bästa kompressorn
-
- Medlem
bästa kompressorn
Ska ha ny kompressor vilken är den bästa enligt er?
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Re: bästa kompressorn
Finns säker flera bud på det. Jag tycker att Ovnilabs är ett skitbra ställe art börja sin kompressorresa: http://www.ovnilab.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Själv har jag just köpt en MXR M-87a, men den har inte kommit ännu, så jag vet inte om den är det jag letar efter.
Själv har jag just köpt en MXR M-87a, men den har inte kommit ännu, så jag vet inte om den är det jag letar efter.
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Jag gillar hur EBS kompressor jobbar - diskret och snyggt.
Har inte provat sådär apmånga dock...
Kan tipsa om en rätt dåligt dock: DOD FX 82. Sjukt jobbig pedal.
Men den är bra till gitarr...
Har inte provat sådär apmånga dock...
Kan tipsa om en rätt dåligt dock: DOD FX 82. Sjukt jobbig pedal.
Men den är bra till gitarr...
Medlem i PB50+
- strummer
- VIP medlem
Oj, jag frågade samma sak nyligen, och det beror ju då på vad man ska ha den till:)
EBS Multicomp kör jag med, den märks inte utom när man stänger av den:) Skulle jag köpa en ny är jag nyfiken på MXR M87 och Strymon OB1B, och BBE Optostomp sak vara både bra och kul men den är svår att hitta...
Kan också rekommendera Ibanez BP10, en gammal 80-90-talstrampa som är grym, och hittas beg för 500-600:)
Sedan kommer garanterat proffsligan att dyka upp och rekommendera en massa jättedyra studiogrejer:)
EBS Multicomp kör jag med, den märks inte utom när man stänger av den:) Skulle jag köpa en ny är jag nyfiken på MXR M87 och Strymon OB1B, och BBE Optostomp sak vara både bra och kul men den är svår att hitta...
Kan också rekommendera Ibanez BP10, en gammal 80-90-talstrampa som är grym, och hittas beg för 500-600:)
Sedan kommer garanterat proffsligan att dyka upp och rekommendera en massa jättedyra studiogrejer:)
Kompressor, det är livet!
-
- Medlem
Kör med ebs oxå men vill pröva något annat nu.Har kollat på MXR å får kanske bli något sådant:) Är dock nyfiken på en Strymon haha
- strummer
- VIP medlem
EBS är alltså väldigt transparent, så ska du prova "nåt annat" är det väl roligt med en kompressor som verkligen låter "kompressor" alltså mer som en effekt:)kido 41 skrev:Kör med ebs oxå men vill pröva något annat nu.Har kollat på MXR å får kanske bli något sådant:) Är dock nyfiken på en Strymon haha
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Jag har varit nyfiken på Markbass Compressore. Jag såg att Geddan har en, men fick ingen möjlighet att pilla med den i Glanshammar. Speciellt eftersom den verkar färga ljudet på ett "rörigt" sätt. Men då jag har rör preamp, så känns det lite som kaka på kaka för mig.
- Basmagnus
- Medlem++
Jag har en Forest Green som är kalas om man vill tighta till ljudet, lite mer fokuserad botten.
Sen har jag även en Diamond som är mer rörlik, lite mjukare och varmare.
Båda är jättebra på sina vis, fast olika.
Sen har jag även en Diamond som är mer rörlik, lite mjukare och varmare.
Båda är jättebra på sina vis, fast olika.
- bootsy
- Medlem+++
Jag har en optostomp som jag gillar mycket för att den ger lite rörmässig, pumpande karaktär.
Vill du ha en som är trasparent och knappt märks är EBS bra.
Vill du ha den som är världens bästa på riktigt får du leta upp en Retrospec Squeezebox.
Vill du ha den som är världens bästa på riktigt får du leta upp en Retrospec Squeezebox.
Stallet liknar mest ett veteflak.
- strummer
- VIP medlem
Jag kollade som sagt efter BBE Opto Stomp, men den som finns nu får så mycket skit på nätet att jag inte ens orkade testa. Du har väl den utan mustasch-grafik på?bootsy skrev:Jag har en optostomp som jag gillar mycket för att den ger lite rörmässig, pumpande karaktär.
- peter_s
- Medlem++
Det finns många bra, men ingen som är bäst. Jag har själv en Okko CocaComp, som är väldigt diskret, och en Pigtronix Philosopher's Tone som är allt annat än. Jag gilla båda, men Okko-pedalen är den jag använder när jag spelar med bandet.
Om jag skulle leta efter en ny compressor, så tror jag att jag främst skulle kolla in, i ingen särskild ordning, Mad Professor, Pigtronix (de har nyss släppt en bascompressor som verkar bra), MXR, Aguilar, och EBS.
Om jag skulle leta efter en ny compressor, så tror jag att jag främst skulle kolla in, i ingen särskild ordning, Mad Professor, Pigtronix (de har nyss släppt en bascompressor som verkar bra), MXR, Aguilar, och EBS.
- Basmagnus
- Medlem++
Jag tycker, utan att ha A/B-testat, att Diamond påminner väldigt mycket om Squeezeboxen.bootsy skrev:
- Jan Hellman
- VIP medlem
bästa kompressorn
En Urei LA-2a är inte helt fel. Förlagan till Squeezebox. Fast det är ju inte en trampa. + kostar runt 40 lök.
----------
Tapatalk via mobilen
----------
Tapatalk via mobilen
Senast redigerad av Jan Hellman den mån 27 maj 2013, 10:13, redigerad totalt 1 gånger.
- bootsy
- Medlem+++
Japp. Leta på Ebay.strummer skrev:Jag kollade som sagt efter BBE Opto Stomp, men den som finns nu får så mycket skit på nätet att jag inte ens orkade testa. Du har väl den utan mustasch-grafik på?bootsy skrev:Jag har en optostomp som jag gillar mycket för att den ger lite rörmässig, pumpande karaktär.
- joachime
- Medlem++
Re: Sv: bästa kompressorn
Fast då behövs kanske något för att matcha impedansen också.Irbit skrev:En Utei LA-2a är inte helt fel.
--- Via Tapatapalk
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Spelar musik och omusik på fritiden
- trestintas
- Medlem+
Diamond Bass Compressor
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=34607" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.talkbass.com/forum/f36/diamo ... ed-610722/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=34607" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.talkbass.com/forum/f36/diamo ... ed-610722/" onclick="window.open(this.href);return false;
- lowfreq
- Medlem++
Basmagnus skrev:Jag tycker, utan att ha A/B-testat, att Diamond påminner väldigt mycket om Squeezeboxen.
+1Basmagnus skrev:Sen har jag även en Diamond som är mer rörlik, lite mjukare och varmare.
Har också en Diamond Bass Comp (den 2:a) och gillar den skarpt, mycket bra ljud kommer ur den!
Don't mess with me, I do not want any treble!
- Tompa
- Medlem+
Jag gillar Demeter Compulator. Lättrattad och adderar lite fläsk.
Tompa
- Jan Hellman
- VIP medlem
joachime skrev:Fast då behövs kanske något för att matcha impedansen också.Irbit skrev:En Urei LA-2a är inte helt fel.
--- Via Tapatapalk
Trådskaparen efterfrågar vilken kompressor som är bäst. Det framgår inte med ett ord HUR den ska användas. Det kanske är alla trampor som radas upp i tråden som måste impedansmatchas?Irbit skrev:En Urei LA-2a är inte helt fel. Förlagan till Squeezebox. Fast det är ju inte en trampa. + kostar runt 40 lök.
----------
Tapatalk via mobilen
Jag skrev i mitt inlägg att det INTE är en trampa. Och att den är svindyr. Trodde i min enfald att det kanske räckte för att påvisa att det inte nödvändigtvis var världens mest seriösa förslag. Åtminstone inte om den nu ska användas som 99,9 % av dom som skrivit i tråden tagit för givet trots att det inte specificerats. Mellan basen och förstärkaren. Även jag gissade att så vart fallet och därför skrev jag att det INTE var en trampa. Men det ÄR förlagan till Squeezebox:en, vilken är min favoritkompressorpedal. Och en LA-2a är en klassisk kompressor som varit nästan en standard på bas ända sedan den kom 1965. Squeezebox:en hade redan blivit nämnd. Så då tänkte jag lite på skoj: "Äh. Jag nämner väl förlagan då. Och påpekar att det inte är en trampa. Då borde kanske folk fatta". Vilket "folk" verkar ha gjort. Förutom du då som vanligt. I det här fallet hann du före f-bass. Men han dyker nog upp också snart. Ni brukar ju agera knähundar åt varandra. Ha era pissing contests för er själva.
Jag ber om ursäkt, joachime. Jag borde inte skrivit det där inlägget över huvudet taget. Förlåt mig.
----------
Tapatalk via mobilen
- bootsy
- Medlem+++
- Jan Hellman
- VIP medlem
Jag har totalruttnat på f-bass och även joachime. Ber om ursäkt. Men det räcker nu. f-bass framförallt men joachime dyker alltid upp som ett brev på posten. Elakt skit igår kväll från f-bass och joachime´s pekpinnar på det. Och sen hinner man knappt vakna innan det fortsätter. Jag är tydligen den enda som dessa två herrar kräver ska vara övertydlig i precis alla lägen. Och nu kände jag att jag kanske var det. Men tydligen inte. Det var EN person här som inte verkade fatta mitt inlägg om LA-2a:an. Och det var givetvis en av dom som vart igång även igår kväll.....bootsy skrev:Oj, hoppsan. Infekterad stämning, någon?
Ursäkta trashning av tråd. Nog om detta. Fortsätt. Kompressortrampor....
- bootsy
- Medlem+++
Ah. Jobbigt.Irbit skrev:Jag har totalruttnat på f-bass och även joachime. Ber om ursäkt. Men det räcker nu. f-bass framförallt men joachime dyker alltid upp som ett brev på posten. Elakt skit igår kväll från f-bass och joachime´s pekpinnar på det. Och sen hinner man knappt vakna innan det fortsätter. Jag är tydligen den enda som dessa två herrar kräver ska vara övertydlig i precis alla lägen. Och nu kände jag att jag kanske var det. Men tydligen inte. Det var EN person här som inte verkade fatta mitt inlägg om LA-2a:an. Och det var givetvis en av dom som vart igång även igår kväll.....bootsy skrev:Oj, hoppsan. Infekterad stämning, någon?
Ursäkta trashning av tråd. Nog om detta. Fortsätt. Kompressortrampor....
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Strummer bjöd nästan in till ett sådant inlägg till och med. Så jag tycker att det var helt ok Irbit.strummer skrev: Sedan kommer garanterat proffsligan att dyka upp och rekommendera en massa jättedyra studiogrejer:)
- strummer
- VIP medlem
Re: Sv: bästa kompressorn
Så klart, det mesta borde väl vara OK? Han frågade ju inte om trampa, bara kompressor:Dbjelkeman skrev:Strummer bjöd nästan in till ett sådant inlägg till och med. Så jag tycker att det var helt ok Irbit.strummer skrev: Sedan kommer garanterat proffsligan att dyka upp och rekommendera en massa jättedyra studiogrejer:)
- lowfreq
- Medlem++
En annan riktigt bra pedal-kompressor är Effectrode PC-2A,
den funkar likt en riktig LA-2A, låter kanonbra till bas, ångrar att jag sålde min.
MEN, den är ganska lik Diamond Bass Comp i ljud och karaktär !!
Dom här två fetar till tonen på ett mycket trevligt sätt!
Vill du ha en transparent kompressor så kolla efter nåt annat dock.
http://store.thesegoto11.se/product_inf ... ts_id=1983" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ovnilab.com/reviews/effectrode.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.thomann.de/se/diamond_bass_compressor.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ovnilab.com/reviews/diamobass.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

den funkar likt en riktig LA-2A, låter kanonbra till bas, ångrar att jag sålde min.
MEN, den är ganska lik Diamond Bass Comp i ljud och karaktär !!
Dom här två fetar till tonen på ett mycket trevligt sätt!
Vill du ha en transparent kompressor så kolla efter nåt annat dock.
http://store.thesegoto11.se/product_inf ... ts_id=1983" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ovnilab.com/reviews/effectrode.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.thomann.de/se/diamond_bass_compressor.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ovnilab.com/reviews/diamobass.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Don't mess with me, I do not want any treble!