Bygga eget bord - Biltema-style?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
wwhw
Medlem

Bygga eget bord - Biltema-style?

Inlägg av wwhw »

Hej!

Jag VET att detta diskuterats på hundra trådar på alla möjliga forum,
men jag tänkte iallafall höra om det fanns någon godhjärtad själ som kunde dela med sig
av sin erfarenhet av att bygga eget pedalbord/case genom att investera i en sådan här
Biltema/Clas Ohlson/Jula-väska, och monterat pedalerna i själva locket?

Gärna överdetaljerat med bilder och länkar till vad som behövs köpas för att genomföra detta.

Tack på förhand, skulle vara till hjälp för en förvirrad basist som behöver få lite ordning :roll: Haha!
Bullen
Medlem++

Re: Bygga eget bord - Biltema-style?

Inlägg av Bullen »

Inte testat men min första tanke är att det nog kan bli rätt otympligt eftersom locket inte går att häkta av, med andra ord måste alltså väskan stå utfälld hela tiden på scen. Om du inte bygger om det med förstås.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

Då är det smidigare att göra en platta klädd med kardborre på ena sidan och fötter på den andra, vilken man transporterar i sin Biltemaväska...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

NEIN!

Köpt ett färdigt bord för bövelen!!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Eller köpa ett rockcase direkt som har just den konstruktionen med avtagbart lock. Samma pengar om du köper ett begagnat, bara biltemaväskan kostar väl 200 och sen materialet till bordet på det. Om du inte hemskt gärna vill bygga eget förstås, det har ju sin tjusning.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Roger Hedin skrev:Då är det smidigare att göra en platta klädd med kardborre på ena sidan och fötter på den andra, vilken man transporterar i sin Biltemaväska...
Jag har en Diago Commuter som är som det du beskriver, mjuk väska, lätt, får plats med mycket. Skitbra tycker jag.

http://www.diago.co.uk/pedalboards/comm ... board.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
andersbas
Medlem

Inlägg av andersbas »

+1 på Bjelkemans Diagoerfarenhet! Billigt, dessutom!
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem

Inlägg av eeakga »

Jag byggde ett eget precis så. Finns lite bilder här:
http://pratabas.se/viewtopic.php?f=4&t= ... 0#p1245393" onclick="window.open(this.href);return false;
Dock ingen detaljerad byggbeskrivning.

Köpte en väska på Biltema. Kapade gångjärnen så att de blev som krokar istället.
Kapade till och skruvade ihop fyra spillbitar trä som jag hade liggande och målade dem svarta.
Klädde brädorna med kardborre, och sedan var det klart.
Tidsåtgång kanske 45 minuter, plus torktiden för färgen. Kostnad under 200 spänn.
Och det funkar kalas.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

eeakga skrev:Jag byggde ett eget precis så. Finns lite bilder här:
http://pratabas.se/viewtopic.php?f=4&t= ... 0#p1245393" onclick="window.open(this.href);return false;

Köpte en väska på Biltema. Kapade gångjärnen så att de blev som krokar istället.
Kapade till och skruvade ihop fyra spillbitar trä som jag hade liggande och målade dem svarta.
Tidsåtgång kanske 45 minuter, plus torktiden för färgen. Kostnad under 200 spänn.
Och det funkar kalas.
Som på beställning. Det var väl det som söktes? :tummenupp:
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+

Inlägg av 41HZ »

Den jag gjort ser ut så här. Borrade bort gångjärnen och monterade nån sorts hakar som också fanns på biltema.
Bild

Bild
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
wwhw
Medlem

Inlägg av wwhw »

eeakga skrev:Jag byggde ett eget precis så. Finns lite bilder här:

Och det funkar kalas.

Helt suveränt!! Tack som fan!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Nu beror det ju på hur m ånga pedaler man behöver ha på, men hur i hela friden orkar ni hålla på och mecka när det går att köpa NYA Diagobord för 500 spänn och beggade större bord för samma pengar!?

Ser OFTAST så otroligt tacky ut med hemmabyggen..... Nej... bojkott!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Markooo
Medlem++

Inlägg av Markooo »

blackparkas skrev:Nu beror det ju på hur m ånga pedaler man behöver ha på, men hur i hela friden orkar ni hålla på och mecka när det går att köpa NYA Diagobord för 500 spänn och beggade större bord för samma pengar!?

Ser OFTAST så otroligt tacky ut med hemmabyggen..... Nej... bojkott!
Jag instämmer där.

Visst kan jag förstå tjusningen med att bygga och modifiera prylar men det blir väl inte direkt avsevärt mycket billigare (om en nu har det som mål) än att köpa ett begagnat. Däremot ser jag personligen ingen poäng i att ge mig själv en huvudvärk när jag är allt annat än händig... :mrgreen:

Men om det funkar så funkar det!

EDIT: Haha! Parkas, din aversion mot hemmabyggen är nog min motsvarighet till pedaler som lagts på sidan. :evil:

Inte mitt bord men detta är min värsta mardröm:

Bild

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+

Inlägg av Lowlife »

Jag snickrade ihop ett eget smidigt av en portfölj från loppis och en bit aluplåt med kardborre till pedalerna. Blev kanon.
Bild
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+

Inlägg av 41HZ »

Haha det är kul o snickra ihop nåt eget, bara därför jag gjort sådant tidigare. Idag har jag ett diago-bord, var tvungen för o få plats med expression/volym-pedal.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Som sagt, OFTAST så ser det ut som kattskit när man kommer med ett hemmasnickrat bord i en gammal bandyportfölj...

En del tycker det är fränt, andra, som jag, tycker det ser oprofessionellt ut, samtidigt som jag ändå kan tycka det är ballt... Konstigt va? :D

Lowlife: Ditt bord ser ju faktiskt vettigt ut!

Markooo: Är helt med dig där, pedaler på sniskan går fetbort....!

Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+

Inlägg av 41HZ »

Bild

Bild
Ena gitarristen i ena bandet jag spelar i vs mitt gamla hemmabygge haha
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem

Inlägg av eeakga »

I mitt fall så tittade jag både på nya bord och letade rätt länge efter ett begagnat i rätt storlek och prisklass, men jag lyckades aldrig hitta något som passade mig till vettiga pengar. Till slut tröttnade jag på att vänta på att rätt bord skulle dyka upp.

Nu fick jag ett bord som passar mig, till ett pris som jag aldrig hade kommit i närheten av om jag köpt ett färdigt. Jag ville absolut inte ha ett bord i mjukt case, och de bord i hård väska som jag har tittat på har inte gått att få för 500 spänn i alla fall.

Och visst, kollar man väldigt nära så syns det såklart att det är hemmabyggt, men på lite håll tror jag faktiskt inte att så jättemånga skulle se det.
Bild
Användarvisningsbild
wwhw
Medlem

Inlägg av wwhw »

eeakga skrev:I mitt fall så tittade jag både på nya bord och letade rätt länge efter ett begagnat i rätt storlek och prisklass, men jag lyckades aldrig hitta något som passade mig till vettiga pengar. Till slut tröttnade jag på att vänta på att rätt bord skulle dyka upp.

Nu fick jag ett bord som passar mig, till ett pris som jag aldrig hade kommit i närheten av om jag köpt ett färdigt. Jag ville absolut inte ha ett bord i mjukt case, och de bord i hård väska som jag har tittat på har inte gått att få för 500 spänn i alla fall.

Och visst, kollar man väldigt nära så syns det såklart att det är hemmabyggt, men på lite håll tror jag faktiskt inte att så jättemånga skulle se det.
Bild

Jag tycker detta ser svinbra ut! Skulle du vara ok om jag PM:a dig om jag har några funderingar när jag väl sätter igång med mitt bygge? Skål!
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem

Inlägg av eeakga »

Tack!
Det är självklart ok. Sedan får vi bara hoppas att jag kan svaren. :)
Skriv svar