Thomastik roundwounds

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Thomastik roundwounds

Inlägg av Makten »

Är det någon här som har erfarenhet av Thomastik Infelds rundspunna strängar? Jag har de flatspunna på min P, och spelkänslan och ljudet är underbart. Men, jag skulle gärna ha lite mer "zing" i dem, särskilt när jag spelar med plektrum med bandet. Den låga dragkraften passar mig strålande, och de rundspunna ska ha samma kufiska konstruktion med mycket tunn kärna och en mellanlindning av något fibermaterial. De är alltså uppbyggda ungefär som en fiolsträng.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Jag har, som du nog redan vet, haft Jazz Rounds på en av mina kortskaliga basar (nu har jag ett set flatspunna av annat märke på den, för att få bättre basrespons och en lite fetare ton), och gillar dem mycket. Jag kan dock inte säga att det är så mycket mer zing i dem, jämfört med Jazz Flats (som jag hade på min Precisionsbas). De båda Jazz-varianterna låter nämligen ganska lika. Den största skillnaden är att de rundspunna är tunnare och har ännu lägre dragkraft än de flatspunna. Och så känns de såklart lite annorlunda, så som rundspunna och flatspunna gör.

Men i vilket fall som helst rekommenderar jag gärna TI:s rundspunna Jazz-strängar. De låter bra, håller tonen länge (för mig alltså. Jag behöver sällan byta strängar), och är komfortabla. Köp och testa!
Användarvisningsbild
Anders Sköldqvist
Medlem+
Inlägg: 770
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 13:27
Ort: Östersund

Thomastic rounds och flats. Spelat med bägge

Inlägg av Anders Sköldqvist »

Jag har använt och använder bägge typerna.
Flatwounds sitter på min bandlösa hagström jazzbas och ger en behaglig kontrabasliknande ton och känsla. Spelar lite åt det jazziga swinghållet med denna bas.
Round wounds sitter på mina Hagström super swede och Fender P-bas.
Jag vill ha en vintage ton med lite skjuts/ kula. Jag tycker att jag har ett perfekt ljud med dessa strängar spelkänslan och tonen är helt suverän till den musik jag spelar, tydlighet i mellanregitrat "kula rätt o slätt". Jag lirar mest 70-tals soul, lite åt det jazziga Robben Ford suket samt traditionell Chikago och deltablues. Ingen onödig brightness :wink: åh...inget slappande för min del 8)
Har använt mycket D'adario och Warwick roundwounds men har fastnat för dessa bägge typer av Thomastic strängar.
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Har haft både Jazz rounds och flats på min Ibanez AGB140 och gillar dem båda.
Som peter_s sa så tycker inte heller jag att det är så jättestor skillnad i sound (även om spelkänslan, som sagt är lite annorlunda) men visst har roundsen lite, lite mer "allround" sound.
http://www.myspace.com/inandgo" onclick="window.open(this.href);return false;

Medlem av PrataBas gubbklubb 50+ .


- B(Bingo)QV bas (avatar) .
Skriv svar