Mute Toy, eller varning för dumstruten på mitt huvud

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Mute Toy, eller varning för dumstruten på mitt huvud

Inlägg av mrbaloo »

Tjabba

Måste dela med mig av ett dundermisstag som jag råkade göra i torsdags:

Var på ett sedvanligt rep med kören jag har förmån att få spela tillsammans. Givetvis tänkte jag använda mig av min relativt nyinköpta EHX Memory Toy för att få delay/chorus på basen. Kopplade in allt och satte igång. Utan att slå på effekten fungerade det jättebra (givetvis), men när jag slog igång pedalen och lysdioden sken fint, då blev basen helt tyst!!! Kunde då inte i mitt liv förstå hur det kunde bli så här. Av och på med effekten, i och ur med kablarna, etc. Skakade pedalen och lyssnade efter lösa delar (hade bara varsamt stoppat pedalen i gigbagen). Inget hjälpte då. Som tur var är konstruktionen med true bypass så i urkopplat läge gick ju signalen igenom trots allt.

Jag hade alltså på något vis moddat en Memory Toy till att bli en Mute Toy. Vad mer kan man begära? ;-) När basen är mutad lyser lysdioden, precis som på Mackie SR 24-4. De små Yamaha-mixrarna är designad tvärt om: när kanalknappen lyser är kanalen aktiv.

...förrän jag kommit hem och sänglampan hade släckts för aftonen: jag hade förväxlat in- och utgångarna på effektlådan och kom inte på det direkt. Pinsamt!!!!

Jag kanske tillhör de få som tänker signalvägar från vänster till höger. Så har jag ställt in min Zoom B3 för det blir mest logiskt i mitt huvud. Nu kopplas inte B3:an på sidorna utan helt från baksidan, så det kan jag klara av utan att förväxla in- och utgångar. Men visst hade de tidiga EBS-pedalerna denna koppling också, alltså från vänster till höger?

/MrBaloo med dumstruten på huvudet :oops:
Användarvisningsbild
AndersB
Medlem

Re: Mute Toy, eller varning för dumstruten på mitt huvud

Inlägg av AndersB »

Härligt, en ganska klassiskt miss. Jag lyckades göra detsamma med en wah wah i obassammanhang och belönades med tystnad och nåt slags kattaktigt jamande när pedalen var i ett visst läge. Jag minns inte om det var på rep eller om det var i något åtminstone halvoffentligt sammanhang. Det är inte omöjligt att det var det senare och att jag helt enkelt förträngt det. :mrgreen:
Ångermanlänning som hamnat i Södertörn | Leker med ljud och lägger dem på Soundcloud |
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

He, he. Man har ju lyckats koppla in basen på förstärkarens hörlursutgång några fåtal gånger också. :-)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Jag håller med om att det känns totalt ologiskt att det skall kopplas höger-till-vänster, mycket iom att vi läser vänster-till-höger.
Dock finns det kanske en teknisk finess i höger-till-vänster...
Är man högerhänt hamnar sladden till höger och slipper korsa pedalbordet, om det är höger-till-vänster på alla pedaler i kedjan.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Ja, jag har tänkt den tanken också. En helt praktisk lösning helt enkelt.

Men jag brukar inte ha några som helst problem att få sladden åt andra hållet. Men som sagt: en praktiskt lösning som kanske inte är helt befogad...
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Du kan i alla fall glädja dig över att du inte gjorde som jag.
Skulle koppla ström till en overdrive med en Claes Ohlson-adapter, en sån som ger både + och - i mitten beroende på hur man vänder kontakten. Givetvis satte jag kontakten så att den gav + i mitten och pedalen är nu helt tyst när den är igång (tbp). :oops:
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag brukar lyckas med att muta min pitchblack och stå förstummad i nån minut innan jag kommer på vad jag har gjort
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Man har väl gjort några såna missar.. :)
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Det känns på något sätt (terapimässigt) lättare att gå vidare i livet nu när jag vet att det är fler som "klantat" sig... ;-)

Men jag tror nog att jag behåller dumstruten på mitt huvud en liten stund till.

/MrBaloo
HirYoshima
Medlem++

Re: Sv: Mute Toy, eller varning för dumstruten på mitt huvud

Inlägg av HirYoshima »

mrbaloo skrev:Det känns på något sätt (terapimässigt) lättare att gå vidare i livet nu när jag vet att det är fler som "klantat" sig... ;-)

Men jag tror nog att jag behåller dumstruten på mitt huvud en liten stund till.

/MrBaloo
Den klär dig :)
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Tack (tror jag)!

:-)
Användarvisningsbild
PoorCadaver
Medlem+

Inlägg av PoorCadaver »

Bassplaya skrev:Du kan i alla fall glädja dig över att du inte gjorde som jag.
Skulle koppla ström till en overdrive med en Claes Ohlson-adapter, en sån som ger både + och - i mitten beroende på hur man vänder kontakten. Givetvis satte jag kontakten så att den gav + i mitten och pedalen är nu helt tyst när den är igång (tbp). :oops:
Det kan vara en komponent på kortet som har gått sönder och då är det bara att byta den så kanske pedalen får liv igen. Man brukar kunna se det ganska enkelt. Om du vill kan jag kika på det. Skicka i så fall ett PM till mig.
Användarvisningsbild
AndersB
Medlem

Inlägg av AndersB »

mrbaloo skrev:Man har ju lyckats koppla in basen på förstärkarens hörlursutgång några fåtal gånger också. :-)
Det har jag lyckats göra två gånger när jag provspelat Orange Micro Terror i butik. Jag tror att jag hann rätta till det utan att nån såg mig förvirrad och snedkopplad.
Ångermanlänning som hamnat i Södertörn | Leker med ljud och lägger dem på Soundcloud |
Markooo
Medlem++

Inlägg av Markooo »

Lyckades koppla Moog-driven och vid tillfället den helt nyinförskaffade Electric Mistress-flangern lite bakvänt.
Moogen blev någon sorts theremin som styrdes genom filterratten. Tryckte igång Mistressen och allt lät väldigt mycket konstigare.

Var nog rätt trött den dagen...

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Skriv svar