Har ofta haft behov av en enkel buffer, och i går fick jag äntligen ändan ur vagnen och lödde ihop en. Detta är ett enkelt och användbart projekt, så jag tänkte lägga upp det här om någon skulle vilja bygga en liknande. Den är liten och behändig så man kan alltid ha den i gigbagen och ta fram vid behov.
Vad är en buffer? En förstärkare som inte förstärker signalen, men sänker utgångsimpedansen. Signalen orkar alltså driva en tyngre belastning.
Vad behöver man den till då? Till exempel:
- Använda långa kablar
- Plugga basen direkt i datorn, PA-slutsteget, hemmastereon eller annan förstärkare som inte är en instrumentförstärkare
- Få ut en oförvrängd signal för testning/bandning annat
- Eliminera brum och surr (lite beroende på vad orsaken är)
- Spela med hörlurar (funkar inte perfekt eftersom detta egentligen skulle kräva lite gain, men någorlunda bra lite beroende på basens output.)
- Få tillräckligt låg impedans för att kunna splitta signalen till olika mottagare

Boxen är en Hammond 1550P (18x55x21mm), en mycket genomtänkt design. Batteriet får precis plats, likaså två jack mittemot varandra. Kretskortet är inkapslat i den röda eltejpen.

Kretsen är en modifierad variant av AMZ Super Buffer. Poängen med de två utgångarna är att man får stereo ur minijacket och mono ur det vanliga.

Förslag till utveckling (som alla kräver en större box):
- En dual opamp till (eller en ensam quad) för en sjuhelvetes kapacitet
- Separat On/off-switch (nu går den på när man pluggar i)
- Input thru-jack så kan man använda den som obalanserad DI-Box (man kan visserligen ta signal från stereo-utgången på min version, men man kan eventuellt behöva obuffrad signal för vissa pedaler)
- Lägga till "lyxkomponenter", mera filter-kondingar, pop-skydd osv.
- Lägga till DC-jack
Jag svarar gärna på frågor om någon är intresserad av att eventuellt bygga en!
EDIT: En Varning:
Denna design är som sagt gjord med tanke på minimalt krav på utrymme. Det att strömmen OCH signalen slås på när man pluggar i gör att det kommer att smälla lite i högtalaren. Detta beror på att en opamp inte är stabil förrän någon millisekund efter att den slagits på. Man ska därför alltid plugga i input först och sedan output, och med förstärkarens volym nedvriden. Personligen kan jag leva med detta, men om man vill så kan man bygga in en standby-switch med vilken man kopplar på signalen efter att man pluggat i. Gör första testet i ett par gamla skräphörlurar (utan att ha dem på öronen när ni pluggar i!)
Ni har blivit varnade, så skyll inte på mig om ni smäller sönder förstärkaren eller ljudkortet eller något annat dyrt.