Death Metal Bas

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
VULTURE
Nykomling

Death Metal Bas

Inlägg av VULTURE »

Upptäckte precis detta fina forum! Trevligt.

Ont. Jag letar efter en effektpedal att använda till klassisk DM!
Har läst runt och kollat på tuben och diverse forum i några timmar men känner mej inte nå särskilt klokare.

Ljudet jag strävar efter är så klart lite svårt att beskriva, men darkglass b7k är väl väldigt nära.

Har kört med bland annat MXR-fuzzen som blir för mycket traktor, EBS Multidrive som jag tycker har på tok för lite gain och diverse andra bas- och gitarrpedaler jag hittat i repan, men känner att jag inte är riktigt där.

Nu till frågan, iom att b7k:an går på drygt 3000kr, är det nån som har nå tips på någon pedal som levererar liknande ljud och till aningen mer överkomligt pris?
Svår fråga kanske, men jag är ute efter nått som ger det vidriga motorsågsljudet samtidigt som man kan höra (och KÄNNA!) botten.

Boss ODB-3 verkar rätt lovande, någon som har nå gott att säga om den?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Re: Death Metal Bas

Inlägg av bjelkeman »

Välkommen VULTURE!
En B3K är ju lite billigare, och om man inte behöver allt som B7K ger så gillar ju många den. En beg här: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f= ... s#p1201634" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
matt_deluxe
Medlem+

Inlägg av matt_deluxe »

Använde själv en ODB3 till döds, men många verkar använda vanliga ProCo Rat. Och jag tror EHX Bass Big Muff Deluxe kan göra ett bra jobb.
Spector NS2a
Fender Precision Special (MIM) -01
Squier Classic Vibe Jazzbass
Trace Elliot V-type
Laney 410
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem

Inlägg av jisac »

För min del kör jag helt rent ljud. Gitarrerna skitar ner tillräckligt. Det blev för mycket med en distad människa till när jag testade. :)
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
matt_deluxe
Medlem+

Inlägg av matt_deluxe »

Ja, du är inte helt fel ute där. Disten kommer göra att du försvinner in i den gemensamma distmattan tillsammans med gitarrerna. Jag röstar ju för en pedal som blandar dist och rent, typ Boss ODB3. Om du vill höras bör du EQa fram de rätt fula frekvenser som ligger runt 5 kHz också. I sig låter det ganska tråkigt, men funkar i sammanhanget.
Spector NS2a
Fender Precision Special (MIM) -01
Squier Classic Vibe Jazzbass
Trace Elliot V-type
Laney 410
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem

Re: Sv: Death Metal Bas

Inlägg av jisac »

matt_deluxe skrev:Ja, du är inte helt fel ute där. Disten kommer göra att du försvinner in i den gemensamma distmattan tillsammans med gitarrerna. Jag röstar ju för en pedal som blandar dist och rent, typ Boss ODB3. Om du vill höras bör du EQa fram de rätt fula frekvenser som ligger runt 5 kHz också. I sig låter det ganska tråkigt, men funkar i sammanhanget.
Väldigt sant.
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Vad har du för bas? Typen av mickar spelar in en hel del på hur disten blir och vissa kombinationer gifter sig bättre än andra. Själv har jag en t-bird med humbuckers och använder en Aguilar agro till death metal, tycker det funkar klockrent. Rått, bra botten och ligger perfekt i vår mix. Annars kan jag varmt rekommendera Marshall jackhammer som ger ett ordentligt grisigt ljud men samtidigt levererar jävligt mycket botten. Trots att det är en gitarrpedal. Lite svår att ratta men när man hittar sweetspoten så är den verkligen grym. Tänk Lemmy fast med mer bas. Perfekta grisdöds-soundet.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

jisac skrev:För min del kör jag helt rent ljud. Gitarrerna skitar ner tillräckligt. Det blev för mycket med en distad människa till när jag testade. :)
Kan bli så många gånger tyvärr! Beror ju dock helt och hållet på hur gitarristerna har sin EQ. Vid inspelning tycker jag däremot att det är disten på basen som gör att man hörs, ett totalt sönderdistat spår som man kompletterar med ett rent brukar göra susen i mixen!
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tomtefaen
Medlem

Inlägg av Tomtefaen »

Har aldrig lirat DM, men i hardcore bandet justerade jag basen så att jag utan större ansträngning kunde slappa strängarna mot de översta banden. Skar som en kniv genom deras dist, utan att jag hade någon dist. Med en mild dist var det riktigt mysigt. Tror det är samma frekvenser som Matt pratar om. Finns en lång tråd om denna teknik på TB.

Sent from my iPad using Tapatalk
Warwick Rockbass || Yamaha BB615 || Fender T-Bucket
Laney Richter 15W || ZOOM B2.1u || Boss GS10
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Bullens linje är linjen!
På inspelning blandar man två signaler en ren en tokdistad. Live och rep kör jag inte apmycket dist, det blir i mina öron tunnare ljud om både gitarrer och bas är tokdistade.
Om helvetet var en dålig plats skulle det vara kallt där!

Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem

Inlägg av jisac »

Heyman skrev:Bullens linje är linjen!
På inspelning blandar man två signaler en ren en tokdistad. Live och rep kör jag inte apmycket dist, det blir i mina öron tunnare ljud om både gitarrer och bas är tokdistade.
:tummenupp:
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Riskera
Medlem

Inlägg av Riskera »

Ibanez PD7 och Boss HM-2 är det jag kör med iallafall.
PD7 går nog att hitta rätt billigt, typ 500ish.
Skriv svar