Lite tankar och funderingar....

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Lite tankar och funderingar....

Inlägg av Punkster »

Efter mycket klurande fram och tillbaka så börjar en idé så smått ta form i mitt huvud. Jag har funderat ganska länge på att börja spela med effekter igen, efter att inte har gjort det på ett tag. Men nu är det ju så att jag bara äger en hög plastiga Behringerpedaler som jag inte riktigt litar på. Så det börjar bli dags att uppdatera arsenalen lite.

Jag har provspelat massa i musikaffärer, lyssnat på ljudklipp, sonderat marknaden hos tysken, ebay, blocket, vendolin och massa annat. Och jag har hört mig för här på PB också såklart. Och jag har kommit fram till att jag vill ha följande:

Pedal Tuner (För tillfället en Behringer) - Boss Bass Overdrive (alt. en Moody Hjärtmuller om den är så bra som den verkar) - Boss Bass Chorus (ägde en sån som försvann vid en flytt) - EMMA Såntdärjobbigtnamn Compressor - Hartke VXL Bass Attack

Kommentarer på ovanstående mottages tacksamt :wink:

Om nån vill ha exempel på musiken jag spelar så är det bara att klicka på majspejslänken i min signatur.

Sen är det ju så att det kan va smidigt med ett pedalbord när man har massa lådor på golvet. Har kollat lite hos tysken också, men dom som finns verkar ganska dyra, typ 6-700 spänn för dom billigaste. Finns det att få tag på nån annanstans kanske? Behöver inte va ett sånt där fint Rockcase i aluminium, utan det räcker med nån liten låda med uttagbar (låsbar) botten som man kan bygga om själv istället. Förslag kanske?
/Linus
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Angående pedalbordet , ett billigt alternativ är en portföljliknande väska i plast med aluminiumkanter. Vet att jag hade en sån för ett tag sen när jag använde lite olika effekter.Dom är klädda med skumgummi på insidan och ser ut som pedalbord. Kostar 100 spänn på ÖB eller Claes Ohlson.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Le Contrebasse skrev:Angående pedalbordet , ett billigt alternativ är en portföljliknande väska i plast med aluminiumkanter. Vet att jag hade en sån för ett tag sen när jag använde lite olika effekter.Dom är klädda med skumgummi på insidan och ser ut som pedalbord. Kostar 100 spänn på ÖB eller Claes Ohlson.

Nja, kikade på CO efter en dylik väska förut och då kostade de 249 eller 299.
Antar att det är väskan de har för bärbara datorer typ som du menar..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

blackparkas skrev:
Le Contrebasse skrev:Angående pedalbordet , ett billigt alternativ är en portföljliknande väska i plast med aluminiumkanter. Vet att jag hade en sån för ett tag sen när jag använde lite olika effekter.Dom är klädda med skumgummi på insidan och ser ut som pedalbord. Kostar 100 spänn på ÖB eller Claes Ohlson.

Funkar lika bra det. 300 spänn är ju mindre än 700 för ett rockcase :wink:
Tror en gammal kurskamrat hade en sån till sin dator, och det var ju en stadig pjäs iaf.
/Linus
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Punkster skrev:
blackparkas skrev:

Funkar lika bra det. 300 spänn är ju mindre än 700 för ett rockcase :wink:
Tror en gammal kurskamrat hade en sån till sin dator, och det var ju en stadig pjäs iaf.
De funkar säkert, men då får du inte köpa några feta EHX-pedaluskor, för de får nog inte plats.

De rockcase-bord de säljer hos tysken för typ 600 spänn är ju helt fantastiskt prisvärda, se´n har du ju Stonecastle också, svenska företaget, deras bord verkar grymt trevliga.
Minns inte vad deras minsta bord kostade, men du skulle ju inte ha så många pedaler så det borde ju funka.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

"Aluminiumväskor, 3 st.
För förvaring av kamerautrustning, ömtåliga instrument och verktyg m.m. Av kraftig plast, överdragen med aluminiumfolie. Förstärkta kanter och hörn av aluminium resp. plåt. Grå mjukstoppad inredning. Två låsbara snäpplås med nycklar, rejält bärhandtag samt axelrem. Gummitassar på bak- och undersida. Stapelbara. Väska 1: blå/1,9 kg/455 x 330 x 152 mm. Väska 2: grön/1,5 kg/425 x 285 x 120 mm. Väska 3: röd/1,4 kg/395 x 240 x 90 mm."

utdrag från BILTEMA och priset är endast 299:-

Dagens TIPS angående pedalbord, kolla innermåtten på ovannämnda väskor. Såga ut en plywoodskiva ca. 10-12mm enligt innermåtten, montera sedan en list eller handtag som du kan lyfta hela härligheten i, på ovansidan, en på vänster och en på höger sida. använd kardborre, skruva eller limma fast alla dina pedaler på ovansidan av plywoodskivan (där du monterat dina handtag). Vid frakt av alla pedaler rekommenderas ett s.k. nedsläpp i väska. Klappat och klart :wink:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
dereborn

Inlägg av dereborn »

OK, jag har fått spons på dom, men skulle nog ha tipsat ändå...
kolla in Stonecastle (http://www.stonecastle.se). Funkar kanonbra, o kostar inte skjortan. Kanske inte skulle skicka den casen på världsturné, men innan dess funkar den fint!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Har också ett Stonecastle pedalcase och det funkar guldfisk.

Angående trampor handlar det ju om tycke och smak vad det gäller ljud givetvis så där får du nog tycka och tänka själv, MEN....

Om du vill att prylarna ska hålla bör du undvika dom trampor där telejacket är lött med stift rätt på kretskortet. Otroligt mycket högre felfrekvens på dom. Typ Line6, Behringer och en uppsjö andra. Även Boss billigare multieffekter. Se till så att telejacket är skruvat i schassit och att jacken är lödda med kabel till kretskortet. Stift är inte bra. Blir för stumt.

Litet råd....

//J
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Hellboy skrev:Om du vill att prylarna ska hålla bör du undvika dom trampor där telejacket är lött med stift rätt på kretskortet. Otroligt mycket högre felfrekvens på dom. Typ Line6, Behringer och en uppsjö andra. Även Boss billigare multieffekter. Se till så att telejacket är skruvat i schassit och att jacken är lödda med kabel till kretskortet. Stift är inte bra. Blir för stumt.

Litet råd....

//J
Har kommit fram till ungefär samma grej. Är inne på min tredje Behringer basdist där inputjacket pajade. Lite synd egentligen. Pedalen i sig låter helt ok i mina öron, och hade man byggt den i en plåtlåda istället, och fixat det där problemet med jacket så skulle dom va extremt prisvärda. Iaf enligt mig.

Tack för tipsen ni andra också! :D
/Linus
Användarvisningsbild
mange
Medlem+

Inlägg av mange »

Såg av en slump en sånn där emma compressor på vendolin för 900:-. Vet inte om det är dyrt eller billigt.

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=5417615
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Du ska givetvis ha en TGA Über fuzz 8)
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

mange skrev:Såg av en slump en sånn där emma compressor på vendolin för 900:-. Vet inte om det är dyrt eller billigt.

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=5417615
Det är nog hyffsat billigt tror jag. Bassdude har en till salu för en tusing också har jag för mig. Fast jag har inte råd att köpa nåt just nu, som vanligt...
/Linus
Skriv svar