Tonehammer i studio

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Tonehammer i studio

Inlägg av Hågge »

Håller på att spela in ett nytt album just nu.
Jag har inför detta testat lite nya prylar och bytte bland annat ut VTn mot en Sansamp programmable. Jag splittar signalen i en Lehle splittbox. Den ena signalen går genom sansamp och den andra rent för diverse plug-ins. Det jag/vi konstaterade var att Sansampen var överflödig i slutändan, och fungerade endast som lyssning för att få lite feeling.
När jag hade min lilla test så hade jag Tonehammer preampen hemma 2ggr och tyckte faktiskt att den lät åsne**** både hemma och när vi letade ett ljud i studion, även de klipp jag hittat på nääätet har inte gjort något vidare intryck.
Men så införskaffades en Tonehammer 500 stärk( ologiskt, jag vet) som ju bygger på preampen, och jag slet med den till studion när det var dags igen, utan en tanke på att det skulle användas till annat än lyssning. Jag ställde in ett lätt OD ljud för lyssning. och så spelades tre grunder in. Det som förvånade oss var att ljudet från Tonehammern, som lät dåligt för sig själv, satt som en smäck i mixen, riktigt bra. Så nu ska tidigare spår "reampas" med Tonehammern då den även slog pluggarna. Både pluggarna och sansampen lät scoopade i helheten jämfört med THn. Så kan det gå. Tonehammern är lite som preamparnas P-bas, låter sådär helt själv men funkar grymt i helheten. Enligt mig asså :tummenupp:
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++

Re: Tonehammer i studio

Inlägg av Aslan »

Kul att du verkar hittat rätt!!!
Får nog ta och prova en sån framöver:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

Aslan skrev:Kul att du verkar hittat rätt!!!
Får nog ta och prova en sån framöver:)
Det tycker jag absolut du ska göra!
Det är bara o säga till om du vill låna/testa. Har precis beställt preampen också, så jag är helgarderad :)
Henko
Medlem++

Inlägg av Henko »

Det här ska jag fan testa!
P-basar
Henko
Medlem++

Inlägg av Henko »

Så, testat. Hur bra som helst! Nån som vill köpa en sansamp?
P-basar
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

Henko skrev:Så, testat. Hur bra som helst! Nån som vill köpa en sansamp?
Kul att du blev nöjd :D
Skriv svar