Distortionspedal för Bas

Prata om effekter och pedaler
erikbjorklund
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 22 apr 2021, 09:51
Ort: Stockholm

Distortionspedal för Bas

Inlägg av erikbjorklund »

Hej,

Jag spelar i ett band där jag spelar Bas med en trummis.

Vår sättning är väldigt minimal och vi kör bara med bas och trummor. Jag är således på jakt efter en schysst dist pedal till bas som inte är för distad.

Dvs. en distpedal som man dels kan få ut en schysst dist ur samtidigt som man får bra tryck och kort attack. Dvs. så att det är tydligt att det är en bas fast med distortionseffekten på.

Någon som har något konkret och bra tips på pedal för detta ändamål?

Tack på förhand.

/Erik
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Distortionspedal för Bas

Inlägg av blackparkas »

Finns alldeles för många.

Jag gillar Mesa Flux Drive, otroligt bra OD som går att ställa från lite småspräck till hyfsat mosigt.
En annan favorit är Way Huge Pork & Pickle, den ger ett riktigt trevligt tryck genom hela registret och jag upplever att den pushar toner längre upp på halsen och på de tunnare strängarna på ett sätt som inte många OD-pedaler gör.

Dessa båda är då som sagt Overdrives, de gör samma sak som en dist, dvs skitar ner ljudet.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Fibbel
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tor 30 maj 2013, 20:45
Ort: Perstorp

Re: Distortionspedal för Bas

Inlägg av Fibbel »

dUg Pinnick DP-3X, låter förbannat bra och som du önskar, det låter fortfarande bas!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Distortionspedal för Bas

Inlägg av BBQV »

Prova en oktavfuzz, ren botten och trasig topp. Jag spelar i ett liknande projekt, sång, bas och trummaskin, och där använder jag en åttasträngad bas med mycket effekter. Det fyller ut på ett helt annat sätt än bara "bas med dist".
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
edwardsson
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 23 sep 2017, 19:06
Ort: Linköping

Re: Distortionspedal för Bas

Inlägg av edwardsson »

BBQV skrev: tor 22 apr 2021, 12:09 Prova en oktavfuzz, ren botten och trasig topp. Jag spelar i ett liknande projekt, sång, bas och trummaskin, och där använder jag en åttasträngad bas med mycket effekter. Det fyller ut på ett helt annat sätt än bara "bas med dist".
MXR M287 Sub Octave Bass Fuzz

Hade en sådan, men sålde den. Den var bra, men fuzz och oktav var inte riktigt my cup of tea.
Truth is not always popular, but it is always right.
taug
Medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 15 apr 2014, 13:52

Re: Distortionspedal för Bas

Inlägg av taug »

Beroende på budget och musikstil kan ju typ av dist spela roll, men på din beskrivning låter det som klassisk dist du är ute efter. Jag har provat en mängd overdrives, distar och fuzzar genom åren och landade till slut på en Zvex Basstortion som fått vara kvar ett par år nu, och jag har inte känt något behov av att byta något mer. Flexibel med sin dark/bright-switch i kombination med tonkontrollen men lättrattad och väldigt dynamisk, dvs spelar du hårt distar det hårt men det låter fortfarande som ditt instrument (bas) utan att tillföra allt för mycket egen karaktär. Jag använder den med en Rickenbacker vars grundljud är mitt ljudideal och tycker den enbart framhäver och inte tillför en massa eget, mer än mer bett och smuts. Rent subjektiv åsikt så klart och finns fler pedaler som gör jobbet, men den kan vara värd att kika på.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Distortionspedal för Bas

Inlägg av mrbaloo »

Varför inte en Markbass Vintage Pre?

https://basgitarr.wordpress.com/2021/04 ... ntage-pre/

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 595
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: Distortionspedal för Bas

Inlägg av JohannesH »

Jag har experimenterat en del och min favorit till grund-od är min super bassmans drive-kanal. Lite dyrt? Le bass kommer hyfsat nära. Vt-di kan också funka. Tonehammer kan ge riktigt monstruös dist!

Live tycker jag däremot att det är svårt. Vt-bass di, le bass och tone-hammer ger bra grundljud men vill man ha effekt är det verkligen märks när man kickar in den så är det fuzz som gäller för mig.
Team Awesome Fuzz Machine har jag använt live en massa (pop, rock, hiphop etc.), det är en riktig favorit.
Dumsålde den och letar nu efter en ny!
Pickle Pie b är också riktigt bra och lite mer mainstream i soundet.

Båda har ”clean blend” som inte riktigt är clean blend, signalerna smälter samman riktigt snyggt så det ändå känns enhetligt. TAFM har också vanlig

Som sagt jag köper gärna en TAFM igen!
Skriv svar