Nu har jag provat en lite äldre EBS Multicomp, och jo, den var mer vad jag letade efter än det andra kompressorerna som jag provat.
Nu undrar jag. Den nyare Multicompen, som har "true bypass" säger också att den har flera fördelar:
EBS skrev:3 dB higher headroom, higher sensitivity and new analog circuitry with higher dynamics and lower noise, as well as true bypass switching technique.
För de som testat båda, är den betydligt bättre eller är det marginellt? Den gamla är lite väl brusig. Märks det stor skillnad?
3db märker du knappt , brus kommer med på köpet vid kraftig kompression. Jag hade en grå tidigare och upplevde den inte som brusig men så komprimerade jag måttligt och hade inga andra pedaler före. om du har en brusig insignal till en kompressor och komprimerar hårt så blir bruset tydligare
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Jag har själv blivit sugen på att addera en kompressor i signalkedjan o kollade på ovnilab.com och hittade en recension av EBS:en där författaren lanserar teorin att EBS-pedaler har begränsad hållbarhet. Ligger det nåt i det? http://www.ovnilab.com/reviews/multicomp.shtml
Henko skrev:Jag har själv blivit sugen på att addera en kompressor i signalkedjan o kollade på ovnilab.com och hittade en recension av EBS:en där författaren lanserar teorin att EBS-pedaler har begränsad hållbarhet. Ligger det nåt i det? http://www.ovnilab.com/reviews/multicomp.shtml
Inte vad gäller de tre olika gamla MultiComp som jag har eller har haft. Däremot båda de begagnade UniChorus-pedalerna jag haft som distade och klippte vad man än gjorde. Det kan nog ligga något i det. Vi får inte glömma det geografiska ursprunget för delar och sammansättning som i alla fall jag tror spelar roll...