Hej på er!
Är jag den enda som inte tycker om cab sims?
Använder hellre high pass o low pass på eq, Skarbass+Ampeg scr-di
Använder ibland cabsim på hx stomp. Tycker att det för det mesta blir luddigt live,studio bättre
Diskussion tack!
Cab sim eller inte?
-
- Nykomling
Cab sim eller inte?
Spelar på Yamaha Ibanez Fender Darkglass Tech21 Ampeg Skarbass
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Re: Cab sim eller inte?
Jag använder en Impulse Response (IR) som ska vara en Mesa låda på min Quad Cortex när vi spelar live, den går direkt till FoH. Det blir bra. Men när jag kör den i hörlurar så tycker jag inte den är så rolig, alldeles för skarpa övertoner. I repan så går det till min ”overkill” Mesa M6/Darkglass/TKS W2126 rigg.
Högtalarna tycker jag formar ljudet mer än något annat i signalkedjan. Inte så konstigt kanske, men jag tycker många verkar lägga ner mycket jobb på andra delar och sen plugga in i vilken låda som helst.
Högtalarna tycker jag formar ljudet mer än något annat i signalkedjan. Inte så konstigt kanske, men jag tycker många verkar lägga ner mycket jobb på andra delar och sen plugga in i vilken låda som helst.

Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
- soulbrother-smoke
- Medlem
Re: Cab sim eller inte?
Tipps på var man kan hitta bra IR?
Ingen lust att köpa paket för att sen ha 200 speaker sim som jag inte gillar.
Finns det ens en chans att man hitta en cab-sim som funkar både live FOH och In-ear och vid inspelning (icke proffessionell).
Vore ju skönt om man kunde hitta sein favorit och köra med den.
Och hur gör du för att testa om en cabsim funkar live? Är det ljudteknikern som ger dig återkoppling eller hur gör man?
Finns det för-/ nackdelar med att göra som OP och bara köra med lowpass / highpass istället?
Ingen lust att köpa paket för att sen ha 200 speaker sim som jag inte gillar.
Finns det ens en chans att man hitta en cab-sim som funkar både live FOH och In-ear och vid inspelning (icke proffessionell).
Vore ju skönt om man kunde hitta sein favorit och köra med den.
Och hur gör du för att testa om en cabsim funkar live? Är det ljudteknikern som ger dig återkoppling eller hur gör man?
Finns det för-/ nackdelar med att göra som OP och bara köra med lowpass / highpass istället?