Microbass två undring

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+

Microbass två undring

Inlägg av slarvid »

Fx loopen på denna pedal. Det finns liksom ingen egen av och på knappför den utan man får via blend ratta in lagom? Har jag uppfattat det rätt?
Ni som har en mb2, hur använder man fx till nått bra? Är det ide att gömma en kompressor under bordet som man kan mixa in via loopen?
Starkare: ardbeg, springbank
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Re: Microbass två undring

Inlägg av Roger Hedin »

Effektloopen är steglöst reglerbar från seriell till parallell. Det betyder att du kan få en helt opåverkad signal rakt genom MB2 samtidigt som du kan ha t.ex. ett chorus med enbart effektsignal som du slår på med dess egen switch. Vad gäller att kunna plocka bort effekterna ur signalkedjan för att undvika sopigt ljud så är det problemet ganska litet med MODERNA BRA pedaler. Jag har två MB2:or (som jag använder till min Chapman Stick) och inga som helst bekymmer med tondegradering. Kanske för att jag håller en ren signalkedja med bra kablar och BRA pedaler...

En kompressor skulle jag definitivt sätta INNAN preampen. Annars påverkas den av inställningarna du gör på preampen, så du får hålla på och justera nivåer in absurdum...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+

Inlägg av slarvid »

Oki. Antar du du använder den till kontra? Lite därför jag köpt den, för att bordet ska kunna användas till en sån när jag köper en, samt även min akke.
Starkare: ardbeg, springbank
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

Hoppsan!
Missade att svara...
Jag använder den/dem till Chapman Stick i första hand, men också till elkontran. De är dock lite kinkiga vad gäller att bli överstyrda, så man får vara noggrann när man ställer gain. Fenomenala pedaler!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar