Problem vid mix av effekter/rent ljud EBS Microamp II

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Problem vid mix av effekter/rent ljud EBS Microamp II

Inlägg av hitman »

Jag ska felsöka i helgen och sedan maila EBS, de brukar ju svara omgående, men jag tänkte ändå ställa frågan här och nu till detta lärda forum:

Har som sagt en EBS Microamp II som DI och för att kunna växla smidigt mellan kontra och elbas. Är väldigt nöjd med den.

Jag testade att koppla in lite pedaler i effektloopen. Det finns möjlighet att steglöst blanda rent och effektljud, men då tappar man volym. Vid 100% eller 0% är det full volym men om man mixar så tappar man. Vid 50% är det påtagligt lägre ljud.

Tänkte testa utan nå´t i effektloopen, med bara en patchkabel och (om det fungerar) med en pedal i taget för att försöka hitta felkällan. Förutom Microamp och en TC Electronics Polytune stämapparat så har jag idag en Ashdown overdrive, en Bassballs, en Ibanez bas-Chorus och en EBS Wah One. Kör med en T-rex Fuel Tank som strömförsörjning, där flera pedaler går på samma ström-sladd, MicroAmp och stämapparaten har egna sladdar strömförsörjning.

Kan det vara jordfel, jag tror inte att pedalen är tänkt att ge mindre volym vid mix?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Problem vid mix av effekter/rent ljud EBS Microamp II

Inlägg av 41HZ »

Vet inte om jag förstått rätt, men om du låter mix vara på 50% och bara kompenserar och höjer volymen? Eller sänks volymen när du slår på pedalerna i loopen?
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
motorman
Medlem+
Inlägg: 695
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 20:07
Ort: Malmö

Re: Problem vid mix av effekter/rent ljud EBS Microamp II

Inlägg av motorman »

Nästan bergsäker på att det är fasfel. Vissa effektpedaler vänder fasen så när du blandar med ren signal släcker signalerna ut varandra. Med elgitarr brukar det inte märkas så mkt men mkt tydligare för elbas. Många blend pedaler har därför en inbyggd phase-reverse knapp som vänder 180 grader.
Själv har jag ett kanska komplicerat pedalbord där ca 20 pedaler löper parallellt i två signalkedjor som jag sedan blandar ihop efter tycke och smak. För 5 av dessa pedaler låter jag signalen passera en speciell passiv
fasvändarpedal för att vända fasen tillbaka så att säga. För att ta reda på vilka pedaler som vänder fasen lyssnar jag just efter det du hör, att ljudstyrkan i basregistret försvinner när man blandar 50/50.
Subsonic
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 18:20
Ort: Västsverige

Re: Problem vid mix av effekter/rent ljud EBS Microamp II

Inlägg av Subsonic »

Det motorman säger.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Problem vid mix av effekter/rent ljud EBS Microamp II

Inlägg av hitman »

Ojdå, hade ingen aning om detta med fasfel och pedaler!

Kan absolut vara problemet här, det var när jag körde choruspedalen som jag fick problemet - fast även när pedalen var urtrampad.

Ska felsöka lite mer utifrån detta, tack för tips.
Skriv svar