Vilken strömförsörjning behöver jag?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
maxend00d
Medlem+

Vilken strömförsörjning behöver jag?

Inlägg av maxend00d »

Hej!
Jag är i full gång med att sätta ihop mitt pedalbord, med lite nytt på bordet. Jag har alltid kört med visualsounds 1spot, vilket fungerat bra. Signalkedjan på mitt nya bord kommer se ut såhär:
Två st elbasar in i fender ABY-switch,
Korg pitchblack tuner
Dod fx10 bi-fet preamp
Aguilar kompressorn
Subblaster-klon
Catalinbread sft till förstärkare

Alltså 6 st pedaler. Kruxet är att jag vill köra min sft på 18v.
Jag har kikat runt lite, men det verkar vara svårt att hitta något som levererar 9v till 5 pedaler och 18v till en.
Justdetja. Jag har ett pedaltrain mini, så det kommer redan vara ganska trångt.
Mvh,
Max
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Re: Vilken strömförsörjning behöver jag?

Inlägg av Nick »

http://cioks.com/index.php?option=com_c ... &Itemid=62" onclick="window.open(this.href);return false;
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Jag gillar Fueltank Chameleon som kan leverera 18V också, men frågan är om den ryms - kan bli tajt.
Användarvisningsbild
drop A
Medlem

Inlägg av drop A »

Cioks Adam och en stackflex, eller voltage doubler, kabel så är du hemma. SFT'n förtjänar 18V!
Användarvisningsbild
maxend00d
Medlem+

Inlägg av maxend00d »

Tack för svaren!
DC8an verkar ju grym. Cioks Adam är ju perfekt storleksmässigt!
Vad tror ni om dunlops MXR dc brick? http://www.thomann.de/se/mxr_dc_brick_m_237.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Den är ju också i smidig storlek, och kan leverera det jag behöver. Skillnaden är ju att det inte är "isolated outlets" vilket cioks har. Vad innebär detta, och vad är skillnaden i praktiken?
Mvh,
Max
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

maxend00d skrev:Tack för svaren!
Vad tror ni om dunlops MXR dc brick? http://www.thomann.de/se/mxr_dc_brick_m_237.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Den är ju också i smidig storlek, och kan leverera det jag behöver. Skillnaden är ju att det inte är "isolated outlets" vilket cioks har. Vad innebär detta, och vad är skillnaden i praktiken?
Mvh,
Max
Att utgångarna är isolerade, innebär att de INTE har gemensam jord. Utgångarna funkar ungefär som ett antal 9v-batterier i en låda., som inte har någon som helst kontakt med varandra. Billiga aggregat har gemensam jord.

Om du har isolerade utgångar kan du koppla ihop två 9v-utgångar med en sladd och få 18v, ungefär som när man seriekopplar batterier. Det är bara möjligt om du har isolerade utgångar. Minst en sån sladd brukar följa med. Jag har ett Voodo-aggregat och där medföljer sladdar som man kan göra så med.

Gemensam jord är inte bra, om du frågar mig, och ökar risken för brum, eftersom man får en dubbeljordning - en jordslinga. Oftast funkar det bra ändå, många kör daisy chaining och/eller billiga aggregat med gemensam jord och får det att funka. Men varför snåla? Jag ser inte riktigt poängen med att köpa dyra pedaler för flera tusen och sen försöka spara in de sista hundralapparna på att köpa ett billigt aggregat. Själv skulle jag aldrig köpa ett nätaggregat som inte har isolerade utgångar.

Om du vill fördjupa dig i frågan, så googla på "pedalboard hum problem"

Det förekommer alla möjliga felaktiga förklaringar till brumproblem i sammanhang som rör pedaler. Som t ex att "pedalerna stör varandra" eller "inte trivs ihop". Det är bullshit.
Senast redigerad av inber den ons 30 apr 2014, 09:18, redigerad totalt 3 gång.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
drop A
Medlem

Inlägg av drop A »

maxend00d skrev:Tack för svaren!
Mvh,
Max
Ej isolerade utgångar blir i praktiken det samma som en daisy chain.
MXR'n är säkert bra. Vet bara att Cioks har jag och resten av bandet använt i 10 år, under hårt turnerande, utan krångel.
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Jepp, satsa på isolerade. Jag har förvisso kört på harley bentons powerplant ett bra tag nu p.g.a fattigdom och de flesta gånger har det funkat bra, några gånger har jag dock fått ett djävulskt störande brum och missljud som förmodligen berodde på strömmatningen. Sabbade hela giget.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Men. Cioksen är väl inte isolerade de heller?
Inte alla modeller vill jag minnas...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

Bara Cioks proffsmodeller är isolerade. Själv köpte jag en Voodoo Lab Pedal Power Mondo: den funkar klockrent. Lite dyr, dock, men den är betald.
Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Inlägg av strummer »

T Rex Chameleon är isolerade, och bra tycker jag:)
Kompressor, det är livet!
Skriv svar