HX Stomp till två basar

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

HX Stomp till två basar

Inlägg av Basjonas »

Ber om ursäkt om jag frågar något som har besvarats förut.

Jag kommer köra en HX stomp på några gig där jag snabbt behöver byta mellan två basar med olika output/eq.
Vet ni om man kan koppla in en bas på left in och en på right in och sedan göra separata presets för basarna?

(Jag vill routa båda basarna till samma output som går direkt till FOH/Monitor, Ingen stärkare)

Alternativet är att sätta en A/B-box innan HX-stompen, men det vore smidigt att slippa.
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Re: HX Stomp till två basar

Inlägg av Roborock »

Kan du inte bara ha två olika presets?
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Re: HX Stomp till två basar

Inlägg av Roborock »

Roborock skrev: tis 22 okt 2019, 09:40 Kan du inte bara ha två olika presets?
Eller så missupaffar jag frågan, det har hänt :)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: HX Stomp till två basar

Inlägg av blackparkas »

Antar att han främst vill åt att kunna ha båda basarna inkopplade samtidigt så han slipper rycka kabeln mellan bytena.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: HX Stomp till två basar

Inlägg av Aslan »

Jag tror jag har en lösning. Vi kan ta det på fredag:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Re: HX Stomp till två basar

Inlägg av Basjonas »

blackparkas skrev: tis 22 okt 2019, 12:26 Antar att han främst vill åt att kunna ha båda basarna inkopplade samtidigt så han slipper rycka kabeln mellan bytena.
Ja, precis. Det är det jag är ute efter. Har forskat lite och det närmsta en lösning jag har hittat är att använda aux in till bas två. Tyvärr är den ingången lågohmig....

Nu hoppas jag på Aslans lösning.. Annars får det bli en A/B-box ändå.
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Re: HX Stomp till två basar

Inlägg av Basjonas »

Tack Aslan för att du löste mitt problem!!

Nyckeln var att göra en Y-split som man panorerar fullt L/R först i patchen.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: HX Stomp till två basar

Inlägg av Aslan »

Basjonas skrev:Tack Aslan för att du löste mitt problem!!

Nyckeln var att göra en Y-split som man panorerar fullt L/R först i patchen.
Härligt att det funkade!!:)
Förutom spliten i början måste man även dra ner den kanal man inte vill ska låta, på slutet av @block-linjen”.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Re: HX Stomp till två basar

Inlägg av Basjonas »

Inser att jag behöver min A/B-box och stämapparat ändå...

Visade sig att signalen inte muteas helt när jag slår på stämmaren i HX-en. Vet inte om det beror på A/B-signalkedjan eller något annat men det funkar ju inte att ha det så.

Nästan hela signalen muteas alltså men det finns kvar ett "läck", som jag inte tänkte på när jag testade hemma men som blir påtagligt i skarpt läge.
Sedan saknar jag möjligheten att stämma med ljudet på OCH med ljudet av. Vill kunna snabbkolla stämningen i utklingningen av en låt osv.

Nåja, man kan väl inte få allt i en såpass liten och billig pedal. I övrigt är jag jättenöjd stompen. Tycker att den låter låter jättebra och ger känslan av att spela genom en riktig stärkare.
Skriv svar