chorus tankar

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+

chorus tankar

Inlägg av slarvid »

Ja, det verkar onekligen va en del som använder det. Frågor. Hur använder ni det? Typ lite grann hela tiden? Och vad är grejen? Funderar på köpa en sån där billig ehx trampa. Helt inom min budget i väntan på mer stålar till ett reverb. Hur det nu går ihop.
Starkare: ardbeg, springbank
christian veltman
Medlem+

Re: chorus tankar

Inlägg av christian veltman »

Har själv en MXR stereo Chorus men jämförde i studio med den gamla modellen av TC-Electronic Chorus/flanger.
TC tyckte jag betydligt bättre om därför att den kunde generera ett breddat ljud utan att direkt låta som chorus.
Ville att det skulle vara diskret men hörbart i stereo :-)
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

Jag kör just nu EBS och Ibanez series 10, och gillar chorus mest när det är låååånga toner, Sting på Policetiden är ju en gammal idol:)
Har mitt ställt på rätt smycket "effekt" och långsamt långsamt.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Jag använder chorus när det ska låta 80-tal. Dvs i vissa specifika covers som "Sweet child o' mine" eller "Don't stop believin". Lite som att ta på sig en clownnäsa så att alla ska veta när det är dags att skratta.

Men visst, chorus kan låta fint även i andra sammanhang, i synnerhet till bandlöst. Dock är det lätt att det blir klichéigt, men om man gillar det ska man såklart inte skämmas.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Ingemar Sundström
Medlem+

Inlägg av Ingemar Sundström »

Jag har många chorus med olika inställningar från väldigt soft till ganska mycket. Men för säkerhets skull borde du kolla med Dereborn som vid tillfälle nämnt att han aldrig skulle använda chorus till basen om varför han tycker så. :wink:
Ingemar
Skriv svar