Hur förklara Fuzz?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Hur förklara Fuzz?

Inlägg av the_great_alfonzo »

Tjolavippen! Funderar ju tydligen på att be Mr. Moody bygga mej en custom fuzz, i brist på övriga basfuzzes i hans sortiment! Så då har jag diverse frågor...
Är hans grejor nåt att ha?
Beställer han verkligen från banzaieffects, eller ljuger Liten för mej?
Och: Hur bör jag beskriva ljudet jag vill ha från fuzzen? Har verkligen ingen aning om hur jag skulle beskriva det för någon som faktiskt ska bygga den... :? Så alltså beskriver jag för er som beskriver för mej och sen jag för honom, get it 8) ? Well, here goes!

FETT!!

Absolut ingen blyg dist i fuzzen, men ingen skränig dist heller, snarare rund och kompakt, ljudet från basen måste absolut lysa igenom disten, den får alltså inte ta över hela ljudet utan snarare lägga sej runt! Och fuzzljudet... Tja... Har aldrig provat en fuzz, ska nog göra det först :wink: Men jag antar att ordet är funkigt! Går det att göra en omkopplare så att man kan välja mellan att ha med fuzzen och inte? Så att man kan ha antingen bara dist eller dist och fuzz? Iaf, går det att beskriva tro?
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Sök på bass fuzz på youtube eller något och lyssna.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Du är en yngre reinkarnation av mig själv har jag upptäckt, möjligen en aning mer skruvad.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
TredoX
Medlem+

Inlägg av TredoX »

Lånar tråden här... Kan man säga till honom att bygga en wolly mammoth klon??
Det skulle vara så nice!
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

mejla och fråga :) Mejladdressen står nånstans på sidan så du kan fråga honom direkt!
Men jag var kanske lite oklar med huvudfrågan, alltså, borde jag beskriva det jag nyss beskrev för honom på nåt annat sätt, mer tekniskto så att säg?
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

Re: Hur förklara Fuzz?

Inlägg av newheartshadow »

the_great_alfonzo skrev: Absolut ingen blyg dist i fuzzen, men ingen skränig dist heller, snarare rund och kompakt, ljudet från basen måste absolut lysa igenom disten, den får alltså inte ta över hela ljudet utan snarare lägga sej runt!
En blendratt kanske är att tänka på? Eller en bypassutgång med bara ren signal så kan du blanda själv efter pedalen?
the_great_alfonzo skrev: Och fuzzljudet... Tja... Har aldrig provat en fuzz, ska nog göra det först :wink: Men jag antar att ordet är funkigt! Går det att göra en omkopplare så att man kan välja mellan att ha med fuzzen och inte? Så att man kan ha antingen bara dist eller dist och fuzz? Iaf, går det att beskriva tro?
Fuzz är väl ändå "bara" dist fast massor av den. Eller?

Men jag antar att du menar att du vill ha ett läge som går från OD till dist och ett från dist till fuzz och som kan switchas emellan? Typ 2 kanaler på den med olika ställbar gain på varje.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

newheartshadow skrev:Fuzz är väl ändå "bara" dist fast massor av den. Eller?
Njae. De låter förvisso ungefär likadant, men det finns skillnader.

Jag saxar lite från den utmärkta FAQ:n på Talkbass effektforum (här finns hela för den som är intresserad):
Difference between overdrive, distortion, and fuzz:

Overdrive, distortion and fuzz are often used interchangeably, but in a nutshell can be used to describe three degrees of the same effect: overdrive being a slightly grittier tone often heard in tube amps, distortion being a much dirtier tone while still retaining note definition, and fuzz tends to be a much more extreme distortion where note definition begins to be lost.

On a technical basis: overdrive refers to soft clipping, whereas the extremes of a sine wave are compressed a bit, distortion compresses them significantly more, and fuzz cuts off the tips. In the diagram below, overdrive and distortion are more characterized by the yellow, the red shows fuzz and the blue denotes the original signal.

Bild
I mina öron låter overdrive och distortion skränigt och aggresivt, medan fuzz är mer "kontrollerat" (vet inte riktigt hur jag ska beskriva det i ord...) och lite syntigare. Har själv aldrig gillat overdrive och dist på bas (och tycker nog att det är överskattat på gitarr också), men är sugen på en fuzz, om inte annat så bara för att testa.
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

Inlägg av newheartshadow »

peter_s skrev:
newheartshadow skrev:Fuzz är väl ändå "bara" dist fast massor av den. Eller?
Njae. De låter förvisso ungefär likadant, men det finns skillnader.

Jag saxar lite från den utmärkta FAQ:n på Talkbass effektforum (här finns hela för den som är intresserad):
Difference between overdrive, distortion, and fuzz:

Overdrive, distortion and fuzz are often used interchangeably, but in a nutshell can be used to describe three degrees of the same effect: overdrive being a slightly grittier tone often heard in tube amps, distortion being a much dirtier tone while still retaining note definition, and fuzz tends to be a much more extreme distortion where note definition begins to be lost.

On a technical basis: overdrive refers to soft clipping, whereas the extremes of a sine wave are compressed a bit, distortion compresses them significantly more, and fuzz cuts off the tips. In the diagram below, overdrive and distortion are more characterized by the yellow, the red shows fuzz and the blue denotes the original signal.

Bild
I mina öron låter overdrive och distortion skränigt och aggresivt, medan fuzz är mer "kontrollerat" (vet inte riktigt hur jag ska beskriva det i ord...) och lite syntigare. Har själv aldrig gillat overdrive och dist på bas (och tycker nog att det är överskattat på gitarr också), men är sugen på en fuzz, om inte annat så bara för att testa.
det var det där jag syftade på. :D

tror också att bästa sättet att ta reda på om man gillar fuzzljudet ist för dist eller vice versa eller båda samtidigt eller vadmanhelstnuäruteefter är att testa.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+

Inlägg av Pyssling »

Jag tycker du borde testa MXR Blow Torch och kolla vad du tycker om den, så kan du sen säga "jag vill ha en fuzz som låter som den fast mer 'såhär' och 'såhär'". Håller med om att fuzz är det som gäller på bas!

Tredox: Undrar också om han skulle kunna bygga en Whooly Mammoth-klon, så när du vet, säg till!
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

newheartshadow skrev:det var det där jag syftade på. :D
Juste! Då är vi överens. :)
newheartshadow skrev:tror också att bästa sättet att ta reda på om man gillar fuzzljudet ist för dist eller vice versa eller båda samtidigt eller vadmanhelstnuäruteefter är att testa.
Och just däri finns pudelns kärna. Kloka ord.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Måndag är det fuzzprovar dags på musikbörsen 8)
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Är detta fuzz då? [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=NLL4t8sJ ... re=related[/youtube]
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+

Inlägg av Pyssling »

Det är rätt fuzzigt med mycket ren signal, skulle jag vilja säga.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Det här är lite fuzzigare fuzz-ljud från samme dansk:
[youtube]http://youtube.com/watch?v=zHJ6_hQdeuM[/youtube]
Officiell stormästare i EB-orden
TredoX
Medlem+

Inlägg av TredoX »

jag har hittat ett kopplingsschema för woolly mammoth nu och har skrivit till moody, postar igen när han svarar.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Moody är billig för att va custom ändå... Har snackat med honom, och beställer jag en går den på 1300:-, det víll säga 3-500:- mer än hans andra färdigbyggda pedaler. Förvisso ingen hi-tech pedal med 100 extrafunktioner, men han lägger ju inte precis på 1000:- "bara för att det är custom" ju! And that's a good thing 8)
Skriv svar