basen direkt i datorn, PA-slutsteget, hemmastereon eller annan förstärkare som inte är en instrumentförstärkare
- Få ut en oförvrängd signal för testning/bandning annat
- Eliminera brum och surr (lite beroende på vad orsaken är)
- Spela med hörlurar (funkar inte perfekt eftersom detta egentligen skulle kräva lite gain, men någorlunda bra lite beroende på basens output.)
- Få tillräckligt låg impedans för att kunna splitta signalen till olika mottagare

Bild

Boxen är en Hammond 1550P (18x55x21mm), en mycket genomtänkt design. Batteriet får precis plats, likaså två jack mittemot varandra. Kretskortet är inkapslat i den röda eltejpen.
Bild

Kretsen är en modifierad variant av AMZ Super Buffer. Poängen med de två utgångarna är att man får stereo ur minijacket och mono ur det vanliga.
Bild

Förslag till utveckling (som alla kräver en större box):
- En dual opamp till (eller en ensam quad) för en sjuhelvetes kapacitet
- Separat On/off-switch (nu går den på när man pluggar i)
- Input thru-jack så kan man använda den som obalanserad DI-Box (man kan visserligen ta signal från stereo-utgången på min version, men man kan eventuellt behöva obuffrad signal för vissa pedaler)
- Lägga till "lyxkomponenter", mera filter-kondingar, pop-skydd osv.
- Lägga till DC-jack

Jag svarar gärna på frågor om någon är intresserad av att eventuellt bygga en!

EDIT: En Varning:

Denna design är som sagt gjord med tanke på minimalt krav på utrymme. Det att strömmen OCH signalen slås på när man pluggar i gör att det kommer att smälla lite i högtalaren. Detta beror på att en opamp inte är stabil förrän någon millisekund efter att den slagits på. Man ska därför alltid plugga i input först och sedan output, och med förstärkarens volym nedvriden. Personligen kan jag leva med detta, men om man vill så kan man bygga in en standby-switch med vilken man kopplar på signalen efter att man pluggat i. Gör första testet i ett par gamla skräphörlurar (utan att ha dem på öronen när ni pluggar i!)

Ni har blivit varnade, så skyll inte på mig om ni smäller sönder förstärkaren eller ljudkortet eller något annat dyrt. ;)
Senast redigerad av Fredde79 den ons 23 jan 2013, 09:54, redigerad totalt 5 gång.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+

Re: Basistens hemliga vapen (buffer, hembygge)

Inlägg av Fredde79 »

Hmm, denna tråd skulle väl egentligen vara under Effekter. Kan någon vänlig mod flytta den?
/Fredde

- Fender Jazz 1973
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Flyttad!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Bra tips! Bra grej!
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Medlem+

Inlägg av PoorCadaver »

Intressant, men stereo blir det ju inte från 3,5 mm-jacket - det blir mono ur båda lurarna :) Antar att poängen med den är att ha buffern mellan basen och hörlurarna?
Senast redigerad av PoorCadaver den tis 22 jan 2013, 17:52, redigerad totalt 1 gånger.
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Men det blir iaf mono i båda, annars skulle det ha blitt mono ur ena örat bara, eller hur? :)
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Medlem+

Inlägg av PoorCadaver »

Precis, men det är nog inte helt korrekt att kalla det stereo... 8)
Hursomhelst, har varit lite skeptisk till dessa prylar, men det beror nog mer på att jag inte vet vad jag ska ha den till än själva funktionen! :) Någon annan som har bra erfarenheter av buffrar?
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Inlägg av xfredrikx »

Stereomono :lol: Eller Monostereo kanske? :)
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+

Inlägg av Fredde79 »

HirYoshima skrev:Men det blir iaf mono i båda, annars skulle det ha blitt mono ur ena örat bara, eller hur? :)
Exakt. Och skulle man i stället bara ha ett stereojack så skulle man jorda signalen om man pluggade i en monoplugg, därför har man båda.
/Fredde

- Fender Jazz 1973
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Jag är avundsjuk på folk som kan elektronik, det måste vara skoj att kunn alöda ihop sådana här nyttigheter :-D
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+

Inlägg av Fredde79 »

PoorCadaver skrev:Precis, men det är nog inte helt korrekt att kalla det stereo... 8)
Hursomhelst, har varit lite skeptisk till dessa prylar, men det beror nog mer på att jag inte vet vad jag ska ha den till än själva funktionen! :) Någon annan som har bra erfarenheter av buffrar?
Tja en buffer är väl ingenting att vara skeptisk till, den är vad den är och gör vad den ska göra - sänker utgångsimpedansem på signalen. Däremot är det inte sagt att man behöver en, och om man inte gör det så är det ju onödigt att skaffa en. ;)
/Fredde

- Fender Jazz 1973
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Kul bygge. Hela konstruktionen är så liten att den ryms i en bas, för den som vill ha aktiv elektronik i den. Och det där smäller man ju även som ovan elektronikbyggare ihop rätt fort, eftersom du varit vänlig nog att skicka med "kretskortslayouten".

Men jag fattar inte schemat riktigt. Är 100 nF och 2,2 Mohm hopkopplade, eller korsar de varandra? (Jag är schemataliban, och då ska hopkopplade ledningar ha en svart punkt, annars är de korsade).

Antar att de är hopkopplade, det verkar mest logiskt. I så fall är båda OP-amp-halvorna är kopplade så att man får förstärkningen=1 om jag förstår rätt. Men varför är det bättre med två stycken parallellkopplade och inte en enda?
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+

Inlägg av Fredde79 »

inber skrev:Kul bygge. Hela konstruktionen är så liten att den ryms i en bas, för den som vill ha aktiv elektronik i den. Och det där smäller man ju även som ovan elektronikbyggare ihop rätt fort, eftersom du varit vänlig nog att skicka med "kretskortslayouten".

Men jag fattar inte schemat riktigt. Är 100 nF och 2,2 Mohm hopkopplade, eller korsar de varandra? (Jag är schemataliban, och då ska hopkopplade ledningar ha en svart punkt, annars är de korsade).
Du har naturligtvis rätt, där borde vara en punkt. Samma vref ska gå till båda opamp-halvorna. Ska korrigera felet.
inber skrev:Antar att de är hopkopplade, det verkar mest logiskt. I så fall är båda OP-amp-halvorna är kopplade så att man får förstärkningen=1 om jag förstår rätt. Men varför är det bättre med två stycken parallellkopplade och inte en enda?
Jo, det här är det fina med just AMZ-designen (originalet har fyra parallellt). Parallellkopplade opampar fördubblar mängden ström man kan få ut. Själva förstärkningen mätt i volt är 1 till 1, men om en enskild opamp-halva kan ge ut t.ex. 30mA så klarar denna 60mA och kan således köra en tyngre belastning. Dessutom menar Jack Orman att "Using a pair of opamps in parallel will actually decrease the noise by about 3db due to random cancellations" (detta kan jag dock inte själv kommentera vidare). Och så är det ju såklart onödigt att lämna den ena halvan oanvänd. ;)

Nackdelen med parallellkopplingen är att den drar mera ström, men jag misstänker nog att batteriet räcker ganska länge i normal användning. Om man vill spara ström kan man pröva en annan opamp (TL072 t.ex.), skippa ledden eller byta dess motstånd till ett större.
/Fredde

- Fender Jazz 1973
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Hm, skulle en sån där vara bra till hemstudion?
Om man vill splitta signalen från tex basen och spela in en ren signal direkt till ljudkortet och en mickad från stärkaren?
TDHP
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+

Inlägg av Fredde79 »

TDHP skrev:Hm, skulle en sån där vara bra till hemstudion?
Om man vill splitta signalen från tex basen och spela in en ren signal direkt till ljudkortet och en mickad från stärkaren?
Det skulle säkert funka. Men om man har ett ljudkort med XLR-ingång (vilket man kanske har i en hemmastudio) och en DI-Box så funkar det nog lika bra.
/Fredde

- Fender Jazz 1973
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+

Inlägg av Fredde79 »

Lade till en varning i slutet av ursprungsinlägget.
/Fredde

- Fender Jazz 1973
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Fredde79 skrev:
TDHP skrev:Hm, skulle en sån där vara bra till hemstudion?
Det skulle säkert funka. Men om man har ett ljudkort med XLR-ingång (vilket man kanske har i en hemmastudio) och en DI-Box så funkar det nog lika bra.
Jo, fast jag tänkte att den där kanske eliminerar ev brum o dyl.
TDHP
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Fredde79 skrev:
Denna design är som sagt gjord med tanke på minimalt krav på utrymme. Det att strömmen OCH signalen slås på när man pluggar i gör att det kommer att smälla lite i högtalaren.

.
.
.
Gör första testet i ett par gamla skräphörlurar (utan att ha dem på öronen när ni pluggar i!)

Ni har blivit varnade, så skyll inte på mig om ni smäller sönder förstärkaren eller ljudkortet eller något annat dyrt. ;)
Juryn till Darwin awards letar överallt efter lämpliga pristagare. Om man är så inihelvitte dum att man pluggar i grejor med hörlurarna på huvudet eller volymen [högt] uppvriden på förstärkaren, så har man kanske förverkat sin rätt till fullgod hörsel... :roll:

P.S. Tack för den tekniska beskrivningen. Jag trodde OP-amparna var parallellkopplade för att få ner bruset, men självklart kan den också lämna mer ström ut med denna koppling. D.S.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
epa
Medlem+

Inlägg av epa »

Är det nån skillnad på en IC-buffer och en transistor-buffer?

Jag har byggt en blend-loop med en buffer i från moodys schema, den buffrar med BF245B, har presic lött ihop en låda med en blend.loop och en vanlig loop efter, och jag funderar på om man ska bygga in switchbara buffrar på både in och utgången, ifall man skulle behöva det nån gång.
Fuuzzzz.....
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

epa skrev:Är det nån skillnad på en IC-buffer och en transistor-buffer?
Kan tänka mig att IC-kretsen kan leverera betydligt mer ström än en ensam FET-transistor, så att det går att driva även ett par hörlurar. Annars är det väl ingen skillnad. I båda fallen vill man att förstärkningen ska vara ungefär 1, men att utgångsimpedansen ska vara lägre, så att de usla störningarna inte rår på att påverka signalen. Det klarar din FET-transistor galant.
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem

Inlägg av Riboe »

Det finns säkert en hel del att säga om transistor kontra op-förstärkare men jag avstår från att kommentera.

Utan att titta efter i datablad tänker jag påstå att BF245 är en bipolär HF-kapabel transistor.
B står fär kisel, F för HF (åtminstone högre frekvenser än C som är vanligare vid audiofrekvenser).
BF-transistorer hittar man t ex i en radioapparats mellanfrekvensdel, 10,7 Mhz (FM)/ 455 kHz (AM)

Reservation för minnesförbistring.

Edit: Jag hade fel angående BF245, det är en JFET. :oops:
Senast redigerad av Riboe den fre 25 jan 2013, 08:42, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+

Inlägg av Fredde79 »

Riboe skrev:Det finns säkert en hel del att säga om transistor kontra op-förstärkare men jag avstår från att kommentera.
Varför då? Jag tycker det är en intressant diskussion.
/Fredde

- Fender Jazz 1973
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem

Inlägg av Riboe »

Fredde79 skrev:
Riboe skrev:Det finns säkert en hel del att säga om transistor kontra op-förstärkare men jag avstår från att kommentera.
Varför då? Jag tycker det är en intressant diskussion.
Jag avstår eftersom jag inte har svaren i huvet. Men här kommer förslag på sånt (typ positiva egenskaper) som kan diskuteras:
  • Hög inimpedans
    Låg utimpedans
    Låg strömförbrukning
    Brusegenskaper/låg brusnivå
    Förstärkning (i förekommande fall)
    Högsta signalnivå (i förekommande fall)
    Balanserad ingång (i förekommande fall)
    DC-fri utgång (utan kopplingskondensator)
Användarvisningsbild
epa
Medlem+

Inlägg av epa »

Här är schemat på blend-kretsen.
http://moodysounds.com/download/blend.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Om man bara vill göra enkla buffrar så måste man ju kunna göra ena halvan av kretsen, ska prova att göra sånna idag.
Fuuzzzz.....
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+

Inlägg av Fredde79 »

En mycket bra samling enkla buffrar (både FET och opamp) finns på: http://www.muzique.com/lab/buffers.htm.
/Fredde

- Fender Jazz 1973
Skriv svar