Behringer Classic Flanger

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Behringer Classic Flanger

Inlägg av hitman »

Lånat hem en på prov från min lokale musikmånglare. Kostar typ 300 ny på Thomann, så den här är ännu billigare.

Har en gammal behringar bas-OD som låter OK men alltid slår på sig själv när man pluggar in kabeln och känns extremt plastig och billig, så jag hade inte så stora förväntningar.

Flangern fungerade! Den låter bra! Den har metallskal (?) :shock:

Man ska tydligen inte avfärda allt som detta lågbudgetens lågbudgettillverkare gör.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Behringer Classic Flanger

Inlägg av TDHP »

Jag har ett gäng Behringerpedaler.
Funkar utmärkt!
Inget jag skulle ta med på turné kanske, min hemma och i repad duger det fint! :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Dinjo777
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 23 nov 2012, 19:49

Re: Behringer Classic Flanger

Inlägg av Dinjo777 »

Jag instämmer till fullo vad TDHP skrev, då merparten av Behringers pedaler har ju dessa förbaskade chassin av ABS-plast tydligen (om jag nu ej minns fel). Dom är/kan vara rejält imponerande ändå, då flera av dessa är nästintill rena kloner av äldre & eftertraktade MIJ Bosspedaler.
Äger själv Behringers UV300 Ultra Vibrato och UP100 Ultra Phase Shifter, vilka nästan jämställs med Boss VB-2 Vibrato respektive Boss PH-2 Super Phaser vad gäller soundet. Vår gitarrist köpte även en SF300 Super Fuzz istället för den numera löjligt dyra FZ-2 Hyper Fuzz...
Planen är dock att rehouse'a dessa plastpedaler. Aluminiumchassi, stabilare potentiometrar, gedigna footswitches, et cetera. Då kanske de klarar av slitaget av the life on the road 8)

Hitman: Fy helvete vad din reaktion var underhållande så här i skriftlig form :D
En fråga dock; Inte har du lust att lägga upp en bild på denna pedal, alternativt länka till en bild? Jag kan nämligen för mitt liv icke finna denna Behringer Classic Flanger med metallchassi, endast de plastiga paddorna.
"Ta dig en ampull, Stålmannen"
Kenta provocerar Stoffe
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Behringer Classic Flanger

Inlägg av Danne »

Kan det vara Harley Benton Classic Flanger som avses? Det närmaste man kommer när det gäller Behringer är nog Vintage Phaser.
Användarvisningsbild
Dinjo777
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 23 nov 2012, 19:49

Re: Behringer Classic Flanger

Inlägg av Dinjo777 »

Danne skrev: mån 11 nov 2019, 08:10 Kan det vara Harley Benton Classic Flanger som avses? Det närmaste man kommer när det gäller Behringer är nog Vintage Phaser.
Detta var ju nästan lite min misstanke med, i synnerhet då mina sökresultat endast ledde till just Vintage Phasern, utöver Behringer's plastiga flangerpaddor.
Själv äger jag en Joyo JF-07 Classic Flanger som - enligt vad jag har läst - är en direkt kopia på Harley Benton's Classic Flanger.
(Nu råkade jag halka in på ett litet sidospår...)
"Ta dig en ampull, Stålmannen"
Kenta provocerar Stoffe
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Behringer Classic Flanger

Inlägg av Danne »

Dinjo777 skrev: mån 11 nov 2019, 11:46
Själv äger jag en Joyo JF-07 Classic Flanger som - enligt vad jag har läst - är en direkt kopia på Harley Benton's Classic Flanger.
(Nu råkade jag halka in på ett litet sidospår...)
Tycker det ser ut som Joyo och Harley Benton hämtar dem från exakt samma fabrik med enda skillnaden etiketten (stridsflygplan resp kampsportare). Det skulle rent av kunna vara så att varannan pedal går av produktionslinan och får HB-etikett och varannan Joyo.
Användarvisningsbild
Dinjo777
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 23 nov 2012, 19:49

Re: Behringer Classic Flanger

Inlägg av Dinjo777 »

Danne skrev: mån 11 nov 2019, 14:01
Tycker det ser ut som Joyo och Harley Benton hämtar dem från exakt samma fabrik med enda skillnaden etiketten (stridsflygplan resp kampsportare). Det skulle rent av kunna vara så att varannan pedal går av produktionslinan och får HB-etikett och varannan Joyo.
Haha! Ja du det skulle inte förvåna mig. Harley Benton är ju Thomanns egna budgetprodukt medan lågpris-Joyo tillverkas av något företag i Kina. But then again, hur mycket av dagens elektronikprylar är inte assembled/manufactured/made i något asiatiskt land numera? :D Efter en snabb titt på Thomanns hemsida står det tydligt på undersidan av flertalet av Harley Benton's pedaler "Made in China".
Så din gissning är troligen fullt korrekt. Något som dock är helt säkert, är det faktum att min Joyopedal har stridsflygplanet istället för ett par siluetter av dessa okända kampsportare! (Ledsen, återigen gled jag in på ett självupptaget sidospår)
"Ta dig en ampull, Stålmannen"
Kenta provocerar Stoffe
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Behringer Classic Flanger

Inlägg av hitman »

Ni har ju rätt, visst är det Harley Benton jag har! Noll koll...
Användarvisningsbild
Dinjo777
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 23 nov 2012, 19:49

Re: Behringer Classic Flanger

Inlägg av Dinjo777 »

Ähh.. ibland så går det ju en "säkring".

Tack i alla fall för bekräftelsen vilken padda det faktiskt var :tummenupp:
"Ta dig en ampull, Stålmannen"
Kenta provocerar Stoffe
Skriv svar