Nya Valve Drive på 9V DC

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Nya Valve Drive på 9V DC

Inlägg av Heyman »

Jag såg att den nya Valve Driven som har balanserad ut går på 9V DC.
Det är väl smidigt även om de flesta strömförsörjare antaglien har lite problem att putta ut 1000 mA. Jag fick förklarat för mig av EBS för några år sedan att de hade valt att driva Valve Driven på 12 AC för att röret krävde det för att kunna jobba effektivt och kunna ha någon funktion i pedalen.

Låter den nya Valve Driven annorlunda än den gamla? (Känns som om den borde ju göra det).
På vilket sätt skiljer sig ljuden?
Är EQ'n fortfarande lite lam?
Om helvetet var en dålig plats skulle det vara kallt där!

Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+

Re: Nya Valve Drive på 9V DC

Inlägg av Lowlife »

Misstänker att de körde 12VAC för att kunna transformera upp spänningen till röret. Undrar hur de löst det nu med DC?. Skönt att den äntligen kan driva ett slutsteg. IOFS gick det ju med den gamla och en linebox eller FET-preamp också...Upplevde också den gamla EQn lite som en "One trick pony".
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Jag körde min som är den gamla varianten direkt i slutsteget (Mesa Strategy 400) funkade hur bra som helst utan linebox eller FET-preamp har dock inte testat på transisstorsteg utan linebox men på mesasteget var det inga problem.

Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+

Inlägg av Musikanten »

Lowlife skrev:Misstänker att de körde 12VAC för att kunna transformera upp spänningen till röret. Undrar hur de löst det nu med DC?.
Troligen har de använt metoden DC/CD-omvandling.
Då omvandlas lågspänningen till AC, transformeras upp till önskad spänning, likriktas (DC) och filtreras.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Musikanten skrev:
Lowlife skrev:Misstänker att de körde 12VAC för att kunna transformera upp spänningen till röret. Undrar hur de löst det nu med DC?.
Troligen har de använt metoden med DC/CD-omvandling.
Då omvandlas lågspänningen till AC, transformeras upp till önskad spänning, likriktas (DC) och filtreras.
Visst är det så. Lite lustigt att de gått över till 9 Volt, för att bli mer "standard". Det finns väl inga vanliga aggregat som lämnar 1A vid 9 Volt, så det blir ju ändå speciallösning.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem

Inlägg av Riboe »

Även om just den här prylen kanske drar lite för mycket för att matas från batteri så kan det ju vara en fördel att ha en DC/DC-omvandlande lösning tillgänglig för andra produkter. En klar fördel borde i så fall vara att batteribyten inte behöver ske lika ofta eftersom en lägre inspänning räcker för DC/DC-omvandlaren. Jag har noterat att en del förförstärkare i basar använder DC/DC-omvandlare, antagligen även för större "headroom", i stället för dubbla batterier.
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Så dom har alltså valt att driva Valve Driven på 9 volt DC fastän det inte räcker för att utnyttja röret till fullo för att batterierna ska räcka längre i andra pedaler? Valve Driven går ju inte att driva på batteri.
Usel lösning om dom frågar mig.

Ingen som har något att säga om ljudet?

Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Heyman skrev:Så dom har alltså valt att driva Valve Driven på 9 volt DC fastän det inte räcker för att utnyttja röret till fullo för att batterierna ska räcka längre i andra pedaler? Valve Driven går ju inte att driva på batteri.
Den drivs inte på 9 Volt internt, utan spänningen växlas upp till några hundra volt. Antar jag.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Ja så är det väl.
Grejen var väl att om det var så som Riboe skrev att dom gjort det för att förlänga batteritiden så känns det meningslöst eftersom Valve Driven inte har något batteri. Eller går den nya att driva på batteri?
Jag fick ju också förklarat för mig av mannen som utvecklat Valve Driven att de var tvugna att ha 12 AC för att kunna utnyttja röret till fullo.

På EBS sida står det att de har 9 volt DC för att den då är kompatibel med strömförsörjare av standardmodell vilket jag uppfattar som lite ljug.

Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Nya Valve Drive på 9V DC

Inlägg av inber »

Heyman skrev:Ja så är det väl.
Grejen var väl att om det var så som Riboe skrev att dom gjort det för att förlänga batteritiden så känns det meningslöst eftersom Valve Driven inte har något batteri. Eller går den nya att driva på batteri?
Jag fick ju också förklarat för mig av mannen som utvecklat Valve Driven att de var tvugna att ha 12 AC för att kunna utnyttja röret till fullo.

På EBS sida står det att de har 9 volt DC för att den då är kompatibel med strömförsörjare av standardmodell vilket jag uppfattar som lite ljug.
De måste haft något annat skäl till att gå ner till 9 Volt än att följa standard. Alla Boss-pedaler går i och för sig på 9 Volt, men då drar de kanske 10-50 mA. EBS-pedalen (liksom alla pedaler med rör i) drar oerhört mycket mer ström, 1 Ampere. Det går nog inte ens att ta ut en hel ampere ur ett standardbatteri ens om man försöker, och skulle det gå så tar det slut på nolltid, typ en halvtimme eller så. Alltså kvarstår specialaggregat och då kan man ju lika gärna välja 50 Volt eller vad som helst som inte tar kål på folk.
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Det är dock lite sexigt med balancerad ut och iom nya driftspänningen misstänker man ju att det är en helt ny pedal, vore häftigt om den ändå lät likadant.

Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+

Inlägg av Lowlife »

Heyman skrev:Jag körde min som är den gamla varianten direkt i slutsteget (Mesa Strategy 400) funkade hur bra som helst utan linebox eller FET-preamp har dock inte testat på transisstorsteg utan linebox men på mesasteget var det inga problem.
Det var intressant. Jag försökte driva ett LAB slutsteg men det ville inte riktigt räcka till för tillräcklig insignal. Berodde väl på på impedansmatchningen, eller bristen på snarare. Den nya lösningen med utgångsimpedans föreslog jag Bosse för flera år sedan och jag förstår att jag inte varit ensam. Det är ju i mitt tycke skönt ljud i den. Med ett schysst slutsteg borde man vara hemma.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Lowlife skrev: Det var intressant. Jag försökte driva ett LAB slutsteg men det ville inte riktigt räcka till för tillräcklig insignal. Berodde väl på på impedansmatchningen, eller bristen på snarare. Den nya lösningen med utgångsimpedans föreslog jag Bosse för flera år sedan och jag förstår att jag inte varit ensam. Det är ju i mitt tycke skönt ljud i den. Med ett schysst slutsteg borde man vara hemma.
Mesasteget var enligt manualen tillverkat för att tom gå att köra utan preamp, jag kunde plugga in basen direkt i steget om jag ville så det är ju lite fusk. Vet inte hur andra rörsteg funkar.

Det är ju skönt ljud i VD men som sagt lite klen EQ i gamla varianten så om man ska köra enbart VD som preamp gäller det att man är nöjd med grundljudet man får.

Skriv svar