Low Comp?

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Low Comp?

Inlägg av blackparkas »

Har inte varit så intresserad av kompressorer, ägt några och äger idag en Cali76 men tänkte kolla om någon visste om en BRA kompressor som mest fokuserar på låga registret.

Köpte en Darkglass X Ultra och den har en Low Comp-ratt som funkar fantastiskt bra för att få bort bumligheten i B-strängen som blir lite väl på de flesta basar tack vare att jag boostar ganska mycket bas på EQ:n.

Gillar X Ultran, men är inte helt såld på den till det den ska vara till, blir lite för mycket hängmatta hur man än skruvar.


Finns det någon vettig pedal med fokus på kompression i det lägre registret som funkar lika bra som den simpla ratten på DG:n?


Letar bara kvalitetsprylar, inga Mooer eller annat kina-mög.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Low Comp?

Inlägg av mrbaloo »

Seymour Duncan Studio Bass?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Low Comp?

Inlägg av blackparkas »

Är inte det en helt vanlig kompressor?

Det har jag ju redan en, Cali76.
Den är bra.
Men inte det jag frågar efter.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Low Comp?

Inlägg av mrbaloo »

Den har tre lägen: low, flat och high. Jag har precis köpt min och inte hunnit prova den så mycket. Men jag tycker mig höra en stor skillnad mellan de tre lägena. Tror nästan att low blev min favorit. Men jag skall använda den mer aktivt inom kort.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Low Comp?

Inlägg av mrbaloo »

Ok, jag kanske inte har förstått funktionerna riktigt, men så här funkar switchen.Bild

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Low Comp?

Inlägg av mrbaloo »

Low/Full/Mid Switch – This switch works in concert with the Blend knob. It determines the frequency content of the dry signal being blended in with the compressed signal. Using the Frequency switch and the Blend control, you can restore some of the dynamic range lost in compression and choose to be frequency selective or dial it in full range.• In the “Low” position, frequencies below 200 Hz are given more emphasis in the dry blend.• In the “Full” position, all frequencies are given equal weight in the dry blend.• In the “Mid” position, frequencies in the range from 150 Hz to 1.5 kHz are given more emphasis in the dry blend.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Low Comp?

Inlägg av blackparkas »

Hm... kanske vore värt ett försök... Men... Det är ju så många rattar och spakar.
Då kan jag ju egentligen lika gärna ha kvar X Ultran som Low Comp egentligen... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Low Comp?

Inlägg av basmartin »

Om du har en effektloop i stärkaren, så kan det vara värt att testa slänga in kompressorn där. Då kommer den ju reagera mer på de basfrekvenserna du rattat in. Multibandskompressorer är ju jättebra på att komprimera varje frekvensband separat, men tyvärr blir det fasfel vid crossover-punkterna(hängmatta) vilket iaf jag tycker är grymt störande. Men om man inte hör, eller inte störs sig så är det ju bara att köra.

Boss har en med minimalt antal rattar....
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Low Comp?

Inlägg av theLopp »

Becos TWAIN eller FEA DB-CL tycker jag låter kanon. Har inte märkt av någon hängmatta vid Cross over-punkterna men jag har inte lyssnat specifikt efter det eller kört en spectrum analys på det heller.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Low Comp?

Inlägg av blackparkas »

basmartin skrev: tis 06 apr 2021, 20:57 Om du har en effektloop i stärkaren, så kan det vara värt att testa slänga in kompressorn där. Då kommer den ju reagera mer på de basfrekvenserna du rattat in. Multibandskompressorer är ju jättebra på att komprimera varje frekvensband separat, men tyvärr blir det fasfel vid crossover-punkterna(hängmatta) vilket iaf jag tycker är grymt störande. Men om man inte hör, eller inte störs sig så är det ju bara att köra.

Boss har en med minimalt antal rattar....
Hm... Ja, kanske det.. Fast orkar jag fippla med fler kablar?
Vetisjutton... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Low Comp?

Inlägg av blackparkas »

theLopp skrev: tis 06 apr 2021, 22:55 Becos TWAIN eller FEA DB-CL tycker jag låter kanon. Har inte märkt av någon hängmatta vid Cross over-punkterna men jag har inte lyssnat specifikt efter det eller kört en spectrum analys på det heller.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jeesus... Vad många rattar.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Low Comp?

Inlägg av mrbaloo »

Jag slår fortfarande ett slag för Seymour Duncan Studio Bass. Bara en ratt mer än senaste EBS.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Skriv svar