Den perfekta disten?
- FreCKo
- Medlem++
Den perfekta disten?
Jag är ute efter en dist. Eller nä, inte en dist, en dist/overdrive/fuzz/ALLTING! Jag är ute efter alla tre olika sorters distljud. Jag har haft en Ibanez Smashbox, den var inte skoj. Jag har haft en Tech 21 Bassdriver DI, den var för skramlig. Jag har haft en stinkfoot-moddad Boss DS-1, men den trängde inte igenom tillräckligt. Jag har haft en MXR M-80 +, den tyckte jag bara var dålig. Jag har haft en Proco Rat, den tyckte jag släppte igenom för lite bas, nu har jag en EHX Little Big Muff vilket funkar "bäst" hitills, men jag är inte nöjd!
Dessutom är jag halft tokig när det gäller dist, jag vill ha flera sorters som går från knappt hörbar overdrive till skogstokig "over the top"-krämad ampeg/fender/mesa.
SÅ! Vafan borde jag skaffa?! Jag funderar skarpt på någon sorts rackenhet, men då kommer man till problemet att jag kanske inte kan ta med mig racket varje gång jag lirar.... Och ska jag ha pedaler blir det flera olika.
Min senaste idé är att hitta nån gammal marshall-topp för gitarr och på något sätt koppla den till slutsteget på mesan och sen alltid ha mesan igång och sen steglöst kunna smyga in marshallen med typ en volympedal... Eller kanske en loop-pedal som alltid släpper igenom en true bypass-signal och sätta typ en tubescreamer där...
Vafan ska jag göra? Jag kan ju inte kuta omkring och byta distpedaler hela dagarna, så jag skulle i princip behöva investera i tre RIKTIGT grymma pedaler... En overdrive med boost, en dist och en fuzz. Fuzzen är inte viktigast utan jag har ju min Big Muff, men overdrive och en dist är det viktiga.
När det gäller just overdrive är det mer pressad rörtopp som är det ljudidealet jag är ute efter, gärna gammal Fender Bassman typ... Kanske lite Alice In Chains - Would? Knappt hörbar overdrive, men samtidigt med en boost så att man kan få lite mer pressad rörtopp.
När det gäller dist är jag mer kluven, finns ju jäkligt mycket bra distljud där ute, men något i stil med Lemmys basljud, något som i princip tar vid där overdriven slutar, och gärna någon där man kan switcha mellan två ljud kanske? Inte två olika distlägen utan två olika LJUD!
Det här dilemmat har jag haft sen årsskiftet, jag vet faktiskt inte vad jag ska prova för pedaler... Så nu behöver jag pratabas's hjälp!
Tips! Råd! Idéer! Annonser! Nakenbilder på Geddan (nåja), give it to me!
Dessutom är jag halft tokig när det gäller dist, jag vill ha flera sorters som går från knappt hörbar overdrive till skogstokig "over the top"-krämad ampeg/fender/mesa.
SÅ! Vafan borde jag skaffa?! Jag funderar skarpt på någon sorts rackenhet, men då kommer man till problemet att jag kanske inte kan ta med mig racket varje gång jag lirar.... Och ska jag ha pedaler blir det flera olika.
Min senaste idé är att hitta nån gammal marshall-topp för gitarr och på något sätt koppla den till slutsteget på mesan och sen alltid ha mesan igång och sen steglöst kunna smyga in marshallen med typ en volympedal... Eller kanske en loop-pedal som alltid släpper igenom en true bypass-signal och sätta typ en tubescreamer där...
Vafan ska jag göra? Jag kan ju inte kuta omkring och byta distpedaler hela dagarna, så jag skulle i princip behöva investera i tre RIKTIGT grymma pedaler... En overdrive med boost, en dist och en fuzz. Fuzzen är inte viktigast utan jag har ju min Big Muff, men overdrive och en dist är det viktiga.
När det gäller just overdrive är det mer pressad rörtopp som är det ljudidealet jag är ute efter, gärna gammal Fender Bassman typ... Kanske lite Alice In Chains - Would? Knappt hörbar overdrive, men samtidigt med en boost så att man kan få lite mer pressad rörtopp.
När det gäller dist är jag mer kluven, finns ju jäkligt mycket bra distljud där ute, men något i stil med Lemmys basljud, något som i princip tar vid där overdriven slutar, och gärna någon där man kan switcha mellan två ljud kanske? Inte två olika distlägen utan två olika LJUD!
Det här dilemmat har jag haft sen årsskiftet, jag vet faktiskt inte vad jag ska prova för pedaler... Så nu behöver jag pratabas's hjälp!
Tips! Råd! Idéer! Annonser! Nakenbilder på Geddan (nåja), give it to me!
- BBQV
- Forumvärd
- MALA
- Distributör
- FreCKo
- Medlem++
BBQ: Hade en sån där Bassdriver DI Programmable, inte min grej! Ljudet var verkligen inte vad jag letade efter... Men den där Tri-Od'en, hur funkar den för bas?
MALA: Hum... Den där verkar iofs vara RIKTIGT grym, men jag hade nästan hellre sett att den hade haft den där milk/cream-grejen som footswitch
MALA: Hum... Den där verkar iofs vara RIKTIGT grym, men jag hade nästan hellre sett att den hade haft den där milk/cream-grejen som footswitch

- MALA
- Distributör
Borra / LödaFreCKo skrev:BBQ: Hade en sån där Bassdriver DI Programmable, inte min grej! Ljudet var verkligen inte vad jag letade efter... Men den där Tri-Od'en, hur funkar den för bas?

Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
- FreCKo
- Medlem++
Hum... Det som suger är ju att jag är så dålig på sånt där, och helst av allt skaffar jag ju en liten pedal, inte en som är 20cm bred... Fan! Jag vill ju få plats med en wah ocksåMALA skrev:Borra / LödaFreCKo skrev:BBQ: Hade en sån där Bassdriver DI Programmable, inte min grej! Ljudet var verkligen inte vad jag letade efter... Men den där Tri-Od'en, hur funkar den för bas?

- BBQV
- Forumvärd
- FreCKo
- Medlem++
- BBQV
- Forumvärd
Nej, en i taget. Och om du är på nivån tre-distar-i-rad så tror jag inte att den räcker till. Man hör fortfarande vilken ton man spelar med den här...FreCKo skrev:Men... Kan man ha alla tre igång samtidigt? Eller hur funkar den?BarbequeVillage skrev:TriOD:n är som tre GT2:or i en. Jag gillar dem...

- Basmagnus
- Medlem++
- FreCKo
- Medlem++
Den har jag suttit och kollat på också, den verkar riktigt grym, men jag vill gärna prova den ocksåBasmagnus skrev:Jag kör sedan länge med en Fulltone Bassdrive och är mycket nöjd!
Efter lite rattande så har jag hittat ett mycket bra rör/overdrive-sound.
Den är på i stort sett hela tiden. Sen har jag en fuzz om jag vill gasa lite mer

- FreCKo
- Medlem++
- Heyman
- VIP medlem
- Kontakt:
Re: Den perfekta disten?
Jag gick runt och testade massvis med distar för ungefär ett år sen men var bara ute efter ett enda ljud.
Den enda jag hittade som ens var i närheten av det jag ville ha var EBS-Valve drive och jag har varit grymt nöjd sen det inköpet. Jag använder den även som preamp och jag kan tänka mig att folk som har andra önskemål än mig kan önska att EQ'n var lite kraftfullare.
Det fina med den pedalen är också att jag för första gången blivit nöjd med ett linat ljud.
Ge den en lyssning iaf.
Den enda jag hittade som ens var i närheten av det jag ville ha var EBS-Valve drive och jag har varit grymt nöjd sen det inköpet. Jag använder den även som preamp och jag kan tänka mig att folk som har andra önskemål än mig kan önska att EQ'n var lite kraftfullare.
Det fina med den pedalen är också att jag för första gången blivit nöjd med ett linat ljud.
Ge den en lyssning iaf.