Paralellkompression med pedaler

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Paralellkompression med pedaler

Inlägg av bjelkeman »

Fortsätter diskussionen som började i slutet av denna sida, om paralellkompression med pedaler, som sen drog iväg åt något annat håll.

Jag skaffade en MXR M87 kompressor och en Xotic X-Blender för att prova och jag har suttit och meckat med det idag. Och jag fick inte till den effekten som jag var ute efter. Så nu ska ja se om jag inte kan få strummer att bjuda in oss i Stockholm som var intresserade att kolla på lite olika kompressorer bland annat, att göra det, så kanske pedalexperterna kan producera ett bättre resultat än vad jag fick. :D
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Re: Paralellkompression med pedaler

Inlägg av strummer »

bjelkeman skrev:Fortsätter diskussionen som började i slutet av denna sida, om paralellkompression med pedaler, som sen drog iväg åt något annat håll.

Jag skaffade en MXR M87 kompressor och en Xotic X-Blender för att prova och jag har suttit och meckat med det idag. Och jag fick inte till den effekten som jag var ute efter. Så nu ska ja se om jag inte kan få strummer att bjuda in oss i Stockholm som var intresserade att kolla på lite olika kompressorer bland annat, att göra det, så kanske pedalexperterna kan producera ett bättre resultat än vad jag fick. :D
Jo, vi måste dock vänta tills semestrarna är över, sen kör vi!

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
J-man
Medlem

Inlägg av J-man »

Fick tipset att köra mxr:en i den vanliga kedjan för att den är så clean (transparent), och sen ha en som verkligen typ distar och förvränger ljudet hårt till själva parallellkomprimeringen.
Men jag har börjat fundera på om det inte finns en plugin som jag kan ha i min mac, koppla in den via min apogee duet och sen koppla in den antingen i loopen på toppen eller efter toppen och sen in i en passiv di-box.

Någon som vet ifall det finns någon plugin som funkar till det och ifall det är rent praktiskt möjligt att göra det med det jag beskrev ovan?
Fender P CSL -58', Fender Jazz RI -62'
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Går att testa då jag har alla delarna du beskriver utom passiva DI boxen, som säkert någon annan har, på PB Stockholmsträffen vi snackar om. http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=7&t=66307" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Skriv svar