Undrar om det är någon som använder den nya Bass Whammy och om de tycker att den funkar bra?
http://www.thomann.de/se/digitech_whammy_bass.htm
Tycker att den har ett vettigt pris och verkar kompetent.
Någon med erfarenhet av BassWhammy?
-
- Medlem+
- Busta B
- Medlem+
Re: Någon med erfarenhet av BassWhammy?
Ja, någon som vart på denna?
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson
G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
-
- Medlem+
Tycker att iden om att kunna stämma ner basen med en pedaltryckning verkar kanon. Men funkar det att spela med den? Spelkänsla mm?
- Roger Hedin
- Medlem++
Boss GT-10B har samma finess. Det blir lite "svampig" känsla att spela, även om de flesta som lyssnar inte skulle märka det. Till bandlös bas funkar det bättre, då den är "svampigare" av naturen. Tonen degraderas dock en del...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
- Roger Hedin
- newheartshadow
- VIP medlem
Någon med erfarenhet av BassWhammy?
Jag har en gammal Bass whammy och den låter svincoolt men jag tycker inte man ska ha den för att stämma ner. Då är en D-tuner på basen ett bättre val. Som effektpedal för att göra svepeffekter eller harmonisering är den dock skitkul. Grejen med whammy är ju att den låter "dåligt", vill man ha möjligheten att stämma ner hela basen med ett knapptryck är nog dedikerade pedaler som morpheus droptune bättre. Eller om eventide har nån grunka som gör det, deras grejer är bra.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
- jisac
- VIP medlem
Säkert har Eventide något för Morpheus Droptune är hemsk. Känns väldigt plastig/syntig i ljudet.newheartshadow skrev:Jag har en gammal Bass whammy och den låter svincoolt men jag tycker inte man ska ha den för att stämma ner. Då är en D-tuner på basen ett bättre val. Som effektpedal för att göra svepeffekter eller harmonisering är den dock skitkul. Grejen med whammy är ju att den låter "dåligt", vill man ha möjligheten att stämma ner hela basen med ett knapptryck är nog dedikerade pedaler som morpheus droptune bättre. Eller om eventide har nån grunka som gör det, deras grejer är bra.
Är inte gitarr-Whammyn likadan förutom några effekter som bara finns på bas-Whammyn? Gitarr-varianten funkar också till bas (men som sagt, svampig).
- newheartshadow
- VIP medlem
jisac skrev:Säkert har Eventide något för Morpheus Droptune är hemsk. Känns väldigt plastig/syntig i ljudet.newheartshadow skrev:Jag har en gammal Bass whammy och den låter svincoolt men jag tycker inte man ska ha den för att stämma ner. Då är en D-tuner på basen ett bättre val. Som effektpedal för att göra svepeffekter eller harmonisering är den dock skitkul. Grejen med whammy är ju att den låter "dåligt", vill man ha möjligheten att stämma ner hela basen med ett knapptryck är nog dedikerade pedaler som morpheus droptune bättre. Eller om eventide har nån grunka som gör det, deras grejer är bra.
Är inte gitarr-Whammyn likadan förutom några effekter som bara finns på bas-Whammyn? Gitarr-varianten funkar också till bas (men som sagt, svampig).
Okej ja jag har ju inte provat droptune själv men kom inte på någon annan pedal som gör samma sak.
Eventide har ju tex pitchfactor som jag vet låter bra på gitarr tex, men jag är lite osäker på hur den är till bas och exakt vilka funktioner den har.
Bass whammy (den gamla) har vad jag vet bara ett läge som inte finns på den vanliga röda. Har för mig att det är svep mellan kvint och 6:a. För detuneläget (typ chorus) finns väl på den vanliga med?
I övrigt är de nog sammalikadan.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |